Успехът на рок операта „Нострадамус” и неговата световна премиера у нас възприемам като три неща в едно.
Първо, в момент, в който изживяваме несигурност в бъдещето често се обръщаме към мистичното.
Второ – хората се страхуват от класическата музика, защото тя им изглежда твърде сериозна и искаме да не се разбере, че ние, може би, нещо не разбираме. Но пък като сложим отпред думичката рок, се чувстваме в свои води.
И трето – за мен лично, авторът на „Нострадамус” Николо Коцев, рок и класически музикант, както и композитор, е гений.
Това заяви пред БГНЕС композиторът и диригент Найден Тодоров, директор на Софийската филхармония.
След бляскавата световна премиера на рок операта „Нострадамус“ от Николо Коцев, предстоят две от най-мащабните представления в София и Пловдив. Всички ценители на изкуството ще имат възможността да се насладят на мащабната продукция на 26 май в Античния театър в Пловдив и на 27 май в зала 1 на НДК в София.
„Любопитното е, че първото произведение, което аз съм дирижирал от Николо Коцев не е рок, а творба за хор и оркестър, и е посветено на семейство Асеневци през Второто българско царство. Много хора в залата, дойдоха след спектакъла и казаха: точно такива неща трябва да изпълнявате по-често, защото, докато го слушаме се чувстваме горди, че сме българи. Мисля, че е такъв ефектът от музиката на Николо Коцев. Следва неговото основно амплоа – рок плюс симфоничен оркестър, с което ни показва нова визия за „Нострадамус”, за неговия живот и легендарните му предсказания.
Тук ще кажа нещо лично – семеен съм и твърде много обичам жена си, но докато слушах Хенриет, съпругата на Нострадамус в постановката, добре беше, че до мен нямаше момиче на име Хенриет – щях да се влюбя в нея. Защото музиката на Николо Коцев влияе доста емоционално на хората, не само на мен”, призна Найден Тодоров и продължи: „Говорих си с много зрители след това – те казваха, че по време на предсказанията за Втората и за Третата световна война са изпитали истински страх, докато слушат музиката.
Вярно, това се дължи и на изпълнението на музикантите, на актьорите, на всичко, но все пак, основното е в музиката на Николо Коцев. В неговото произведение се говори и за любов. По този повод съпругата ми ме попита – коя е тази Хенриет, че я споменаваш непрекъснато. Е, как да й отговоря?”.
Според диригента Николо Коцев умее, както го правят само най-надарените композитори, да връхлети в чувствата на човека с музиката си. И това е едно от най-силните страни на нашия „Нострадамус”. На всичко отгоре той използва похвати от два крайно различни стила – на класиката и на рока, по един съвършен начин.
„Рок операта „Нострадамус” е изключително вълнуваща за всички поколения. Видяхме това на световната й премиера в Русе в края на миналата година. Смятам, че точно емоциите ни правят различни и силни. Да, те ни носят и уязвимост, но в това е и рискът, и смисълът на музиката – да извлича хубавото от нашите емоции и от душата ни”, каза още Найден Тодоров.
Той сподели, че познава композитори, които си поставят за цел да пишат професионално, но малцина осъзнават, че да правиш това не може да е цел, а само средство. „Целта е съвсем друга – да повлияем на подсъзнателно ниво да бъде сътворено нещо истинско и неповторимо. Това е смисълът на музиката. Защото не веднъж сме били отчаяни, смазани от живота, който водим, но когато влезем в концертната зала, въобще- в залата, в която звучи музика, сякаш се пречистваме чрез нея. И излизаме по-силни оттам…”, заяви още Найден Тодоров.
БГНЕС припомня, че световната премиера на рок операта „Нострадамус“ на известния рок музикант и композитор Николо Коцев беше през ноември миналата година на сцената на Държавна опера – Русе. В нея участват български, турски и шведски артисти и музиканти.
Сред новите лица в рок операта е талантливата млада изпълнителка Нора Караиванова, която е един от обещаващите гласове на българската музикална сцена. Певицата влиза в ролята на Катерина Медичи – влиятелна и силна жена, изиграваща положителна роля в съдбата на Нострадамус, когото спасява неведнъж.
Билетите за представленията в Пловдив – 26 май и София – 27 май, са от 30 до 70 лева и могат да бъдат закупени онлайн, както и на място в билетния център на НДК в София и Античния театър в Пловдив. Организатор на събитието е Фондация „Пчелен кошер”. Режисьор на постановката е Орлин Дяков, диригент – Найден Тодоров, сценограф – Иван Иванов-Йоани, хореограф – Филип Миланов, дизайнер на костюмите – Николай Бузов, а музикален директор – Николо Коцев.
–––––––––––––––––-
Николо Коцев е роден на 6 юни 1961 г. в Пазарджик, но не е живял там. Взима уроци по цигулка от 5-годишна възраст и завършва основното си образование в Димитровград, по което време баща му Спас Коцев свири в димитровградския забавно-духов оркестър.
В юношеските му години се заражда интересът му към рок музика и започва да взима уроци по китара от майка си. Завършва музикалното училище в Стара Загора. Още като ученик свири като китарист в група „Траяна“. След това свири няколко месеца в група Импулс до 1985 година. След това е китарист на група „Балкантон“.
През 1989 г. Коцев емигрира във Финландия Мариехамн, Оландски острови и се запознава с шведския певец Бьорн Лодин. Присъединява се към групата „Балтимор“. С тази група записва два албума – „Double Density“ (1992) и „Thought For Food“ (1994).
През 1994 г. започва да работи по собствен проект, който нарича Брейзън Абът. Така през 1995 г. излиза албумът „Live and Learn“, в който Коцев свири на китара, продуцира, миксира и написва всички песни. Следват „Eye of the Storm“ (1996) и „Bad Religion“ (1997).
Следва период на затишие от страна на групата, през който Коцев започва работа по рок операта „Nostradamus“.