Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 –…
„Кандидатът за ново работно място трябва да си знае цената и да я отстоява. За нас като агенция най-важни са личностните качества на търсещия работа, а не толкова твърдите умения, които могат да се учат и усъвършенстват“, споделя Георги К. Първанов нашият автор пред Дир.бг
Георги К. Първанов е на 46 г. и има 27 г. мениджърски опит в HR, в компании като McDonalds, Societe Generale и Американско посолство / Корпус на мира. Управител е на водещата регионална HR компания CТeam. Член на УС на БАУХ, партньор в Евъргрийн Талънтс 55+, bachkam.bg и Bulgaria Wants You; ментор в Teenovator. Има Магистърска степен по Маркетинг от Юзу, разведен с 3 деца.
– Има ли неудобни въпроси по време на интервю?
Вече и в България има – за политика, религиозни предпочитания и други. Допреди 15 г съм чувал на интервю работодателя да пита кандидатка дали има намерение да има деца в следващите 3-5 г, днес това е немислимо.
– Кои са най-ценните съвети, които бихте дали на човек, който отива на интервю?
Да се подготви добре както с информация за фирмата, така и да е спокоен и фокусиран. Да носи бележник за записки и химикал. Да има подходящо бизнес облекло – не важи за IT, креативни позиции. Да е винаги навреме.
– Колко важно е първото впечатление, когато видите един кандидат, още преди да сте задали въпроси?
Първото впечатление е много важно, но съм се научил да не е определящо. Пример – преди години интервюирах топ финансист, който не направи най-доброто първо впечатление, но се оказва топ кандидат. Дайте шанс за 2-ро впечатление, не съдете хората и дайте шанс на всеки, който има желание 🙂
– Какви кандидати предпочитате: по-настъпателни или по-спокойни в подхода?
Ние сме агенция и сме по средата между работодателя и кандидата. За различни позиции търсим различен подход. Разбира се, ако видим пасивен кандидат за висока позиция по продажби, с вяло ръкостискане, имаме едно наум. Когато кандидатствах за първата си корпоративна работа за Стажант Мениджър / Manager Trainee в първия мениджърски екип на Макдоналдс, който отвори българския бизнес, бях на 19 г, CVто ми беше 2 реда, и избрах агресивния подход. Тогава нямаше интернет и аз седнах и написах едно писмо, в което обясних, че може да имат много кандидати (в последствие се разбра че са избрали 11 души от 2000 кандидати) но аз съм най-добрата им опция, ще дам много за успеха на фирмата, и цитирах неща от историята на Макдоналдс, които бях чел в библиотеката. 5 интервюта по-късно и on-the-job test в Солун, бях избран. Преди това ме бяха отхвърлили на 17 места.
– Кое е надделявало досега в опита ви при избор на кандидат – възнаграждението или желанието за развитие в компанията?
Няма нищо лошо кандидата да си знае цената и да я отстоява. За нас като агенция най-важни са личностните качества на търсещия работа, а не толкова твърдите умения, които могат да се учат и усъвършенстват. Ако владеенето на чужд езика не е перфектно, или няма шофьорска книжка, или има една година по-малко опит, не е болка за умиране. Ако търсещия работа няма умения за общуване, или такт и дипломатичност, или има страх да продава на студен контакт, това се учи по-трудно.
– Бихте ли назначили кандидат, ако не отговаря на много от условията ви, но виждате сериозен потенциал да навакса и развие липсващото?
Абсолютно, и сме го правили многократно през годините както за наши фирми, така и за наши клиенти.
– Какви са впечатленията ви от стажантските програми във вашата компания? Успявате ли да откриете достатъчно таланти, които да направят първите си кариерни крачки в нея? Какво мислите за новата вълна младежи, които идват от университетите?
Много наши клиенти имат стажантски програми. Смятам че това е отличен старт на кариерата. Най-младите кандидати са много различни, будни, търсещи, по-духовни са и много дигитални.
– Какви позитиви и негативи виждате в работната атмосфера в компанията ви във времената преди Ковид и сега?
В Ковид времената ние успяхме да запазим спокойствие и дa открием вярната посока, да сме много активни и да минем на изцяло дистанционни обучения и подбори. Направихме събиранията на екипа по-редовни. Развихме успешно и много други проекти и инициативи. Завършихме добра 2020 г, на печалба, и сме умерени оптимисти за 2021 г.
– Какъв процент от служителите ви работят в хоум офис условия?
В различни периоди от 10 до 100%.
– Промениха ли ви се критериите за оценка на работата на настоящи и бъдещи служители в условията на Ковид?
Критериите не са се променили особено, сега интервюират много повече кандидати от периода преди февруари 2020.
– Очаквате ли след 2-3 години стандартното работно място да изглежда по различен начин?
Вече няма стандартно работно място. Очаквам микс от работа от къщи и офис, с активно участие на AI, machine learning, роботи, автономни коли & дронове.
Каква е вашата реакция?
Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 – Политология (Публична администрация) с тема на дисертационния труд: Комуникации в процеса на политиките (Изграждане на обществена съпричастност при стратегически публично-частни партньорства). Андрей Велчев е магистър по Политически мениджмънт и публични политики и магистър по Масови комуникации в Нов български университет. Автор е на множество публикации и интервюта, посветени на проблемите на комуникациите, журналистиката, маркетинга и политическите комуникации. Член е на Българското дружество за връзки с обществеността, Съюза на българските журналисти и International Federation of Journalists (IFJ)