Да се въведе длъжност „Помощник – учител“ за всеки ученик със специални образователни потребности, която да се финансира по национална програма. Това е едно от предложенията на синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“ в резултат на проучване на проблемите при работата с подобни деца. Темата за тях стана отново актуална покрай случая с изчезналия Сашко, но за проблеми в системата при работата с деца със СОП се говори от години.
Друго предложение е да не се изисква родителско съгласие на деца и ученици със специални образователни потребности, при определяне степента на съответния дефицит от оторизираните експерти. Синдикатът настоява също да се премахне бумащината при работата с тези деца и да се увеличат часовете за работа с тези деца. Трябва да се актуализира единния разходен стандарт за деца/ученици със СОП, като той да позволява намаляване с 50% на учениците в паралелка при наличие на ученик със СОП, настоява още синдикатът. 77,9% от респондентите са за това: „Да се възстановят помощните училища за ученици със средни и тежки увреждания.“
Основен недъг на тази политика е, че сега в клас се допускат до 3-4 ученика със СОП, което от друга страна не намалява броя на останалите ученици. Това безспорно влияе на времето за останалите ученици и ги дискриминира.
35% от респондентите предлагат да се въведе длъжност „Помощник-учител“ при наличие на дете или ученик със СОП. Разбира се, не за сметка на бюджета, а с целеви средства от МОН по национална програма.
Някои от тези ученици са с тежки заболявания – синдром на Даун, аутисти и др., което ги прави хиперактивни и респективно вниманието на учителя е насочено приоритетно към тях. При отсъствие на ресурсен учител или помощник-учител това отнема от времето за останалите ученици, като те трябва да наваксват учебния материал с частни уроци, пише още синдикатът. Помощник-учителите могат да помогнат да се преодолее този проблем.
Стела Стоянова, „Любословие.БГ“