Първото българско списание, издадено от Константин Фотинов за пръв път…
Един въпрос би трябвало да ни гложди винаги, когато подобни неща се случват. Феномен, който журналистката Галина Минчева правилно нарече по лаконичен начин “Българинът обича мъртвите”. Този въпрос може и да не е коректно зададен, но като цяло, у нас той виси със страшна сила.
Предизвикваше ли такова масирано възхищение и ползваше ли се с подкрепа у нас 30-годишната Лорина Камбурова, преди да си отиде в болница в Москва? Защо едва сега се задейства цялата тази мощна сърдечно-честотна енергия?
Безспорен талант, освен в киното, със заложби и в музиката, с красива външност, фино и кинематографично излъчване, тя имаше множество тукашни и международни участия. Колко се възторгваха преди смъртта й? Колко подкрепяха артистичния талант с добри думи, внимание? Колко ценяха песните и концертите на музикалния дует “Ross’n Lorina”, в който тя участваше? Една от песните на дуета впрочем се казва “Летя сама”. Това заглавие е красноречиво спрямо способността на общностите и на обществото ни да оказват подкрепа на талантите.
Студените сърца често се стоплят с една декоративна, пасивна топлина. Които са добри и сърдечни с животни, само спрямо близките си, или спрямо хора, които вече са си отишли. Не и спрямо разцъфващи или просто катерещи се по житейските скали човеци.
Феномен на злото ли е това? Някой ще каже утешително, че чак за зло едва ли може да се говори. Дали е така, ако погледнем в историята, както и преусещайки съдбата на личности със значимост в бъдеще.
Действително, често се случва човек да е оценен истински след смъртта си. Тогава, както пише писателят Константин Константинов за Димчо Дебелянов, “неговото име все повече се отдалечава в някаква пречистена абстрактност, дето единствено нещата добиват своята истинска цена”.
Не сме ли жестоки, студено мълчаливи и безразлични и към онези, които са блеснали със способности още приживе? За тези, за които се вижда, че градят нещо, но имат нужда от разбиране и помощ. Уважението у нас основно към мъртвите личности, и неподкрепящо, дори злонамерено отношение към живите, имат предълга история. И съвсем не всички нации са като нас в това отношение. В по-скоро време
можем да си припомним съдбата на Милен Цветков
Журналистът бе отритнат от почти всички медии у нас в последния период от живота си, но беше славословен до небесата след смъртта си. Солидарността с починалия журналист бе толкова мащабна, така забележителна, че човек се пита – къде беше тя, когато той беше жив?
За финал – историята на Пенчо Славейков, починал през 1912 г. Унизен в родината си в момент, в който би трябвало да бере плодовете на творчеството си, самоизгнаник след преживени разочарования, писателят изгасва край бреговете на езерото Комо.
Своебразният монолог на поета Пенчо Славейков по-долу е от романа “Суета, суета” на Владо Трифонов (за последния вероятно може би също малко хора са чували, нали?):
„– Туй правят със свестните. С Петко Каравелов, с Христо Белчев, с Алеко…
– затварят ги, прокуждат ги, оставят ги без препитание или ги убиват. После се хвалят с работата им, сякаш заслугата е тяхна. Тъй ще сторят и с мен – помни ми думата, Маро. Ще ме честват, ще възклицават, ще се умиляват – ах, Пенчовия талант, ах, Пенчовата прозорливост…! Сред тях ще има и хора, дето са ме мразили и тормозили, но сега и те ще са там, да ги види обществото, че милеят за поети като Пенчо.
Сигурно ще има специална програма за погребението ми. От толкова часа до толкова – опело. От толкова до толкова – речи. От толкова до толкова – пренасяне на ковчега до гробищата. Ще има и шествие, най-вероятно по булевард „Княгиня Мария-Луиза“, в което ще участват министри и депутати – че къде без министрите и депутатите? Ще има и хора от градският съвет. Ще има попове и учители. Също писатели и поети – че къде без писателите и поетите? Както и стражари на коне.
Много е вероятно да присъстват и най-обикновени граждани. Когато имах нужда от тях да ме защитят, никакви ги нямаше. Но сега ще са тук. Хиляди най-обикновени граждани.
А, да, венци! Забравих венците! Ще има много венци. С ленти и надписи на тях – един от друг по-глупави. Например: „Той принадлежеше нам, а други ще го имат.”
И сълзи ще има, разбира се. Къде без сълзи?“
(Из романа „Суета, суета”)
Крайно време е да се научим да мислим за живите. Да сме солидарни и да подкрепяме заслужилите нашето внимание. Приживе.
Невена Борисова
Каква е вашата реакция?
Първото българско списание, издадено от Константин Фотинов за пръв път през 1844 г. в гр. Смирна (дн. Измир). С него е поставено началото на българския периодичен печат. На 1 април 2013-та година, 169 години след началото на първото издание на списание „Любословие”, поставяме началото на неговото онлайн издание