Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 –…
Първият по-сериозен сняг падна, малката бяла покривка не се задържа, но пък скова студ и създаде опасност от поледици. Шофирането върху участъци с черен лед има свои особености, с които е задължително да се съобразяваме.
Казват, че при заледен път всякакви теории отпадат. Все пак ви предлагаме няколко ценни съвета, които са за коли с предно предаване. А такива са 90% процента от автомобилите в Европа.
1. Не забравяйте, че сте на лед! Това трябва автоматично да ви накара да съобразите дистанцията спрямо предния автомобил и скоростта си. Безопасна скорост не е тази,при която контролирате колата, а скоростта, с която ще можете да реагирате в извънредна ситуация.
2. На светофари и други планирани спирания опитвайте да не използвайте спирачката. Спирането трябва да започне по-отдалеч не с натискане на спирачките, а с превключване на предавките в обратен ред. Можете безопасно да използвате спирачката, когато сте на втора и двигателят ви е на ниски обороти.
3. Навярно сте свикнали да влизате в завоите по инерция и да включвате предавката, след като излезете от него. Не правете това на лед. Приближавайки завоя, намалете предварително скоростта дотолкова, че да можете да завиете и влезте в завоя с двигател, а не със съединител. По време на завоя не променяйте оборотите, т.е. нито отнемайте, нито давайте газ. Дори да ви се струва, че сте влезли прекалено бързо, има голяма вероятност да не се стигне до критична ситуация. Ако се стреснете и вдигнете крака си от газта, или – още по-лошо – натиснете спирачката, почти сигурно е, че ще се намерите в приключение.
4. Ако колата ви поднесе, натиснете леко и плавно газта и също така плавно завъртете волана в посоката, в която отива задницата. Това ще върне задната част на колата на пътя. С плъзгането на задницата на обратно изправяйте волана, докато в крайна сметка колата отново се задвижи както трябва. Това е валидно само за коли с предно предаване. При тези със задно нещата са по-сложни, но като цяло натискането на газта при тях само ще влоши нещата.
5. Ако се случи обратното, т.е. вие завивате, но колата продължава да се плъзга странично в предишната си посока на движение, завъртете плавно волана докрай в посоката на завоя и отнемете газта. Това ще накара задницата да се плъзне навън, насочвайки предната част към завоя. След това действайте като в четвърта точка. Този сценарий е вероятен при рязко извъртане на волана, например ако в последния момент се сетите, че трябва да завиете.
В горните два случая най-важното е да не губите самообладание. Самият факт, че карате на хлъзгав път, трябва да ви е подготвил за подобни приключения. Не е лошо да потренирате тези две ситуации на широк полигон с лед.
6. Избягвайте каквито и да било резки действия с педалите и волана.
7. Избягвайте да спирате при изкачване. Тръгването след това е почти невъзможно. Ако все пак ви се наложи, не тръгвайте право нагоре, а леко настрани. Движете се на S, докато не усетите, че сцеплението е нормално, т.е. че колетата не буксуват. Внимавайте, когато правите това на тесен път. Не забравяйте, че хората от насрещното се спускат, и за тях спирането е по-трудно, отколкото тръгването за вас.
8. Не отнемайте газта и не натискайте спирачката, щом воланът е завъртян.
9. При аварийно спиране не натискайте спирачката докрай. При невъзможност да Спрете, отпуснете pедала на sпирачката и опитайте с волана да заобиколите препятствието.
10. Внимавайте при спускане. Ако условията позволяват, дръжте десните гуми върху банкета, или се движете колкото може по-близо до тротоара. Във втория случай, ако усетите, че почвате да се плъзгате неконтролируемо, завъртете волана към тротоара. Ако сте наистина смели, можете да използвате триенето на предните колела в бордюра, за да регулирате скоростта си и успешно да завършите спускането, без да спирате. Колкото повече завъртате волана, толкова по-голямо е триенето и съответно спирачният ефект. Дори при спускане не изключвайте предавката.
11. При образувани коловози избягвайте да карате по тях. Ако можете, дръжте едното колело върху издадената част между коловозите, а другото – извън тях. Това има две предимства:
11.1. Няма да си потрошите долната част на колата в издатината между коловозите.
11.2. По-добре е да карате върху грапавия лед извън коловозите, отколкото по гладкия вътре в тях.
12. Не отваряйте стъклата докато са замръзнали. Това може да доведе до счупване на пластмасовите елементи на стъклоповдигача.
13. При потегляне по заснежен или заледен път работете плавно с педала на газта.
14. Когато паркирате , не оставяйте автомобила с oпъната ръчна спирачка.
15. В зимните студени дни задължително сипете добавка против замръзване на Дизеловото гориво.
16. Ако ви се наложи да монтирате вериги за сняг , загасете автомобила и го заключете. Така докато сте се ангажирани с монтажа им ,ще се предпазите да не станете жертва на kрадците.
17. При предприемане на извън градско пътуване следете резервоара на автомобила винаги да е над половината. Така, ако закъсате, ще може да седите на топло в автомобила.След като купето се затопли изгасете двигателя за да пестите горивото. Задължително подсигурете в автомобила храна и напитки за пътниците поне за 1 ден и осигурете „Зимен Комплект“ (Стъргалка за лед, Вериги за сняг, Лопатка, Одеяло ,Фенер и Въже за теглене, Триъгълник, Аптечка,Жилетка и Пожарогасител) .Зарядно у-во за мобилният Ви телефон също трябва да е част от екипировката.
18. Не забравяйте поне 2 пъти през зимният сезон, да измиете автомобила си от лугата отдолу. Така ще защитите купето от корозия и ще удължите живота на всички гумени и метални елементи от окачването, а и ще спестите разходи от последващи ремонти.
Каква е вашата реакция?
Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 – Политология (Публична администрация) с тема на дисертационния труд: Комуникации в процеса на политиките (Изграждане на обществена съпричастност при стратегически публично-частни партньорства). Андрей Велчев е магистър по Политически мениджмънт и публични политики и магистър по Масови комуникации в Нов български университет. Автор е на множество публикации и интервюта, посветени на проблемите на комуникациите, журналистиката, маркетинга и политическите комуникации. Член е на Българското дружество за връзки с обществеността, Съюза на българските журналисти и International Federation of Journalists (IFJ)