Малко са проектите в историята на авиацията, носили тежестта на няколко лоши поличби. Сред тях се откроява екстравагантната авантюра на сър Ричърд Брансън да изпрати туристи в Космоса, пише „Стандарт“. Още преди катастрофата на кораба „Спейсшип 2“ в небето над пустинята Мохаве в петък, при която загина един пилот, а другият бе ранен, лошият късмет беляза проекта на британския милиардер. Сега на мечтата му ще бъде сложен преждевременен край.
Преди 5 години сър Ричърд обяви „Спейсшип 2“ за „най-секси кораб на всички времена“. Това се се случи по време на представянето му във въздушно-космическия порт в пустинята Мохаве. Бурният вятър, суграшицата и ниските температури превърнаха в ледени висулки поканените ВИП гости – политици, актьори, модели и едни от най-добрите космически инженери. Близо 20 минути, след като те изоставиха коктейлите с водка и шампанското, тежката тента, под която се криеха от лошото време, се срина. Истински късмет бе, че инцидентът не стана малко по-рано и не доведе до десетки жертви. Тогава Брансън не се разколеба. Тази събота той отново мъжки посрещна инцидента със „Спейсшип 2“.
Милиардерът заяви, че „мечтата му продължава да е жива“. Почти сигурно е обаче, че проектът, чийто старт няколко пъти бе отлаган и стойността на който вече надхвърли 1 млрд. долара, ще бъде замразен за неопределено време. „Всичките 400 инженери, които работят по проекта, както и повечето хора по света биха искали мечтата да продължи да живее. Дължим на тестовите ни пилоти да разберем какво се обърка и след като това стане, ако успеем да го преодолеем, ще направим така, че мечтата наистина да продължи да живее“, каза Брансън пред журналисти. Това „ако“ обаче е доста голямо. Близо една трета от стойността на проекта идва от един източник – инвестиционният фонд „Аабар“ от Абу Даби, който през 2010 г. купи за 280 млн. долара 31,8% от „Върджин Галактик“ (компанията, която стои зад „Спейсшип 2“ и туризма в Космоса). „Аабар“ получи изключителни права да изпраща туристи в космоса от столицата на ОАЕ и да прави научни изследвания.
През юли 2011 г. арабите инвестираха още 100 млн. долара и делът им във „Върджин Галактик“ се увеличи на 37,8%. Това лято сър Ричърд обяви, че компанията му преговаря с „Гугъл“ за финансова инжекция по проекта, но досега няма развитие. След катастрофата в петък арабската компания сериозно ще се замисли дали проектът си струва. Загубата на „Спейсшип 2“ означава, че мечтата на Брансън да се качи на космическия кораб за тестови полет в началото на 2015 г., е разбита. Твърде рано е да се каже дали ще бъде построен нов тестови кораб, колко време ще отнеме и най-вече колко пари ще струва. Засега процесът е изцяло извън ръцете на милиардера. С разследването на инцидента се занимава американската служба по безопасност на транспорта (NTSB). Тя трябва да уведоми космическите инженери и инвеститорите в проекта дали проблемът лесно може да бъде разрешен или ще трябва да се върнат към чертожната дъска. Твърди се, че разследването може да трае година, най-малкото защото „Спейсшип 2“ вероятно не е имал черна кутия. Брансън няколко пъти отлагаше изпращането на туристи в космоса.
При представянето на „Спейсшип 2“ той говореше за старт през 2011 г. Не стана. Миналата година започна 18-месечна програма за тестване, но я спря, след като стана ясно, че има още доста работа по горивото. Междувременно властите на щата Ню Мексико инвестираха над 200 млн. долара в изграждането на космическо летище, от което да излитат корабите на „Върджин Галактик“. „Спейсшип 2“, познат и като „Ви Ес Ес Ентърпрайз“ (VSS Enterprise) е първият от двата космически кораба на „Върджин Галактик“. Другият, „Ви Ес Ес Вояджър“ (VSS Voyager), още се строи. И двата са наречени в чест на кораби от култовия фантастичен сериал „Стар Трек“ – USS Enterprise и USS Voyager. В „Спейсшип 2″ могат да пътуват двама пилоти и шестима пасажери. Дължината му е 18,3 м. Предвиден е да лети на височина 110 км с максимална скорост 4000 км/ч. Изстрелва се от кораба-майка White Knight Two на височина 15 км и за 8 сек достига свръхзвукова скорост.
[spider_facebook id=“1“]