В социалните мрежи се появиха оплаквания от потърпевши пътници в столичния градски транспорт, засягащи още един проблем с дигиталните билети. От 1 януари Столична община даде началото на най-мащабната реформа с превозните документи за градския транспорт, но и до днес продължават да изскачат недомислици в новата система.
Поредната е, че валидаторите на е-билети източват суми от електронните порфейли (виртуални карти), инсталирани в мобилни устройства на пътниците. За това алармираха в социалните мрежи пострадали още в края на декември.
По въпросния казус взима отношение и бившият министър на електронното управление Божидар Божанов, който заявява в „Туитър“: „Онзи ден тук се обсъждаше транзакция от телефон в чанта. Нещата са по-зле, отколкото си мислех“.
Оказва се, че въпросните виртуални трансакции са възможни за малки суми без да се иска потвърждение от собственика на мобилния портфейл (цената на билетчето в София е 1.60). Така валидаторите на превозни документи може да изтеглят неусетно парите за едно пътуване от виртуалните портфейли (например, ако човекът си носи мобилиня телефон в джоба и се доближи до устройството за валидиране на билет).
Впрочем, за този проблем е наясно и самият Център за градска мобилност (ЦГМ) на София, който е отговорен за транспортната система. На своя сайт ЦГМ предупреждава:
„Ако сте закупили дигитален превозен документ (MPass), който изисква валидация чрез разчитане на QR-код, а в същото време на мобилното ви устройство има електронен портфейл (виртуална карта), трябва да се уверите, че същият е затворен (неактивен). В противен случай, валидаторът може да таксува виртуалната ви карта вместо QR-кода на дигиталния превозен документ.“
Това предупреждение обаче е поставено в средата на материала „Нови превозни документи“ в сайта на ЦГМ, където ползващите столичния градски транспорт не са длъжни да влизат и да четат. Доста по-сполучливо щеше да се получи на ЦГМ, ако бе поставил подобно предупреждение на самите валидатори (които са задължителни за всички пътуващи под страх от глоба 3 лв.). А най-добре ще е да ликвидира чрез софтуера си възможността от нежелано таксуване на пътниците.