Найден Тодоров: Николо Коцев връхлита в чувствата на човека с музиката си

Найден Тодоров: Николо Коцев връхлита в чувствата на човека с музиката си
Композиторът и диригент Найден Тодоров, директор на Софийската филхармония. Снимка: БГНЕС

Композиторът и диригент Найден Тодоров, директор на Софийската филхармония. Снимка: БГНЕС

Успехът на рок операта „Нострадамус” и неговата световна премиера у нас възприемам като три неща в едно.

Първо, в момент, в който изживяваме несигурност в бъдещето често се обръщаме към мистичното.
Второ – хората се страхуват от класическата музика, защото тя им изглежда твърде сериозна и искаме да не се разбере, че ние, може би, нещо не разбираме. Но пък като сложим отпред думичката рок, се чувстваме в свои води.
И трето – за мен лично, авторът на „Нострадамус” Николо Коцев, рок и класически музикант, както и композитор, е гений.

Това заяви пред БГНЕС композиторът и диригент Найден Тодоров, директор на Софийската филхармония.

След бляскавата световна премиера на рок операта “Нострадамус” от Николо Коцев, предстоят две от най-мащабните представления в София и Пловдив. Всички ценители на изкуството ще имат възможността да се насладят на мащабната продукция на 26 май в Античния театър в Пловдив и на 27 май в зала 1 на НДК в София.

Фенове на "Нострадамус" от три континента дойдоха за премиерата в Русе

Фенове на “Нострадамус” от три континента дойдоха за премиерата в Русе

„Любопитното е, че първото произведение, което аз съм дирижирал от Николо Коцев не е рок, а творба за хор и оркестър, и е посветено на семейство Асеневци през Второто българско царство. Много хора в залата, дойдоха след спектакъла и казаха: точно такива неща трябва да изпълнявате по-често, защото, докато го слушаме се чувстваме горди, че сме българи. Мисля, че е такъв ефектът от музиката на Николо Коцев. Следва неговото основно амплоа – рок плюс симфоничен оркестър, с което ни показва нова визия за „Нострадамус”, за неговия живот и легендарните му предсказания.

Тук ще кажа нещо лично – семеен съм и твърде много обичам жена си, но докато слушах Хенриет, съпругата на Нострадамус в постановката, добре беше, че до мен нямаше момиче на име Хенриет – щях да се влюбя в нея. Защото музиката на Николо Коцев влияе доста емоционално на хората, не само на мен”, призна Найден Тодоров и продължи: „Говорих си с много зрители след това – те казваха, че по време на предсказанията за Втората и за Третата световна война са изпитали истински страх, докато слушат музиката.

Вярно, това се дължи и на изпълнението на музикантите, на актьорите, на всичко, но все пак, основното е в музиката на Николо Коцев. В неговото произведение се говори и за любов. По този повод съпругата ми ме попита – коя е тази Хенриет, че я споменаваш непрекъснато. Е, как да й отговоря?”.

Снимка:БГНЕС

Снимка:БГНЕС                                                                                     

Според диригента Николо Коцев умее, както го правят само най-надарените композитори, да връхлети в чувствата на човека с музиката си. И това е едно от най-силните страни на нашия „Нострадамус”. На всичко отгоре той използва похвати от два крайно различни стила – на класиката и на рока, по един съвършен начин.

„Рок операта „Нострадамус” е изключително вълнуваща за всички поколения. Видяхме това на световната й премиера в Русе в края на миналата година. Смятам, че точно емоциите ни правят различни и силни. Да, те ни носят и уязвимост, но в това е и рискът, и смисълът на музиката – да извлича хубавото от нашите емоции и от душата ни”, каза още Найден Тодоров.

Той сподели, че познава композитори, които си поставят за цел да пишат професионално, но малцина осъзнават, че да правиш това не може да е цел, а само средство. „Целта е съвсем друга – да повлияем на подсъзнателно ниво да бъде сътворено нещо истинско и неповторимо. Това е смисълът на музиката. Защото не веднъж сме били отчаяни, смазани от живота, който водим, но когато влезем в концертната зала, въобще- в залата, в която звучи музика, сякаш се пречистваме чрез нея. И излизаме по-силни оттам…”, заяви още Найден Тодоров.

Снимка:БГНЕС

Снимка:БГНЕС

БГНЕС припомня, че световната премиера на рок операта „Нострадамус“ на известния рок музикант и композитор Николо Коцев беше през ноември миналата година на сцената на Държавна опера – Русе. В нея участват български, турски и шведски артисти и музиканти.

Сред новите лица в рок операта е талантливата млада изпълнителка Нора Караиванова, която е един от обещаващите гласове на българската музикална сцена. Певицата влиза в ролята на Катерина Медичи – влиятелна и силна жена, изиграваща положителна роля в съдбата на Нострадамус, когото спасява неведнъж.

Билетите за представленията в Пловдив – 26 май и София – 27 май, са от 30 до 70 лева и могат да бъдат закупени онлайн, както и на място в билетния център на НДК в София и Античния театър в Пловдив. Организатор на събитието е Фондация „Пчелен кошер”. Режисьор на постановката е Орлин Дяков, диригент – Найден Тодоров, сценограф – Иван Иванов-Йоани, хореограф – Филип Миланов, дизайнер на костюмите – Николай Бузов, а музикален директор – Николо Коцев.

—————————————————-

Николо Коцев е роден на 6 юни 1961 г. в Пазарджик, но не е живял там. Взима уроци по цигулка от 5-годишна възраст и завършва основното си образование в Димитровград, по което време баща му Спас Коцев свири в димитровградския забавно-духов оркестър.

В юношеските му години се заражда интересът му към рок музика и започва да взима уроци по китара от майка си. Завършва музикалното училище в Стара Загора. Още като ученик свири като китарист в група „Траяна”. След това свири няколко месеца в група Импулс до 1985 година. След това е китарист на група „Балкантон”.

През 1989 г. Коцев емигрира във Финландия Мариехамн, Оландски острови и се запознава с шведския певец Бьорн Лодин. Присъединява се към групата „Балтимор”. С тази група записва два албума – „Double Density” (1992) и „Thought For Food” (1994).

През 1994 г. започва да работи по собствен проект, който нарича Брейзън Абът. Така през 1995 г. излиза албумът „Live and Learn”, в който Коцев свири на китара, продуцира, миксира и написва всички песни. Следват „Eye of the Storm” (1996) и „Bad Religion” (1997).

Следва период на затишие от страна на групата, през който Коцев започва работа по рок операта „Nostradamus”.

 

За автора

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Последвай ни

ПОДКРЕПЕТЕ НИ

За да пребъде нашето слово!

Партньори