Сега четете
Българското кино започва да става модерно навън

Българското кино започва да става модерно навън

Кристина Грозева и Петър Вълчанов
Кристина Грозева и Петър Вълчанов

Новият филм на режисьорсния тандем Кристина Грозева и Петър Вълчанов, „Слава“, направи българската си премиера, откривайки фестивала „Киномания“. От 2 декември той тръгва по кината за тези, които все още не са имали възможност да го гледат Това е вторият филм, след „Урок“, от плануваната трилогия за „малките герои“, вдъхновена от вестникарски заглавия.

– С какво ви омагьоса киното, как решихте да се занимавате с режисура?
– Магията на киното е необяснима. Всъщност и двамата първоначално сме имали различна идея за бъдещите си професии, но ето че животът е решил друго. Шопите имат един израз: „Нещо като си требе, оно си го сака и че си стане“. Ето така и ние станахме режисьори, а не художник и журналистка, както сме си представяли първоначално.

– С какво ви привличат „малките герои“ и как избирате точно коя история да пресъздадете?
– В малките герои ни вълнува тяхната уязвимост. Интересува ни чистотата им и добротата им. А също и тъмната им страна, която се проявява в даден превратен момент, както и пречупването, обратът в характерите. Обикновено започваме да работим по няколко (поне две) истории и от само себе си се разбира коя има потенциал и коя е по-жизнена. Понякога комбинираме елементи от няколко истории. Неведоми са пътищата на фантазията и въображението.

– Пожънахте голям успех с „Урок“, но какви са финансовите измерения на този успех?
– Филмът е продаден за разпространение в над 20 страни по света, но приходите не са толкова важни. Разбира се, благодарение на тях ние заплатихме
хонорари на хората от екипа, актьорите получиха едно достойно заплащане за труда и таланта си. По-важното, струва ни се, е, че филмът достигна до изключително широка, при това международна, публика. Този филм популяризира българската култура и българското изкуство в чужбина. Той докосва хората навсякъде по света и ги кара да се замислят. Това може би са най-големите дивиденти, които имаме от филма. А иначе – да, той възвърна първоначалната си инвестиция, че и отгоре.

– По принцип казват, че да направиш втори успешен филм, е много трудно. Какви бяха първите отзиви за „Слава“, които чухте след първата прожекция?
– От фестивала в Локарно, където беше премиерата на филма, ни помолиха за трета допълнителна прожекция заради големия интерес от страна на публиката. Срещите със зрителите след прожекциите бяха наистина вълнуващи и емоционално наситени. Имаше една двойка, дошли от Милано специално за фестивала, които ни казаха, че са гледали филма два пъти и втория път им е харесал още повече! Беше много мило.
Получихме и страхотни отзиви от престижни издания като „Варайъти“, „Холивуд Рипортър“ „Либерасион“, „Индиуайър“, „Скрийн Дейли“ и др.

– Как се решихте да смените ролите на „добрия“ и „лошия“ – визирам Маргарита Гошева и Стефан Денолюбов?
– Искахме да ни е по-интересно и търсехме провокацията. Лесно е да си представиш Стефан като злодей, но ние искахме да го превърнем в добряк и наивник. А принципната учителка от „Урок“ да я направим „лошата“. Мисля, че и за актьорите беше интересно да ги извадим от зоната им на комфорт, за да ги въвлечем в едно истинско преживяване. Не обичаме да се вкарваме в щампи и клишета, да повтаряме добре заучени номера.

– Вие как бихте постъпили, ако намерите пари на жп линия?
– Ще се огледаме, за да видим къде са камерите.

Вижте и

– Какво е бъдещето на българското кино?
– Независимо от недъзите на системата за финансиране, независимо от несъвършения Закон за филмовата индустрия и независимо от скептицизма на част от родните зрители вярваме, че българското кино се възражда, и към него има огромен интерес в чужбина. В момента има два български филма, които са хит по най-престижните международни фестивали. „Безбог“ на Ралица Петрова не си тръгва без награда от почти никой фестивал. „Слава“ току-що спечели поредните си три награди на един от най-големите испански фестивали, в Хихон – за най-добър филм, за сценарий и Наградата на международната филмова критика. Българското кино започва да става модерно навън.

 

източник: economist.bg

Каква е вашата реакция?
Много ми хареса
0
Не ми хареса
0
Не съм сигурен
0
Развълнувах се
0
Вижте коментарите (0)

Напиши коментар

Вашият мейл адрес няма да бъде публикуван.

Нагоре