Детски градини отказват с абсурдни мотиви да приемат малчугани с т. нар. специални образователни птребности /СОП/.
Въпреки широко прокламираните програми за подкрепа на такива деца и родители, и забавачки, и училища правят всичко възможно да държат проблемните деца по-далече. Или настояват родителите да присъстват на заниманията заедно с тях. А някои от тях демонстрират и откровено невежество за тези проблеми – директорка в детска градина отказала да запише дете – аутист, защото щяло да зарази останалите.
„Детето ви трябва да идва с придружител“, „Трябва да си го вземате на обяд“, „Центровете за деца с увреждания са толкова хубави, защо искате да го записвате в градина?“, „Без вас ни е много по-добре“. Подобни грозни думи чуват често родителите на деца със специални потребности. Част от тях сезират омбудсмана Диана Ковачева за грубо потъпкване на правата на децата им, предлагайки конкренти решения на проблемите им. Ковачева е изпратила сигнала до параламентралната просветна комисия, която се очаква скоро да се занимае с поставените проблеми. Драмата с приобщаването на тези деца е още по-голяма, защото най-често ги приемат частните детски градини, а техните такси далеч не са по джоба на всеки.
Един от тях споделя, че проблемите му започнали от момента, в който е представил в детска градина решение на ТЕЛК за детето – веднага след това задължили майката да го взема на обяд и да го придружава по време на часовете. Заради лошото отношение и липсата на специалисти семейството се мести в друг град, където записва детето в Център за работа с деца с увреждания, но търсенето на детска градина отново удря на камък. Всички градини в града – в случая Велико Търново – отказали да го приемат, включително и в близкото село, откъдето заявили на майката, че могат да приемат детето „само по документи“, но на практика то да не я посещава. В друга детска градина предупредили майката на дете с диабет, което дори не е със СОП, че не могат да му поставят инсулин, защото другите деца гледали и това предизвиквало у тях стрес. Помолили я да си го държи у дома.
Майка на две деца с проблеми от аутистичния спектър пък разказва как от детската градина ведага я предупредили: „Не очаквайте нищо от нас“, принуждавайки я да взема децата си на обяд. От обещаната помощ всъщност с малките са работили логопед и ресурсен учител само за по 40 минути на ден.
Всъщност зад посочените лични проблеми стоят сериозни пропуски в системата на т.нар. приобщаващо образование, за което се похарчиха и немалко европари. Учители, които не са обучени да работят с такива деца, директно предлагат връщане на помощните училища, за да се отърват от проблема, посочи неотдавна една анкета на синдикат „Образование“.
В редица случаи подкрепата се извършва от специалисти от регионалните центрове за подкрепа на приобщаващото образование, която обаче е символична – състои се в откъслечни 40-минутни занятия в отделни дни от седмицата, казват родителите и настояват гарантиране през бюджета и вменяване на изрични задължения, а не пожелателни възможности, за осигуряване на всички форми на специална подкрепа за съответните диагнози, изброени в Наредбата за приобщаващото образование,
Според тях трябва да се преразгледат нормативите за издръжка на деца в специалните групи към детските градини, тъй като подобни групи има към много малко детски градини, а в същност те поемат огромна тежест, приемайки голям брой деца със специални потребности. „Нормативите в момента са неадекватни и не позволяват назначаването на помощник на учителя в достатъчно големи групи деца с тежки проблеми“, казват родителите. Според тях са нужни работещи финансови стимули за педагозите и помощник-възпитателите както в общите групи за приобщаване на деца със специални потребности, така и в специалните групи. Сред посочените от тях мерки са още адекватно обучение на всички директори и учители в системата на предучилищното образование, гаранции за защита правата на деца и родители.
Стела Стоянова, Любословие.БГ