Депутати от „Продължаваме промяната“ настояват за изменения в начина, по който абитуриентите имат възможност да избират на каква матура да се явяват.
В момента съгласно закона зрелостниците, които не са изучавали даден предмет като профилиращ в 11 и 12 клас, не могат да се явят на допълнителна матура по избор върху него – не само върху съдържанието от общообразователната подготовка, но и върху това от профилираната, т.е. на по-високо ниво. Проектът, предложен от ПП начело с бившия просветен министър акад. Николай Денков, Христо Симеонов, Христо Петров (Ицо Хазарта) и др. предлага това да бъде променено. Според авторите му поправките ще направят учениците по-конкурентоспособни. В момента някои от тях биват ограничени при кандидатстване в университети у нас и в чужбина, защото не могат да положат матура, която съответният вуз изисква, и това понижава бала им.
В мотивите към проекта си депутатите посочват, че поправките се предлагат във връзка с констатирани пропуски в закона, за които са сигнализирали както депутати, така и омбудсманът Диана Ковачева. В момента учениците могат да се явят на до две допълнителни матури по избор (освен на двете задължителни – по български език и по профилиращ предмет, изучаван на по-високо ниво в 11 и 12 клас) според нивото, на които са изучавали дадения предмет. Ако искат да се явят на матура по избор по химия, но не са учили този предмет като профилиращ в последните две години, матурата им трябва да е само върху съдържанието от общообразователната подготовка. Това ограничава правото на учениците да покажат знания на по-високо равнище, ако имат такива, придобити например в избираеми или факултативни учебни часове в 11 и 12 клас, или от частни уроци.
Депутатите посочват, че проблем има например при обучението по математика във втори гимназиален етап (11 и 12 клас – бел. ред.) за ученици, които не са избрали този предмет като профилиращ. Те могат да положат матура само на по-ниско ниво, а тя има по-малка тежест в балообразуването. „Така например висши училища в страната и чужбина при прием в специалности от направление „Компютърни науки“ изискват оценка от държавен зрелостен изпит по математика върху съдържанието от втори гимназиален етап, като само в български висши училища има алтернатива да се кандидатства с оценка от трети държавен зрелостен изпит по съответния учебен предмет, изучаван в общообразователната подготовка, но тя е с по-нисък коефициент“, обясняват още депутатите в мотивите към проекта.
Стела Стоянова, Любословие.БГ