Сега четете
Няма демографска катастрофа, българите ще ни има

Няма демографска катастрофа, българите ще ни има

Антоанета Христова
Антоанета Христова

Няма демографска катастрофа, това е твърде силен термин. Българите ще ни има. Всички прогнози, даже най-негативните, не сочат намаляване на населението под 5 800 000. Около 6 млн. души се въртят най-негативните прогнози. Това каза в интервю за БГНЕС ръководителят на Института за изследването на населението и човека проф. Антоанета Христова.

Проф. Христова направи анализ на демографската ситуация в страната, очерта някои от негативните тенденции и причини за тях, както и възможни подходи за тяхното преодоляване.

„Демографската ситуация се определя като тревожна, защото ние сме в постоянно състояние на негативен демографски прираст. Тенденции се определят от някои параметри, основно раждаемост“, обясни проф. Христова.

Според данните в България на жена във фертилна възраст се пада по 1,5 деца – показател, сходен с този от останалите европейски страни.

„С изследвания на нашия институт се установи, че идеалът на българската жена е да има две деца. Затова има накъде да се извършват политики, ако се създадат необходимите условия“, аргументира се тя.

Другите тревожни фактори са високата смъртност, застаряване на населението и миграционните процеси, но според проф. Христова малко се прави за тяхното преодоляване.

„Струва ми се, че сегашното правителство отделя най-много пари по определени социални политики, в здравеопазването също. Но факт е, че може би проблемът е в това за какво се дават. Има някои неща, които не струват и пари. Колегите в института, който ръководя, имат много предложения по темата. Вече сме ги предали на УС на БАН. Следва да бъдат предоставени на Министерски съвет, да бъдат разгледани експертно и да се стартира сериозна работа в демографска посока“, призова тя.

Проф. Христова и екип на ръководения от нея институт към БАН участват в проект, в рамките на който е изследвана ролята на човешкия фактор при инцидентите на пътя.

„Войната по пътищата е факт. Даваме едни от най-високите проценти на загинали и пострадали в Европа. На този фон си задаваме въпроса – какъв е процентът на човешкия фактор? Защо шофьорът в България на пътя се държи по различен начин от шофьорите в Германия, Франция, Испания или някоя друга страна“, обясни специалистът.

Проектът е възложен по европейска програма от транспортното министерство и е стартирал в средата на 2017 година. Той дава възможност да се стартират политики, свързани с безопасността на движението и превенция, насочена към човешкия фактор.

„Трябваше да съобразим всички фактори така, че да променим характеристиките, по които се оценяват в момента професионалните шофьори, както и начинът, по който се извършва психологическа оценка на онези шофьори, които са направили много големи произшествия“, уточни проф. Христова.

Вижте и

Според нея именно тези хора, за които има нормативно изискване да преминат на психологична оценка, са минавали по методики, които вече не са актуални.

„Защо не са актуални? Първо – защото са създадени през 1974 година. Период, в който системата, средата и културата са били съвсем различни от настоящите. Второ – включени са характеристики, които съвременните изследвания в сферата на транспортната психология показват, че не се съотнасят към рисковото поведение на пътя“, смята проф. Христова.

За пример тя посочи изследваното до този момент ниво на интелигентност, за което с много научни изследвания е доказано, че то няма отношение към пътните произшествие. В момента се изследва склонността на човек да проявява ревност, но до този момент резултатите показват, че и тя не оказва влияние.

„Надяваме се до края на годината да изпълним задачата по този договор, а именно да предоставим на Министерство на транспорта нови методики, а те ще имат авторско право върху тях, защото те са уникални и разработени за българска среда. В момента 320 лаборатории в страната работят със старите методики. Те трябва да бъдат сменени, а хората – обучени. Но това ще бъде след като ние предоставим готови методиките“, уточнява проф. Христова.

Заедно с новите методики от института ще предоставят и профил на рисковите шофьори, не само на професионалистите, но и на любителите. Изследванията показват, че хората, склонни да поемат рискове на пътя се отличават с няколко характеристики – високи нива на агресия, конкуренция на пътя и външен локус на контрол (хора, обвиняващи средата за случващото се)

Каква е вашата реакция?
Много ми хареса
0
Не ми хареса
0
Не съм сигурен
0
Развълнувах се
0
Вижте коментарите (0)

Напиши коментар

Вашият мейл адрес няма да бъде публикуван.

Нагоре