Шпилът на катедралата Нотр Дам ще бъде върнат на мястото си до края на годината, но пълното ѝ откриване след опустошителния пожар през 2019 г. няма да се случи преди Олимпийските игри в Париж догодина.
Реконструкцията е на път да приключи до края на 2024 г., съобщиха за АФП от Министерството на културата.
„Обектът напредва с добри темпове“, заяви негов говорител.
По-рано властите посочиха 8 декември – празника на Непорочното зачатие – като вероятен краен срок.
Това означава, че катедралата от XII в., която преди беше посещавана от около 12 млн. души годишно, няма да може да посрещне участниците в Олимпийските игри, на които Париж ще бъде домакин през юли и август 2024 г.
Но острият шпил, добавен от архитекта Еужен Виолет-Ле-Дюк по време на преустройството на катедралата през XIX в. и заменил предишния дървен шпил, ще бъде върнат на мястото си до края на 2023 г., заяви министерството.
Срутването на дървения шпил беше един от най-драматичните моменти на пожара от 15 април 2019 г.
Изработена е идентична версия от същите оригинални материали: 500 тона дъбово дърво за конструкцията и 250 тона олово за капака и орнаментите.
Съществуваха опасения за здравето на хората, свързани с оловните отломки от пожара и използването на олово при реконструкцията, като френските служители трябваше да уверят европейските си колеги, че са взети адекватни мерки за безопасност.
Подготвителните работи за започване на повторното монтиране на шпила започнаха тази седмица, като беше поставено скеле и по река Сена бяха доставени специално издялани камъни за основа.
След като бъде завършена, кулата ще достигне височина 100 метра.
Междувременно е завършено старателното почистване на вътрешните стени на катедралата – общо 42 000 м2 – както и на оцелелите от пожара стенописи, железни орнаменти, дограма, витражи и скулптури.
Пред главната фасада е изграден временен хангар за скулптори, които да възстановят и заменят статуите.
Разглеждат се нови интериорни проекти, като през лятото ще бъде избран печеливш план.
Спорове предизвика миналогодишното решение за включване на съвременно изкуство сред експонатите в катедралата.
Архиепископът на Париж Лоран Улрих наскоро заяви, че иска „образователно и духовно пътуване… а не еквивалент на музей“.