Лимитите за продажба на основни харни в Германия доведе до бой с точилка и камъни в един от магазините в южната част на страната, информира bTV.

Заради войната в Украйна олиото се е превърнало в истинска находка в Германия. Повечето магазини нямат налични бутилки, а тези, които имат, налагат лимити при покупката му. В интернет пространството има и обяви за продажба на олио, като една от тях е за бутилка срещу 200 евро.

Друга подобна стока е брашното – една от веригите магазини ограничава купуването му до четири пакета на клиент.

Инфлацията в Германия достигна рекордни стойности за март, като само за последната година цените на хранителните продукти са се вдигнали с 6%.

Във Великобритания все още няма липсващи продукти по рафтовете на магазините, но войната в Украйна влияе на пазара по косвен път. Цената на торовете за земеделието е скочила от 200 паунда на 1000 паунда за тон тор. Цената на млякото също се е повишила.

В Италия празни рафтове има почти навсякъде. По супермаркетите са изчерпани олиото, брашното, макаронените изделия и пастата.

Към момента няма намеса на правителството в ограничаване на покупките, но много магазини наложиха лимити за пазаруване. Консумацията на олио с произход Украйна е 65% от общото потребление в цяла Италия, а много от производителите на паста ползват само украинска твърда пшеница. Най-голямо увеличение има в цените на олиото, пресните зеленчуци и тестените изделия.

С кралски указ стана възможно супермаркетите в Испания да ограничат продажбата на продукти, за да избегнат недостиг. Те могат да го направят временно и когато има извънредни обстоятелства, които го оправдават.

Такава възможност дава промяната в Закона за търговската регулация на дребно.

Това е част от спешните мерки на правителството в рамките на Националния план за реагиране на икономическите и социалните последици от войната в Украйна.

Целта е да се гарантира равен достъп до продукти, от които няма достатъчно количества.

Поводът бе недостигът на слънчогледово олио в Андалусия, Канарските острови, Мадрид и Каталуния, където се наложи да бъдат въведени ограничения за броя на бутилките при всяка покупка.

Това доведе до протести от страна на Националната асоциация на потребителите, според която така се поощрява спекулата на пазара и се нарушават правата на клиентите.