КЗК глоби компанията със 758 хил. лв. за нелоялни практики
Черният петък в eMAG за втора поредна година породи разочарование в редица потребители. Още със стартирането на продажбите в 6.00 часа сутринта повечето ИТ продукти на ниска цена свършиха. „Още в 6,15 не можеше да се направи поръчка, блокира сайта,. След няколко опита успях да направя поръчка, но не можеше да се направи плащане“, разказва Мария Попова. Тя вече има направена поръчка, но статусът ? е неуспешен, тъй като банката отговаря, че няма извършено плащане. Това се случва и с още редица желаещи да закупят от евтините продуктите на онлайн магазина.
В сайта на eMAG няма обявени телефони и никой не отговаря на електронната поща. В случай, че потребителите не успеят да платят до 24 часа, поръчката им се анулира. Още по-лошото е, че те не успяват да влязат в контакт с никого, който да им обясни какво се случва и да им даде информация. Междувременно от Комисията за защита на конкуренцията съобщиха, че са наложили санкции за нелоялни практики от страна на компанията собственик на платформата -„Данте Интернешънъл“ СА, Румъния. Първата глоба е за използване на заблуждаваща и неразрешена сравнителна реклама на кампанията „Черен петък“.
Размерът е 4% от продажбите на дружеството за 2013 г. или 551 550 лв. Втората санкция е във връзка с рекламна кампания „1+1 гратис Tassimo“, а глобата е 206 831 лв. (1,5% от миналогодишния оборот). „По отношение на рекламната кампания“Черен петък“ Комисията установява, че поведението на ответното дружество не съответства на добросъвестната търговска практика във връзка с определянето на цените и прилагането на отстъпки за промоционалните продукти при провеждане на рекламни и промоционални кампании като процесната „Черен петък“. В този смисъл рекламните послания „Black Friday – денят с най-много и най-големи намаления през годината“ и „Само днес получаваш най-много и най-големи отстъпки през годината“ като част от кампанията „Черен петък“ имат заблуждаващ характер по отношение начина на формиране на крайната цена за потребителите.
По отношение на рекламна кампания „1+1 гратис Таssimo“ Комисията установява, че в периода 20-24.03.2014 г. „Данте Интернешънъл“ СА предлага на клиента при закупуване на една кафемашина да получи втора кафемашина от същия вид „безплатно“, което по същество представлява предлагане на потребителя на добавка (втора кафемашина – по-евтината), която е извън позволените от закона и практиката на КЗК размери. Това е в противоречие с добросъвестната търговска практика, тъй като чрез предлагане на атрактивни добавки над позволените размери на практика се извършва нарушение, което е в състояние да увреди конкурентната среда“, се казва в съобщението на регулатора.
От eMAG се похвалиха, че интересът към Black Friday е огромен и само за час поръчаните стоки достигат 40 хил., а три часа след началото са закупени 70 хил. продукта на стойност 6,3 млн. лв. Сред продадените стоки са 6 хил. таблета, 11,3 хил. домашни електроуреди, 2,3 хил. детски продукта. Припомняме, че миналата година много потребители останаха недоволни и изразиха негативизма си в социалните мрежи след черния петък на eMAG. Мнозина от феновете на Black Friday, видели шумно рекламираната кампания по телевизията и интернет, са останали с впечатление, че по-голяма част от продуктите ще се продават със 70% намаление. Оказа се обаче, че подобно намаление имаше при няколко продукта, а при останалите варираха между 20% и 50%.
Дата: 28.11.2014 13:07