Синдикат „Образование“ предлага национална стратегия за приоритетно финансиране на образователните институции, като до 2028 година се достигне 6% от БВП за образование.
Учителската организация настоява до 2028 година всички училища да бъдат финансирани, за да преминат на една смяна, което в момента е основна трудност в големи градове като София и Пловдив. Да се вмени на училищните настоятелства активно осигуряване на средства, които да се реализират в изграждане на подходяща физическа среда в училищните дейности, е друго предложение.
Синдикалистите искат и да се намали данъчната ставка на фирми за строителни услуги, които работят в образователни институции.
Исканията са резултат от поредното проучване на синдикатите – този път за физическата среда в училище.
77,9% от анкетираните смятат, че за да се приложи Наредбата за физическата среда във всяка образователна институция, българският парламент трябва да фиксира средствата за образование в размер на 6% от БВП.
40,7% от запитаните учители, директори и родители са убедени, че стандартът за физическа среда и информационно и библиотечно осигуряване трябва да се изпълни до 5 години с подходяща национална стратегия.
„Стандартът за физическа среда да се съобрази с новите емоционални нагласи и промени в децата . Да се помисли за промяна или отмяна на класно-урочната система в сегашния й вид. Нечовешко е 6 – 7 часа ученик да стои седнал и да усвоява знания в една и съща среда, в една и съща общност като клас, с едно разписание на часовете. В реалния живот човек не живее с едни и същи хора по възраст , а общува с различни възрастови групи, влиза в различни общности – творчески – с едни хора, научни – с други хора, дейности по интереси – с друга група хора и т.н.“ е мнение на участник.
Друг респондент е споделил: „Всички училища трябва да предлагат сравнима с „бутиковите“ 119 и 51 училища физическа среда. Не е нормално училищата да се чудят откъде да търсят средства за основни належащи ремонти, защото районните и общинските администрации отказват да ги финансират.“
Участниците са препоръчали да се изградят във всички училища модерни кабинети по всички учебни дисциплини, като се финансират всички добри идеи на учители и ученици.
Очевидно политиката за физическата среда и информационното и библиотечното осигуряване не е работеща, а разделянето на училищата на „бутикови“ и „нискобюджетни“ трасира неравенство у българските деца по тяхното конституционно право за равен достъп до качествено образование.
Стела Стоянова, Любословие.БГ