Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 –…
Според изчисленията на анализаторите от Деалоджик (Dealogic), сумата от всички сделки по света за 2015 г. е повече от същата сума за 2007 г., през която бе отчетен досегашният рекорд от 4,61 трилиона долара, пише руското издание Ведомости. Настоящата година се оказва рекордна и по броя и размерите на свръхсделките (свръсхделка е всяка сделка на стойност повече от 50 милиарда долара). Става дума за девет фирмени обединения на обща стойност 730 милиарда, като това е 16 процента от сумата на всичките сделки. Goldman Sachs, JPMorgan, Morgan Stanley и BofA Merrill Lynch се превърнаха в най-големите банки участнички в сделките. Общата сума на техните дейности е повече от един трилион.
През ноември американският фармацевтичен гигант Пфайзер (Pfizer) и производителят на ботокс Алерган (Allergan) обявиха своето сливане, като по този начин създадоха най-мащабната фармацевтична компания в света. В крайна сметка от Пфайзер ще платят на Алерган около 160 милиарда. Сделката ще се превърне в най-голямата в областта на здравеопазването за цялата история, отбелязват от Деалоджик. След сделката централата на фирмата ще бъде пренесена в Дъблин, което ще позволи чувствителни данъчни облекчения.
Пивоварната компания Анхойзер-Буш ИнБев (Anheuser-Busch InBev) задвижи сливането си с конкурента сиSABMiller през октомври. Сумата по сделката ще достигне 117 милиарда. Това е най-голямата сделка между производители на напитки в цялата история, смятат от Деалоджик. След четири години ефектът от сливането може да достигне 1.4 милиарда годишно. Планираното сливане ще се случи през втората половина на 2016 г.
През април нефтеният гигант Шел (Shell) се договори относно закупуването на британската газова компания BGGroup за 81,5 милиарда долара. Като резултат от сделката акционерите от BG ще притежават около 19 процента от акциите на Шел.
Корпорацията Чартър Комюникейшънс (Charter Communications) се договори за закупуването на кабелния оператор Тайм Уорнър Кейбъл (Time Warner Cable) за 79 милиарда. Сделката, която е организирана от милиардера Джон Малоун, ще превърне компанията във втория по брой абонати кабелен оператор в САЩ. Все още сделката не е завършена.
Корпорацията Дел (Dell) и фондът за преки инвестиции Силвър Лейк (Silver lake) се договориха да купят производителя на системи за съхранение на данни EMC. Сделката на стойност приблизително 67 милиарда долара ще стане най-голямото поглъщане в историята на световния пазар на информационни технологии. В последно време от Дел се занимаваха с теглене на кредити в размер от 40 милиарда, с които да финансират покупката.
В резултат от сливането на Крафт Фуудс (Kraft Foods) и Хайнц (Heinz) се появи още една свръхкомпания за хранителни продукти. Сумата по сделката достигна 62,6 милиарда. Обединената компания се нарича Крафт Хайнц Къмпъни (The Craft Heinz Company), като също така тя ще стане третата най-голяма в Северна Америка и пета в света производителка на хранителни продукти. Новата компания притежава осем марки на стойност от над един милиард всяка и още пет на стойност от 500 милиона до един милиард.
През юни американската компания Антем (Anthem), която се занимава с медицинско застраховане, предложи да погълне конкурента си Сигна (Cigna) за 55 милиарда.
Американският оператор на тръбопроводи Energy Transfer Equity е близо до това да погълне конкурентната фирма Уилямс (Williams). От Диалоджик твърдят, че сумата по сделката е 55 милиарда.
През юни хонгконгската корпорация Чун Конг Груп (Cheung Kong Group) закупи телекомуникационния холдинг Хъчисън Уампоа (Hutchison Whampoa Ltd.). Стойността на сделката надвиши 53 милиарда.
Системата за електронни разплащания Пей Пал (PayPal) се отдели от най-голямата в света онлайн търговска фирма – eBay Inc. Преобразуването в независима компания е оценено на 49 милиарда долара.
Каква е вашата реакция?
Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 – Политология (Публична администрация) с тема на дисертационния труд: Комуникации в процеса на политиките (Изграждане на обществена съпричастност при стратегически публично-частни партньорства). Андрей Велчев е магистър по Политически мениджмънт и публични политики и магистър по Масови комуникации в Нов български университет. Автор е на множество публикации и интервюта, посветени на проблемите на комуникациите, журналистиката, маркетинга и политическите комуникации. Член е на Българското дружество за връзки с обществеността, Съюза на българските журналисти и International Federation of Journalists (IFJ)