Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 –…
Електромобилите са по-скъпи от автомобилите задвижвани от двигател с вътрешно горене, но за разлика от тях поддръжката им е доста по-евтина.
Основната причина за разлика в стойността на поддръжката идва от броя части, използвани за изработката на двата типа превозни средства. При електрическите превозни средства (ЕПС) броят на частите е значително по-малък, което съвсем логично означава и по-малка вероятност нещо да се повреди или да трябва да се сменя на определен период. На собственика на електромобил не се налага плащането на неща като смяна на маслото, промиване на системата за охлаждане, обслужване на трансмисията, подмяна на въздушния филтър, свещите и задвижващите ремъци. Според различни източници, притежателите на ЕПС харчат около една трета, от това което е принуден да отдели един шофьор на конвенционален автомобил за поддръжка.
И все пак електромобилите не са освободени от разходи по време на техния експлоатационен цикъл. Всички производители изискват от собствениците на ЕПС да изпълняват серия от периодични проверки и сервизни услуги за да не прекъснат гаранцията на електромобила. Ако не следвате тези изисквания, вашият електромобил може да остане на ваши разноски при евентуален проблем.
Освен рутинните процедури, като смяна и проверка на налягането на гумите, смяна на чистачки и филтър на климатика, както и доливане на течност за почистване на прозорците, производителите на електромобили изискват останалите проверки и подмени да се случват в специално оторизиран за целта сервиз.
Като пример за това, което обикновено се изисква, ще разгледаме графика за поддръжка на Chevrolet Bolt EV за 2019:
Ежемесечно (изпълнява се от собственика на ЕПС):
Проверка на налягането на гумите. Смяна на гумите ако пътните условия го изискват. Проверка на течността за чистачки и доливане на такава, ако е необходимо.
На всеки 12,000 километра:
Ротация на гумите. Проверка на нивото на охлаждащата течност за батерията, проверка на климатичната система и захранването. Визуална инспекция за течове, проверка на спирачките. Визуална проверка на окачването и компонентите по шасито. Проверка на системите за безопасност, смазване на компоненти по шасито и тестване на педала за ускорение. Проверка на гумите.
Два пъти годишно:
Почистване на материалите податливи на корозия (често причинена от солта по пътищата например).
На всеки 24,000 километра:
Смяна на чистачките на предното стъкло.
На всеки 58,000 километра:
Смяна на филтъра на климатика (може и по-често ако е необходимо).
На всеки пет години:
Източване и пълнене на охладителните течности. Подмяна на спирачната течност.
От своя страна Nissan дава два отделни графика за поддръжка на Leaf. График едно е за по-тежки експлоатационни условия, които включват чести кратки пътувания на по-малко от пет мили при нормални температури или десет мили при студени условия, шофиране тип “спиране – тръгване” при горещо време, шофиране на ниски скорости на дълги разстояния, шофиране в прашни условия или на необработени трасета, кални или солени пътища. График две се отнася за по-рядка поддръжка на електромобила. Той е свързан, с честото използване на превозното средство по магистрали в умерени условия.
По-малкото поддръжка не означава непременно, че електрическото превозно средство е “ваксинирано” против повреди. Собствениците на ЕПС в крайна сметка ще трябва да подменят гумите, да наглеждат спирачките и при нужда да заменят компонентите на кормилното управление, окачването, маркучите, фаровете, задните светлини и т.н. Както при всеки друг вид превозно средство, ако имате проблеми с управлението или износването на гумите, то ще трябва да направите реглаж на преден, заден мост.
След това идва и батерията, която е най-скъпият компонент. Всяка батерия се влошава с времето и губи част от способността си да поддържа пълен заряд, въпреки че това се случва постепенно. Това е по-скоро проблем с по-старите електромобили. И все пак, ако притежавате достатъчно дълго един електромобил, ще видите, че пробегът му намалява и ако стане достатъчно малък, за да се превърне в неудобство, може да се наложи да смените батерията или да продадете превозното средство.
Каква е вашата реакция?
Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 – Политология (Публична администрация) с тема на дисертационния труд: Комуникации в процеса на политиките (Изграждане на обществена съпричастност при стратегически публично-частни партньорства). Андрей Велчев е магистър по Политически мениджмънт и публични политики и магистър по Масови комуникации в Нов български университет. Автор е на множество публикации и интервюта, посветени на проблемите на комуникациите, журналистиката, маркетинга и политическите комуникации. Член е на Българското дружество за връзки с обществеността, Съюза на българските журналисти и International Federation of Journalists (IFJ)