В интервю за Axios, Шон Паркър коментира, че платформата се възползва от слабост в човешката психология и влияе по безпрецедентен начин върху психическото здраве на децата. Той твърди, че създателите на компанията нарочно са изградили социалната мрежа по такъв начин, че да задържат колкото се може по-дълго вниманието на потребителите.
Нещо повече – Шон Паркър критикува ефекта върху психиката на децата от използването на Facebook.
„Тази мрежа буквално променя отношенията ви с обществото, отношенията ви с останалите хора. Вероятно може да повлияе върху продуктивността на човека по най-странни начини. Един Бог знае какво причинява на мозъците на децата ни“, казва още той в интервюто.
38-годишният Шон Паркър е един от първите акционери и е бивш президент на Facebook. Започнал кариерата си като хакер, Паркър създава услугата за споделяне на файлове Napster през 1999 г. През 2004 г. вижда съществуващия вече сайт „The Facebook“, запознава се с Марк Зукърбърг и Едуардо Саверин, като няколко месеца по-късно оглавява новосъздадената едноименна компания.
Престоят на Паркър в компанията е твърде кратък – през 2005 г. напуска след полицейска акция в дома му, при която е намерен кокаин.
Технологичният инвеститор Питър Тийл, който пръв финансира Facebook, коментира, че именно Паркър е бил човекът, осъзнаващ истинския потенциал на проекта.
Днес обаче бившият президент на Facebook говори с горчивина за ролята си в този процес:
„Когато Facebook тъкмо започваше да се развива, много хора ми казваха, че нямат профил в социалната мрежа. Аз им отговарях: ОК, да знаете, че ще влезете. Те обаче ме прекъсваха: „Не, не, не. Ние ценим контакта в реалния си живот. Ценим момента. Ценим присъствието. Ценим интимността“. Аз обаче им казвах:
„Рано или късно, ще дойдете при нас. Не знам дали тогава наистина осъзнавах последствията от това, което им казвах“
По думите му – мисловният процес, внедрен в услугите като Facebook, е базиран на идеята „Как да получим възможно най-много от твоето време и осъзнато внимание?“.
„Това означава, че трябва да предлагаме на потребителя нещо като малка доза допамин на определени периоди от време – например, когато някой коментира или хареса снимка, публикация и др. И това ви кара да създавате все повече съдържание, което разбира се… ще ви донесе още лайкове и коментари“, казва Шон Паркър.
Той описва тази схема като „затворен кръг на социално валидиране“.
„Точно това би му хрумнало на един хакер като мен – по този начин експлоатираш слабост в човешката психология“, споделя още Шон Паркър. „Разработчиците, създателите – като мен, Марк и Кевин Систром в Instagram – разбирахме това напълно осъзнато. Но го направихме, въпреки всичко“.
По-рано тази седмица Facebook отново беше подложен на критики заради политиката си да изискват от потребителите си голи снимки, за които се боят да не излязат в социалната мрежа. По този начин администраторите планират да създадат алгоритъм за недопускане на поява на порно „за отмъщение“.
Няколко предприемачи от Силициевата долина предупреждават за негативните ефекти от т.нар. „война за внимание“, водена от Google, Facebook и други интернет гиганти в конкурентната битка за повече ангажимент от страна на потребителите.
Бившият инженер от Google Тристан Харис коментира в Twitter: „Войната за долната част на мозъчния ствол не е моя измислица, тя е реалност – описвам само как работи системата. Имаме спешна нужда да реформираме начина, по който работи „икономиката на вниманието“.
В момента Шон Паркър e ръководител на основания от него Институт за ракова имунотерапия, като инвестира в иновации за лечение на онкологични заболявания. Дали на шега или не – накрая вметва, че Марк Зукърбърг вероятно ще блокира профила му във Facebook, когато прочете какво е казал.
източник: webcafe.bg