ъстоянието на двама ученици и учителката, ранени във вчерашната стрелба в основно училище „Владислав Рибникар“ в Белград, е много по-добро, те са стабилни и будни, а третият ученик, приет в Клиничния център, също е буден, но остава в критично състояние, съобщи директорът на Клиничния център на Сърбия Милика Ашанин за Танюг.
В Клиничния център са приети четирима от ранените във вчерашната стрелба. Ученикът, който е в критично състояние, през целия ден вчера е бил опериран и още е рано да се дават прогнози, каза лекарят.
В другата болница на улица Тиршова е прието момиче в критично състояние, ранено в главата и с тежки наранявания на мозъка. Операцията, която й е била направена, е била много тежка. Тя е с опасност за живота и лекарите правят всичко възможно, за да я спасят, но общото й състояние е много тежко, съобщи изпълняващият длъжността директор на Детската критика в болницата Синиша Дучич.
В здравното заведение са приети още две момчета, простреляни в краката, чието състояние е стабилно и се очаква до няколко дни да бъдат освободени за домашно лечение.
Сред жертвите е и една ученичка от френска националност, предаде Танюг, като се позова на съобщение на френското външно министерство, в което се изразяват дълбоки съболезнования на семействата на загиналите деца и се пожелава бързо оздравяване на ранените.
Хората в сръбската столица са в шок, а вълната от съпричастност към жертвите не стихва. Над хиляда граждани се събраха снощи пред училището в центъра на Белград, в което ученик застреля осем ученици и охранител, съобщава сръбското издание „Блиц“. В пълна тишина дошлите почетоха паметта на убитите, като поднесоха цветя, запалиха свещи и оставиха плюшени играчки. Хора се събраха и на близкия площад „Цветни търг“. От утре е обявен тридневен национален траур, а днес училищата в страната започнаха започнаха часовете с минута мълчание.
„Масово убийство в училище, Сърбия в шок и сълзи“ (в. „Данас“), „Детето убиец планирало и да избегне затвора“(в. „Блиц“), „Покосена младост в час по история“ (в. „Вечерне новости“), „Тринадесетгодишен извърши масово убийство“ (в. „Политика“), „Най-черният ден в Сърбия“ (в. „Курир“), „Сърбия в сълзи“ (в. „Ало“). Под тези заглавия сръбските издания обобщават и изнасят подробности за вчерашната трагедия в Белград.
Тринайсетгодишният Коста К. и родителите му са арестувани. Момчето ще бъде настанен в психиатричен център. От полицията съобщиха, че баща му го е водил на стрелбище, за да се обучава да стреля. Мотивът за престъплението обаче остава неизвестен.
13-годишният Коста е дете на разведени родители, който живее само с баща си – уважаван лекар от Белград. Момчето е отишло в клас с два пистолета, собственост на баща му, които обаче са били съхранявани в каса, заключена с код. В раницата му е имало и коктейли Молотов. Шефът на белградската полиция Веселин Милич каза, че тийнейджърът е планирал нападението.
Психологическият портрет на момчето показва, че Коста е бил амбициозен и отличен ученик. Мечтаел да стане астрофизик. Напоследък обаче бил разстроен заради няколко слаби оценки. Пред разследващите Коста се държал възпитано и е направил пълни самопризнания. При обиск в дома му са открити списък с имената на потенциалните жертви и план на училището.
Белградските издания акцентират върху това, че ученикът е планирал в продължение на месец убийствата и е имал специален списък с децата, които иска да убие.
„Новости“ отбелязва, че момчето е най-жестокият масов убиец на деца в историята на света. Сред всички масови убийци в света под 14-годишна възраст, което в Сърбия е законовата граница, под която едно дете не може да носи наказателна отговорност за престъпление, независимо от броя на жертвите, никой никога не е убивал толкова много хора, колкото сръбският тийнейджър.
В. „Политика“ цитира шефа на полицията в сръбската столица Веселин Милич, който каза снощи пред националната телевизия РТС, че момчето само се е обадило на полицията, за да информира за случилото се и казало, че е „психопат, който трябва да бъде успокоен“. Милич допълни, че тийнейджърът е изпратен в здравно заведение за лечение на малолетни. Той каза още, че в разговор в присъствието на представители на Центъра за социален труд момчето разказало, че е е било пренебрегвано от компанията, в която се намира, че било изключено от общуване и игри по време на междучасията или екскурзиите. За коктейлите „Молотов“ тийнейджърът обяснил, че с тяхна помощ искал да направи стена или бариера на входа, така че полицията или някой друг да не може да влезе вътре и да окаже помощ. Милич допълни обаче, че е трудно да се разбере какъв точно е мотивът за престъплението.
Освен подробностите от вчерашното убийството изданията се спират и на въпроса как се стигна до трагедията.
Според психоложката Николина Милосавлевич, цитирана от в. „Данас“, случилото се е симптом на агресията в обществото.
Психологът Лео Иванишевич е на мнение, че повечето тийнейджъри нямат усещането, че могат да носят пистолет в училище и да стрелят по хората, тъй като знаят, че това е недопустимо, забранено е и се наказва. Той допълва обаче, че такова нещо не се прави лесно и не може да става лесно.
Училищният психолог Марина Надеин посочи пред в.“Политика“, че това престъпление ще бележи не само целия живот на момчето, извършило масовото убийство вчера, но и на всички ученици от това училище – особено тези, които пряко са засегнати и са били свидетели на престъплението.
„Това, което знаем със сигурност е, че по закон пистолетът е трябвало да бъде заключен и обезопасен. Това, което можем да предположим, е, че това момче и преди това е давало признаци на проблемно поведение, на които или никой не е обръщал внимание, или е пренебрегвал“, посочи психоложката.
На въпрос как това престъпление може да се отрази на други деца и дали може да ги подтикне към насилие, Надеин каза, че „това е толкова шокиращо събитие, че всички училища със сигурност ще вдигнат максимално нивото на сигурност, за да няма подобни случаи“. Въпреки това, както тя предупреди, многобройни психологически изследвания показват, че след ужасяващи убийства или самоубийства в обществото се увеличава броят на убийствата и самоубийствата.