Сега четете
Защо Ноа не изпълни мисията си и не успя да информира никого за нищо?

Защо Ноа не изпълни мисията си и не успя да информира никого за нищо?

noaНоа не е герой от някой филми, книга или пиеса. Всъщност Ноа, който обича проекти (Noah the Project Lover) е марионетката, която Европейската комисия е избрала да е „лицето“ и „гласът“ на последната им информационна кампания.

Концепцията е проста: в Информационния портал за Структурните фондове на Европейския съюз се качват видео клипчета с Ноа, който обикаля различни обекти, в различни държави, които са направени по проекти, платени от Европейския съюз. Реализацията и ефективността обаче остават под голям въпрос, защото…

На първо място, защото ЕК избра марионетка. Асоциацията на марионетката Ноа като част от екип професионалисти не е добра. Марионетката е нещо, контролирано отвън, най-често, когато говорим за политика, човек, които обслужва интересите на определени кръгове на властта, човек без собствено мнение и морал. Това е значението, с което гражданите във всяка държава по света натоварват думата – предимно с негативен смисъл. Освен когато говори за детски куклен театър, но това е друга тема. Комуникационната цел на спота е да покаже на гражданите на Обединена Европа, че парите им се изразходват разумно, отиват на правилните места, за добри проекти и има прозрачност. Има някакво дълбоко противоречие в целта и избрания за реализирането и образ.

На второ място, какво точно е Ноа? Може би е щраус. Още едно много странно решение на авторите на видеото и героя. В Европа няма щрауси извън зоопарковете. Какво опитват да ни кажат от ЕК с този щраус извън ареала си? Не става ясно. Вероятно нищо. Вероятно е случаен избор на марионетката, което не би трябвало да се случва в една добре подготвена и сериозна информационна кампания. Когато избираш лице на кампанията си, без значение какво ще представяш, на първо място оформяш посланието си и преценяваш кой ще е най-подходящ за посланик. После анализираш избора на посланик спрямо целевите групи: подходящ ли е той или тя за тях? Как ще се приеме? И след като си проучил всичко, особено когато правиш нещо за мултикултурна аудитория, както е в случая, пристъпваш към изпълнение.

А и изглежда Ноа може да лети. На тази мисъл ни навеждат пилотските му очила и шлема. Това изключва вероятността да е щраус. В първото видео от кампанията, което разказва как Ноа се излюпва, се вижда играчка пате, но вече пораснал…далеч не прилича на пате. По-скоро напомня малко на Голямото пиле от американската поредица „Улица Сезам“, която е насочена към деца под 10-годишна възраст.

Дали гражданите на Европейския съюз са възхитени от инфантилния подход към тях? По-скоро не, съдейки по извесността на кампанията и по гледанията на видеото в youtube – малко над 1000 пъти общо за всички видеа. Каналът на кампанията в мрежата е създаден преди 4 месеца и досега има едва 4 качени клипа – 3 от тях качени още в началото и последното видео качено преди 2 дни. Информационният поток не може да се определи като постоянен. Още нещо, което е достатъчно красноречиво.

Кампанията е несериозна и няма да постигне заложените си цели, защото когато става въпрос за парите на хората и къде отиват те, хората искат сериозно и отговорно отношение. Ноа, който обича проекти изглежда абсурдно в този контекст. Жълта рошава играчка ти показва къде отиват европейските фондове?! Дори не е забавно. От една страна, това е неглижиране на значимостта на Структурните фондове за развитието на Европа. От друга, Ноа подценява интелигентността на средностатистическия европеец на възраст над 10 години. А нали таргета на кампанията сме именно ние, хората над 10 години, а не децата в детската градина? Това подценяване се вижда и въпреки че не е нещо, което ще засегне някого дълбоко, хората игнорират видеото. Няма как посланието ти да стигне до публиката, ако публиката не те вижда, не те чува, а и не желае да го прави. Креативността на авторите, които остават неизвестни, никак не е съобразена с целите и таргета на кампанията, както и с имиджа на изпълнителния орган на Европейския съюз, който видеото би трябвало да представя. Не е странно, че коментарите под видеата в youtube са негативни.

И не на последно място, името на Ноа, който обича проекти, на английски език Noah the Project Lover, лесно се бърка с Project Noah, нали? Ако трябва да търсим в google, бихме използвали като ключови думи „project“ и „noah“, нали?

Вижте и

Да, обаче Проект Ноа (Project Noah) е съвсем различно нещо от жълтата птица с шлема и очилата. Проект Ноа е „инструмент“ за поручване и документиране на дивата природа. Това е платформа, една от най-популярните в света в момента, която обединява учени и граждани по цял свят, които имат своя кауза и мисия, свързани с дивата природа и искат да привлекат последователи. Всеки, който има интереси в тази област може да се регистрира, за да подкрепи кауза на друг човек. Веднъж регистриран потребител може да стане учител, да сформира клас и да започне да сподел знанията си с учениците си като ги насърчава да откриват биоразнообразието в своя регион на света.

Доста е различно от мисията на Ноа, който обича проекти, нали? Щеше да е хубаво авторите на екипа, създал концепцията за Ноа, да бяха проучили. Съмнявам се целта им да е била объркването на марионетката с проект за дивата природа.

Всъщност Ноа успя да ни информира за едно – важно е да сме разумни и умерени в креативността, когато посланието е сериозно и да не забравяме целта, която имаме.

До този момент Ноа е посетил Словакия, Унгария и България както става ясно от клиповете в официалния канал на кампанията. С темпото, с което се качват видеата, след четири месеца ще видим Ноа отново. А дотогава, можете да видите приключенията, както ги наричат авторите, на марионетката в България.

София, 31 октомври 2014
Автор: Марина Колева
Каква е вашата реакция?
Много ми хареса
0
Не ми хареса
0
Не съм сигурен
0
Развълнувах се
0
Вижте коментарите (0)

Напиши коментар

Вашият мейл адрес няма да бъде публикуван.

Нагоре