Първото българско списание, издадено от Константин Фотинов за пръв път…
Вероятно знаете, че сме единствената страна в ЕС, която не разполага със спасителен хеликоптер. Също така, вероятно сте чули, че наскоро поръчахме не един, а цели шест броя. Само дето, доакто пристигнат и започнат да функционират, ще минат две, а верятно дори три години. А това, че все още не е ясно, как ще се финансира работата и поддръжката им, които изобщо не са малко пари, е съвсем отделен казус.
Но да кажем, че до 2-3 години тези хеликоптери дойдат, намерят се пари за издръжката им и започнат да функционират и да спасяват хора. То, хубаво, обаче първо тези хеликоптери не могат да оперират при всякакви атмосферни условия (Примерно, по време на силна буря, обиклен снеговалеж и т.н.), второ все още не е ясно, дали ще оперират по всяко време на денонощието, защото в UK, доколкото знам, спасителните хеликоптери допреди година не летяха през нощта.
Затова в по-развитите държави имат нещо, което се нарича високопроходими спасителни автомобили, а аз като по простичък човек им викам – планински или OFFroad линейки. Това са високопроходими 4х4 автомобили, които се придвижват спокойно по черните пътища и дори там, където няма пътища. Тези <линейки> действат съвместно със спасителните хеликоптери или вместо тях, когато последните не могат да летят заради атмосферните условия.
Знаете ли колко подобни високопроходими линейки имаме в България? Поразпитах тук-там и числото май кръжи около НУЛА. Разбира се, допускам, че някои от спасителните формирования или някоя ПСС служба може да са тансформирали някой джип за целта, но не намерих информация за нещо подобно осигурено от държавата с нашите данъци …
И като повечето неща в България последните години (а и не само) – ако държавната администрация не ги прави – все някой трябва да ги направи. И този някой в случая се оказаха двама пловдивчани – Георги Влайков и Петър Лесов. Двамата се свързаха с мен наскоро и ми споделиха, че искат да направят ‘високопланинска линейка’.
Жоро е дълги години ръководител на спасително формирование (Аварийно спасяване Пловдив), с екипа му са осигурявали медицински десетки събития (концерти, фестивали, състезания), помага ли са при наводнения, спасителни акции и горски пожари и през годините са спасили не един и два живота, погрижили са са на много пострадали и наранени хора и са обучили още повече, как да си дават първа помощ. И съвсем между другото е обявяван няколко пъти за доброволец на годината на Пловдив.
Петър Лесов пък е председател на пловдивския OFFroad клуб, организатор на десетки обучения, тренировки и разходки за притежателите на offroad автомобили от Пловдив и околността. И от тези хора не съм чул нищо друго освен положителни отзиви за него. И освен всичко е член на спасителното формирование на Жоро.
Та, срещнахаме се с Жоро и Левов преди няколко седмици и взехме да го мислим този автомобил. Изчислили бяха, че да се осигурим автомобил втора ръка, с хубави губи и да му се трансформира задната част, така че да може да се сложи:
+ носилка, която лесно да може да фиксира и маха
+ ЕКГ
+ автоматичен дефибрилатор
+ система за подаване на кислород
+ инфузионна и аспирационна система
+ оборудвана медицинска раница с всички пособия за първа помощ
+ Радиокомуникация
Ще излезе около 30 000 лв , като хората са направили най-бюджетната конфигурация, която да е достатъчно добра, за да върши работа.
Въпросният автомобил ще може:
> да спасява и евакура пострадали от места, недостъпни за нормални автомобили, но достъпни за offroad автомобили, докато дойдат хеликоптерите след 2-3 години
> като дойдат хеликоптерите – ще може да ги замества, когато няма подходящи условия да летят
> ще може да евакуира пострадали до най-близкия асфалтов път, където да ги чака напълно оборудвана линейка на Спешна помощ
> дори да има пострадали в непристъпен за автомобили район, където само спасители от ПСС могат да стигнат – пак ще може да намали времето за транспорт до болница, а знаете, че често в такива случаи всяка минута е от значение.
Та, питаха ме Жоро и Лесов, как мога да им помогна. Рекох им –
1. Първо имате 500 лв от мен
2. Второ, ще направя така, че колкото се може повече хора да научат за тази липса и за инициативата ви да направите подобен спасителен автомобил линейка
3. Ще измисля начин да съберем средства за още подобни автомобили, които да предоставим на други спасителни формирования и планински спасителни служби, за да спасяват пострадали хора!
Докато хеликоптерите дойдат, а след това ЗАЕДНО с тях!
И вече почти съм измислил. Трябва ми още съвсем малко време.
Та, ако искате да помогнете да направим първия високопроходим спасителен автомобил “планинска линейка“ – може да преведете на банковата сметка по-долу (Жоро публикува редовно отчет), може да помогнете този пост да достигне до повече хора … а може и двете.
Благодаря на всеки, който помогне по един или друг начин! <3
Аз вече преведох 500 лв.
ДАННИ:
Сдружение „Аварийно Спасяване Пловдив“
IBAN:BG68RZBB91551012506770
BIC:RZBBBGSF
За кампания “Линейка за тежки терени”
https://www.facebook.com/472590329807060/posts/1418112658588151/
Каква е вашата реакция?
Първото българско списание, издадено от Константин Фотинов за пръв път през 1844 г. в гр. Смирна (дн. Измир). С него е поставено началото на българския периодичен печат. На 1 април 2013-та година, 169 години след началото на първото издание на списание „Любословие”, поставяме началото на неговото онлайн издание