Първото българско списание, издадено от Константин Фотинов за пръв път…
За 10 години броят на леките автомобили в София се е увеличил двойно.
Регистрираните леки коли в София за 2020 г. са 833 000. А всеки ден близо 200 000 коли влизат в столицата от други градове. Това означава, че 1 милион автомобила се движат в града.
Броят на регистрираните товарни автомобили в София е 137 000, на мотоциклетите – 23 000, а на мотопедите – 7000. През 2011 г. броят на леките коли е бил 462 000.
По-голямата част новорегистрирани коли са на повече от 15 години, едва 30% от тях покриват само стандарт Евро 1 или 2 за вредни емисии. 204 000 са автомобилите, които покриват стандарт Евро 5 и 6. Наблюдава се и увеличение на дизелови автомобили, които се купуват сравнително евтино от Европа заради екологичните ограничения там.
Средната възраст на колите е 19 години
Ето каква е средната възраст на колите в София през годините:
2011 24 години
2016 17 години
2020 19 години
На възрастен над 16 години в София се падат по 0,79 автомобила. Средното ниво за областните градове в България е около 0,574.
Степен на моторизация
Степента на моторизация през 2020 г. е 663 автомобила на 1000 души, през 2016 г. е била 515 автомобила, което означава, че има ръст от 28,7%. В големите градове нивото на моторизация е под 450 коли на 1000 души.
Придвижването с лека кола в София става все по-трудно. Тенденцията е пътуванията с лека кола да се увеличават, а тези с обществен транспорт да намаляват. През 2020 г. 33,5% от вътрешноградските пътувания са били с кола, а през 2017 г. – 28,8%.
Брой таксиметрови коли в София
Концентрацията на таксита в София също е голяма. През 2020 г. на 1000 жители се падат 8,7 регистрирани таксита, което е повече от други европейски градове.Наблюдава се леко намаляване броя на такситата за последните 6 години.
Брой таксита в София:
2020 г. 6285
2014 г. 6399
В София работят 11 лицензирани таксиметрови компании.
Обществен транспорт в София
Докато пътуванията с леки автомобили се увеличават, тези с обществен транспорт намаляват, макар 99,7% от жителите на София да живеят на разстояние до 800 метра (или 10 минути пеша) от спирка на обществения транспорт.
Все още градският транспорт е основна форма на пътуване. Нарастването на дела на пътувания с метро не успява да компенсира намаляването на дела при останалите видове обществен транспорт. За периода 2011-2017 г. общият спад на пътуващи с обществения транспорт е 8,6%, като най-голям е спадът при автобусния транспорт.
Едва 1% от жителите на столицата живеят на повече от 1,2 км от училище или работа, т.е. на повече от 15 минути пеша.
Алтернативите
Една от алтернативните форми за придвижване в София е велосипедният транспорт. Основният проблем при него е инфраструктурата, тъй като липсват връзки с центъра и с някои главни бизнес райони.
От юни 2022 г. се ограничават замърсяващите коли.
Съгласно промените в Закона за чистотата на атмосферния въздух, приети през февруари 2021 г., кметовете ще могат да забраняват временно движението на автомобили в определени зони в градовете в дни със завишени нива на замърсяване на въздуха. Тази промяна е свързана с Националната програма за подобряване на качеството на атмосферния въздух в периода 2018-2024 г., в която са предложени мерки за намаляване на вредните емисии от транспортния сектор.
Още след 12 юли тази година по време на автомобилите на технически преглед ще се издават и еко стикери, с които ще се определя в коя група е колата. В стикера ще има и чип с информация за превозното средство, екологичната група и собственика.
По информация на Актуално. КОМ
Каква е вашата реакция?
Първото българско списание, издадено от Константин Фотинов за пръв път през 1844 г. в гр. Смирна (дн. Измир). С него е поставено началото на българския периодичен печат. На 1 април 2013-та година, 169 години след началото на първото издание на списание „Любословие”, поставяме началото на неговото онлайн издание