Европейската комисия предложи днес да се въведе 2-годишен изпителен срок за младите шофьори, след като положат задължителния изпит за правоспособност. Седмичният колегиум на ЕК прие серия от инициативи, за да се подобри безопасността на движението по пътищата в европа.
Начинаещите шофьори представляват само 8% от всички водачи на автомобили, но 2 от 5 фатални сблъсъка са с участието на водач или мотоциклетист на възраст под 30 години. В тази възрастова група най-често се наблюдава безразсъдна самонадеяност и новата мярка ще напомня на младежите да бъдат предпазливи. Те ще могат да полагат изпит от 17-годишна възраст, но ще започват да управляват леки и товарни автомобили с придружител, за да придобият опит в шофирането.
ЕК представи предложения за модернизиране на правилата за издаване на свидетелства за управление на МПС, включително въвеждането на цифрово свидетелство за управление на МПС, валидно в целия ЕС, и нови разпоредби за улесняване на трансграничното прилагане на правилата за движение. Замяната, подновяването или подмяната на свидетелството за управление на МПС ще бъде много по-лесна, тъй като всички процедури ще се извършват онлайн. По същия начин гражданите на държави извън ЕС със сравними стандарти за безопасност на движението по пътищата ще могат по-лесно да заменят своята шофьорска книжка с книжка от ЕС.
Новите правила ще подобрят безопасността на всички участници в движението и ще помогнат на ЕС да постигне своята „Визия нула“ – да няма смъртни случаи по пътищата на ЕС до 2050 г. Те ще подготвят по-добре водачите за превозни средства с нулеви емисии и за шофиране по градски пътища, заедно с повече велосипеди и двуколесни превозни средства и с много пешеходци наоколо. Миналата година по пътищата на ЕС са загинали повече от 20 000 души, като повечето от жертвите са пешеходци, велосипедисти и ползватели на скутери и мотоциклети.
За да се предотврати безнаказаността на нарушителите на правилата за движение по пътищата, ще бъде въведена нова система, която ще позволи лишаване от право да се управлява МПС в целия ЕС, когато дадена държава членка реши да лиши водач от правоспособност поради нарушение, извършено на нейна територия.
От съществено значение за пътната безопасност е нарушителите на правилата за движение по пътищата да бъдат подведени под отговорност във всички държави-членки. Съгласно действащите правила обаче, когато тежко нарушение води до лишаване от право да се управлява МПС, то не може да бъде приложено в целия ЕС, ако водачът е извършил нарушението в държава-членка, различна от тази, която е издала свидетелството му за управление.
Днешното предложение обхваща тежки нарушения на правилата за движение по пътищата, като например превишаване на скоростта, шофиране под въздействието на алкохол или наркотици и причиняване на смърт или тежка телесна повреда в резултат на каквото и да е нарушение на правилата за движение по пътищата.