Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 –…
К ато дете преди около 40 години четях много фантастика, в която се говореше за летящи коли и други немислими тогава иновации.
По-късно във филма „Зов за завръщане“ с Арнолд Шварценегер видях концепцията, реализирана на анимация.
Мислех, че няма да я видя осъществена в рамките на моя живот. Сега това е на път да стане реалност. На 7 март 2024 г. Airbus представи пред медии и обществото своята концепция за въздушна градска мобилност – електрическия прототип CityAirbus NextGen. Това стана преди първия му полет по-късно тази година.
Вертикално
Електрически авиационен апарат от 2-тонен клас с размах на крилата от около 8 метра, с проектна далечина на полета от 80 km с крейсерска скорост от 120 km/h. Прототипът е 4-местен с вертикално излитане и кацане (eVTOL). Това го прави идеално подходящ за операции в големите градове за широк спектър от мисии. Резултат е от проектиране и конструиране от десетилетия.
Идеята е за създаване на ефективен градски въздушен транспорт между стратегически пунктове в мегаполисите и крайградските райони. CityAirbus NextGen се базира на разбирането, че градската мобилност може да бъде преместена в небето, за да предостави на обществото допълнителни начини да се достига до различни дестинация чрез алтернативни на съществуващите транспортни средства.
С десетилетия опит в сертифицирането на самолети Airbus прие прагматичен подход, като успешно разработи 2 eVTOL демонстратора – CityAirbus и Vahana. Уроците, извлечени от двата демонстратора, както и непрекъснатите подобрения в технологиите доведоха до създаването на прототипа CityAirbus NextGen.
Що за чудо е дронът, потопил „Сергей Котов“?!
Уникалната конфигурация на CityAirbus NextGen включва иновативни дизайнерски елементи за здрава и безпроблемна конструкция с фиксирани крила, V-образна опашка и 8 електрически задвижвани витла за разпределена задвижваща система.
CityAirbus NextGen е проектиран от самото начало с мисъл за тихи полети. Това позволява плавна интеграция и използване в градска среда. Конструкцията трябва да гарантира най-високи нива на безопасност и максимална ефективност във фазите на зависване и постъпателен полет.
Безопасност
Безопасността е заложена от самото начало във всички продукти на Airbus. Компанията работи в тясно сътрудничество с авиационните регулатори, за да осигури определянето на най-високи стандарти за безопасност. В резултат на това CityAirbus NextGen ще отговаря на най-строгите изисквания за сертифициране EASA SC-VTOL Enhanced Category. CityAirbus NextGen е със заложено опционно пилотируемо управление, но в бъдеще има възможност и за безпилотен автоматичен режим на полета. На първия етап полетите ще бъдат извършвани с пилот, докато секторът на градската въздушна мобилност съзрее и позволи безпилотни полети.
Декарбонизация
В дизайна CityAirbus NextGen е заложена от самото начало стратегията за декарбонизация на Airbus. Израз на това е сътрудничество в научноизследователска и развойна дейност за разработване на усъвършенствани силови полупроводници, които са ключов фактор за прехода към хибридни и изцяло електрически системи. Тези полупроводници ще играят важна роля в задвижването на бъдещи хибридни хеликоптери, самолети, част от пътната карта на ZEROe, част от която е CityAirbus NextGen.
Предназначение
Проектът е предназначен да играе ролята на въздушно такси, за да се избегнат задръстванията при наземния транспорт. За първи път концепцията бе представена на Le Bourget airshow в Париж през юни 2017 г. Последва актуализация през декември 2017 г.
„Пустинни плъхове“ превземат НАТО
Проучване за осъществимост от 2015 г. потвърди оперативните разходи на дизайна и че той може да отговори на изискванията за безопасност. Пълномащабното тестване на задвижването с витло в пръстен бе завършено през октомври 2017 г. Типовият сертификат и търговското въвеждане са планирани за 2023 г.
Прототип бе завършен и изпитан през декември 2017 г. на тестов стенд в Тауфкирхен (Германия), за да се тества веригата на задвижващата система, управлението на полета и динамичните натоварвания на витлото, като се провери електрическата и механичната част и нейната термична динамика, преди да бъдат монтирани на полетен демонстратор в средата на 2018 г.
Първите структурни части за демонстратора са произведени от Airbus Helicopters. Първият полет без екипаж бе на 3 май 2019 г. Полети с екипаж започнаха през 2019 г. На 31 август 2020 г. демонстраторът на CityAirbus бе преместен от завода на Airbus в Donauwörth до изследователския и изпитателен център в Manching (Бавария).
След 242 полета с прелетяно разстояние от 1000 km общо с демонстраторите Vahana и CityAirbus Airbus актуализира визията и консрукцията на проекта CityAirbus през септември 2021 г. Новата конфигурация разполага с фиксирано крило, V-образна опашка и осем електрически витла без движещи или накланящи се повърхности. Концепцията трябва да осигури превозването до четирима пътници на разстояние над 80 km със скорост 120 km/h. Звуковият силует на CityAirbus при скорост от 120,38 km/h е под 65 dB(A) при хоризонтален полет и под 70 dB(A) при кацане.
Сертифицирането се очаква през 2025 г. Европейската аерокосмическа агенция EASA вече работи върху специален регламент VTOL (SC VTOL), средства за съответствие (MOC) за сертифициране на eVTOL апарати. Окончателната версия на MOC за eVTOL ще използва новоразработени стандарти Eurocae. Вторият компютър за управление на полета ще бъде разработен в сътрудничество с Diehl Aviation и Thales.
Може да превозва 4 пътници
Мултироторното въздушно такси е предназначено да превозва 4 пътници първоначално с пилот и да стане самопилотирано, когато разпоредбите го позволяват. Цялостната система се разработва в Donauwörth, като електрическата система за задвижване се произвежда в Отобрун/Мюнхен. Напълно интегрираното задвижване има 8 витла и осем 100 kW (130 к с.) електрически двигателя Siemens SP200D с директно задвижване. Това допринася за безопасността на полета и за ниския акустичен отпечатък. Витлата с фиксирана стъпка се управляват чрез тяхната скорост на въртене. Четирите електрически батерии имат обща мощност 110 kWh и може да генерират комбинирана мощност 4 х 140 kW (190 к. с.).
Основни технически характеристики
Екипаж: 1 човек (опционално)
Капацитет: 4 пътници / полезен товар от 250 kg
Дължина: 8 m
Размах на крилата: 8 m
Максимално излетно тегло: 2200 kg
Силова установка: 8 х вертикални електрически вентилаторни двигателя с мощност 100 kW (130 к.с.) всеки,
Мощност на батерията: 4 х 140 kW (190 к. с.)
Диаметър витла: 2,794 m
Крейсерска скорост: 120 km/h
Продължителност на полета: 15 минути
Димитър Ставрев, военен експерт
Каква е вашата реакция?
Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 – Политология (Публична администрация) с тема на дисертационния труд: Комуникации в процеса на политиките (Изграждане на обществена съпричастност при стратегически публично-частни партньорства). Андрей Велчев е магистър по Политически мениджмънт и публични политики и магистър по Масови комуникации в Нов български университет. Автор е на множество публикации и интервюта, посветени на проблемите на комуникациите, журналистиката, маркетинга и политическите комуникации. Член е на Българското дружество за връзки с обществеността, Съюза на българските журналисти и International Federation of Journalists (IFJ)