Зрелостниците, които не харесват оценката си от матурата, да имат право да се явят на втори държавен зрелостен изпит. Това предвиждат промени в Закона за предучилищното и училищното образование, предложени от депутати от ГЕРБ, ПП, ДБ и „Български възход“.
„Законодателното предложение на омбудсмана Диана Ковачева, внесено в парламента през ноември, зрелостниците да получат втори шанс при оценка, която не ги удовлетворява на матурата – вход във вуз, бе припознато и внесено от народни представители от четири парламентарни групи“, съобщиха вчера и от службата на омбудсмана.
В момента, ако по време на държавен зрелостен изпит ученик прецени, че не е достатъчно подготвен, би могъл да се откаже от изпита, да получи оценка „Слаб 2“ и така да се яви повторно на матура на поправителната сесия. Няма обаче възможност той да се яви втори път на матура и да поправи оценката си, ако просто не се е представил достатъчно добре. Това ощетява учениците при по-нататъшното им развитие, тъй като получената оценка от ДЗИ е окончателна и определяща за кандидатстването им във висше училище, пишат в мотивите си вносителите Красимир Вълчев от ГЕРБ, Елисавета Белобрадова от ДБ, Николай Денков и Христо Симеонов от ПП и Гален Монев от „Български възход“.
За да се подобрят резултатите на зрелостниците от матурите и да се разширят възможностите им за достъп до системата на висшето образование, народните представители предлагат промяна само в един текст на закона. Тя дава право на младежите, които са получили незадоволителна оценка на матурата (различна от двойка – бел. ред.), да имат право еднократно, до края на календарната година, следваща първото полагане на държавен зрелостен изпит, да се явят на следващ насрочен ДЗИ в същото училище. Това означава, че ако дадена година зрелостниците не са доволни от оценката си, ще могат да се пробват да я поправят максимум до 1 г.
Това е петата промяна в училищния закон, предложена в рамките на този парламент. В момента просветната комисия вече разглежда предложението за мандатност от 5 години на училищните директори, което разбуни духовете. Директори вече коментираха, че няма как да изпълняват дългосрочни програми за развитието на училището, ако са ограничени от мандат.
Стела Стоянова, Любословие. БГ