Той е моден журналист, има една издадена книга, в момента е главен редактор на сайта www.inlife.bg. Бил е начело на още множество печтани и електронни издания. Пред Любословие.БГ и Андрей Велчев, Марио Трифонов разказва за тънката червена линия между висшата мода и конфекцията, за вратовръзките и папионките в журналистиката и за любовта към професията.
[spider_facebook id=“1″]Как избрахте модата, като професия съчетана с журналистиката?
Всъщност, всичко стана случайно. Трябваше да се напише една публикация за модно ревю на дизайнерката Албена Александрова. Колежка от вестник „24 часа“ ми каза направо, че след като съм завършил „Българска филология“, едва ли ще е проблем да я напиша аз. Оказа се, че се получи.
Кои са новите модни икони, особено след месеца на червения килим и Оскарите?
Колкото и да ми е странно – в истинска модна икона се превърна Ким Кардашиян. Но аз смятам, че това ще е преходно. Като истинска и непреходна модна икона, лично аз, определям легендарната Одри Хепбърн, например.
Каква според вас е връзката между модата и медиите?
На практика, медиите имат връзка с всичко! Журналистите са тези, които могат или да извисят, или да съсипят кариерата на един дизайнер. В чужбина, разбира се!
Защо модната индрустия вече не е същата? На медиите ли се дължи това?
Не, по-скоро на рецесията в световен мащаб. Но, въпреки всичко, висшата мода продълава да шества победоносно по модните подиуми…
Какво трябва да знае журналистът пишещ по темата за модата, манекенките, известните личности и света „Холувуд“?
Разбира се, че всичко! Тоест – бивши и настоящи съпрузи, клюки, пристрастия и т. н.
Все повече личности използват персонален съветник по модните въпроси -това добре ли е или и в модата, както в медийния свят има copy-paste?
За да бъде сигурен, че никога няма да е като някой друг, човек трябва да заложи само и единствено на уникатните облекла, а това могат да си позволят само най-богатите. Ето защо, всички останали не са защитени от copy-paste. И въпреки това ми се ще да напомня думите на великата Коко Шанел, която е обичала да казва, че няма мода, а само стил. Тоест – макар и облечени с две еднакви рокли, дже жени, могат да бъдат различни, благодарение на подходящите аксесоари и т. н.
Освен, че са красиви, българите и българките, успяват ли да са стилни и различни?
Да, в повечето случаи се справят с това. Особено, по-младите хора.
С какво вреди поп-фолк индустрията на модата като цяло?
Не бих казал, че в момента вреди. Далеч в миналото останаха белите лачени ботушки на „Дупнишката Мадона“ Сашка Васева. В наши дни, повечето от изявяващите се в този бранш се обличат и обуват или с оригиналните творения на известни чужестранни дизайнери, или се снабдяват с техни твърде сполучливи копия.
Как се става модерен и присъствието в социалните медии самоцел и неразделна част от цялото ли е?
Честно казано, трудно ми е да отговоря на този въпрос, защо „модерността“ е нещо твърде преходно.
Как трябва да се облича един журналист на светско събитие?
Съобразявайки се с изискванията по отношението на дрескода, които са посочени в поканата за самото събитие.
Има ли евтина мода?
Да, разбира се – конфекцията, в която се вкарват някои от детайлите на висшата.
Какво е журналистиката за вас?
Едно чудесно съчетание между професия и любов.
Промени ли се тя, поне през вашата призма на доказан експерт на модните и шоу среди?
Да, за съжаление, професията ни се феминизира и профанизира!
Има ли мода в речта и изказванията на известните личности и каква е връзката с облеклата им по време на публичните изказвания?
Модата е навсякъде – нормално е да я има и в това отношение. Що се касае до второто – всичко зависи от сферата на известността им. Тоест – не може Богдана Желявска, и.д. шеф на Софийския градски съд да бъде облечена като начинаеща фолкаджийка, когато крачи из храма на Темида.
Вашето пожелание за читателите ни?
Да продължават да четат „Любословие“!
Папионка или вратовръзка за българската журналистика?
Позволени са и двете – всичко е въпрос на вкус!
Благодаря!
И аз на Вас!
Интервю на Андрей Велчев, Любословие 10.03.2015 г