Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 –…
Промоциите създават у нас впечатлението, че едновременно спестяваме и придобиваме.
Какво е Черният петък? Търговски трик, начин да получим желаното на ниска цена, шанс да се позабавляваме, утвърдила се практика от живота на съвременния човек, възможност да пуснем в ход ловните си инстинкти, сцена за изява на неразрешените вътрешни конфликти? Да видим! Има ли смисъл да разсъждаваме за природата на мотивите, които ни движат да пазаруваме по време на Черния петък, или това е просто един факт от съвременния живот, за който няма какво толкова да се замисляме?
В този ред на мисли, ще обърна внимание на това кога е добре да насочим погледа си в дълбочина? Отговорът е – тогава, когато реакцията ни към нещо е завишена, когато фокусът на вниманието ни е насочен към нещо често, когато емоцията от това е силна, когато тенденцията в поведението ни е видима. И за да не правим заключения само от поведението си около Черния петък, нека разгърнем картината и потърсим повтарящо се поведение и в други подобни случаи в ежедневието.
Ще попитате: „В кои?“. В тези, в които преследваме промоции, търсим намаления, пазаруваме като за последно, склонни сме да харчим извън бюджета си. Възможно е така да правим например по Коледа, Великден, в началото на учебната година, когато пазаруваме за децата, в дните, в които сме на курорт или екскурзия, и във всеки момент, в който откликваме на идеята за промоция. И така, да започнем с това какво се крие зад харченето на пари? Желание да покажем: благосъстоятелност, материално благополучие, висок стандарт на живот, успех, постижения, възможности.
Харченето на пари е свързано още и с освобождаване, отпускане, удоволствие, притежание – асоциациите в тази посока ще ни отведат до темата за секса и преживяванията, които имаме по време на сексуалното общуване. Страст, тръпка, съблазняване на обекта на желание, покоряване, сексуален акт, наслада, отпускане, удовлетворение, освобождаване на натрупаното напрежение в тялото, изразходване на сексуалната енергия и възникване на ново желание да повторим отново това преживяване. Харченето на пари, сексуалният акт, шофирането, практикуването на екстремни спортове ни свързват с дълбоки импулси и потребности, характерни за човешката ни природа. Това са: успехът, постижението, рискът, съревнованието (да премерим сили с другия, за да разберем кой в момента е по-силен, издръжлив, устойчив), притежанието, удоволствието.
ПРОМОЦИИТЕ
Тази търговска стратегия за продаване създава у нас впечатлението, че едновременно спестяваме и придобиваме. Докосва онази наша част, която иска да сме практични, разумни, пресметливи, добри стопани. Но дали и кога? Да видим познато ли ви е това? Шкафовете в дома ви са пълни с продукти, които не сте ползвали още, защото са ви в повече, а когато погледнете срока на годност установявате, че трябва да ги изхвърлите, защото е изтекъл. В гардероба си имате дрехи от разпродажби, на изгодни цени, с отлично качество, които обаче, не са ви съвсем по мярка и които сте оставили в онази секция, наречена „когато отслабна“.
От същите разпродажби сте си купили и такива „за специален случай“, който, когато се появи специалният случай, или модната тенденция вече е преминала, или сезонът не е подходящ, или случаят не отговаря на дрехата. „Поддаването“ на промоции за мебели и електроуреди е възможно да ви доведе до запълване на пространството на дома така, че нито да ви е удобно, нито да ви е красиво и съчетано.
Нека видим какво ни движи, когато пазаруваме, водени не от собствените си нужди, а от възможността да се сдобием с нещо на по-ниска цена. Ако сме откровени и искрени със себе си, ще открием този импулс. Ето няколко идеи: Желанието да имаме. Желанието да сме практични. Нуждата от запас и резерв. Искаме да прецакаме някого (кого?). Запълваме празнота. Наваксваме пропуснатото. Възползваме се.
СДОБИВАМЕ СЕ С НЕЩО СКЪПО
Нека помислим над това последното. Струва си. Какво си мислим, когато се сдобиваме с нещо скъпо? Повишаваме жизнения си стандарт? Остойностяваме се? Мислим си, че сме богати? Повишаваме самооцен-ката и самочувствието си, защото можем да си позволим това, за което сме похарчили пари?
Нека помислим и за това какво ще е за нас да не се възползваме от промоции и намаления. Какво ще е за нас да пазаруваме толкова, колкото ни е необходимо за днешния ден и за следващите няколко. Какво ще е за нас да имаме само необходимите хранителни продукти, мебели, уреди, дрехи? Сега наблюдавайте какво чувство или мисъл се появи у вас, докато четохте последните изречения. Появи ли се тревожна мисъл, която да ви насочва към страх от глад, внезапно бедствие, авария, неочаквана загуба на благоденствие. Или мисъл, изпълнена с безпокойство за влошаване на здравето, заради което няма да можете да отидете до близкия магазин? Или пък в съзнанието ви изниква идеята, че сте откъснат от света и близо до вас няма търговски обекти. Или, че утре няма да я има тази възможност, която сега съществува. А може би сте живели във време на недоимък, недостиг или липса на разнообразия. Ако тези мисли не кореспондират с реалността, в която живеете, може да са ваши лични теми, които да изследвате в индивидуална терапия.
И нека поразсъждава-ме за празното пространство в тази статия – за промоциите и изгодните предложения на ниски цени.
Ето някои идеи за това какво може да е празното пространство:
Свободно място за случване, идване, оставане на желаното.
Част от живота или дома ни, която ни подсказва какво е това, което ни липсва и наистина имаме нужда от него.
Доверие в живота, че винаги и по всяко време можем да имаме това, от което се нуждаем и не е необходимо то непрекъс-
нато да присъства в дома ни и да заема място.
Специално място, на което да правим това, за което копнее съществото ни – спортуване, четене, творчество и т.н.
В този ред на разсъждения, можем да стигнем до идеята, че пазаруването е възможно да е запълване на празнота. Обаче, както знаете, тази празнота не се запълва нито с хранителни продукти, нито с вещи, нито с дрехи, нито с електроуреди. Тя се запълва, когато честно признаем пред себе си какво е това, от което имаме нужда и се осмелим да предприемем действие към него. ИЗХВЪРЛЯНЕТО
За да освободим пространство за това, закоето наистина копнеем, ще трябва да изхвърлим онова, от което не се нуждаем – стари вещи, дрехи, които не носим и в които не се чувстваме добре, спомени, връзки, навици. Трудно ви е да разчиствате и да изхвърляте? От къде идва трудността? От вярванията? От ценностите? От мислите? Какво си мислите за това, което вече не ви е нужно, но държите в дома и живота си? Че ще се разделите с нещо скъпо, нещо, което е било част от живота ви, от м
ладостта? Или си мислите, че вече няма как да имате от същото, от това, което искате, от това за което мечтаете, от нещо по-добро?
Изхвърлянето е освобождаване.
ИСТОРИЯ ОТ ЖИВОТА ЗА ФИНАЛ
„Спомням си първата си 13-а заплата. Спомням си и чувството, след като я похарчих – чувствах се прецакана.
В този ден тръгнах по магазините с окриляваща-та мисъл, че имам свободни пари, които ще похарча за глезотии. Обаче купих дрехи и вещи, които никога не облякох и не използвах. Дълги години не ги изхвърлях, защото ако го направех, щях да изхвърля в кофата първите си свободни пари.
Оттогава внимавам. През годините си направих труда да опозная себе си и нуждите си – разбрах какви храни са полезни за тялото ми; в какви дрехи изглеждам добре, колко наистина са ми нужни, съобразно живота, които водя; създадох си визия, за това как искам да изглежда дома ми, а заради площта на жилището, се научих да организирам пространството така, че да е функционално, удобно, уютно и красиво. Вече си правя списък, когато тръгна на пазар. Така освободих пари за екскурзиите, на които искам да отида; за книгите, които искам да прочета; за филмите (театралните постановки), които искам да гледам; за подаръците, които искам да подаря; за глезотиите, които искам да си подаря.
Научих се да планирам. Научих се търпеливо да изчакам да се появи това, което наистина харесвам. Научих се и да го търся. Научих се да ценя труда си и парите, които получавам чрез него“.
Борянка БОРИСОВА – психолог, системен фамилен и брачен консултант
Каква е вашата реакция?
Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 – Политология (Публична администрация) с тема на дисертационния труд: Комуникации в процеса на политиките (Изграждане на обществена съпричастност при стратегически публично-частни партньорства). Андрей Велчев е магистър по Политически мениджмънт и публични политики и магистър по Масови комуникации в Нов български университет. Автор е на множество публикации и интервюта, посветени на проблемите на комуникациите, журналистиката, маркетинга и политическите комуникации. Член е на Българското дружество за връзки с обществеността, Съюза на българските журналисти и International Federation of Journalists (IFJ)