Първото българско списание, издадено от Константин Фотинов за пръв път…
След като бях препоръчал една книга, ми зададоха въпрос защо рейтингът и в сайта на книжарница Хеликон е толкова нисък (една звездичка). Първо мислех да пренебрегна напълно въпроса, защото хората, които наистина обичат да четат и харчат пари за книги, не се интересуват от импровизираните български рейтинги. Аз също никога не съм им обръщал внимание. Има прекалено много причини някой да харесва нещо, както и друг да не го харесва, особено, когато става дума за книги, които не са прочетени от тези, които им формират класации. Качествени изводи могат да се правят възоснова на коментари на хора, които са прочели съответната книга, а не само на оценки и рийтинги.
Така е например в Амазон, но дали в български условия нещата стоят по същия начин? За момента- Не. Освен това се появяват някои нови проблеми. Все повече се увеличават книгите, чието съдържание не съответства изобщо на анотациите и рекламите. Наложи ми се наскоро да върна една книга, която не само беше описана като научно-популярна, но и беше сложена в съответната категория. Оказа се роман. Друга книга се уголеми след покупката, защото беше с 26 страници повече от описаното в електронната книжарница.
Проверих и в други сайтове и се оказа, че навсякъде са използвани грешни данни. Изглежда никой, освен издателя, не беше отварял книгата, а тя е опакована в комплект с няколко приложения и реално читателят не може да я прегледа преди да я купи. Става дума за „Как да бъдем креативни“, която може да се прочете за около 20 минути и в момента, когато пиша това, аз съм единственият, който е публикувал в интернет точния брой страници на книгата, защото я продавам (на по-ниска цена, разбира се). Интересна е за хора, които не са се интересували и занимавали сериозно с въпроса за креативността, но аз не намерих нищо ново, което преди това да не съм прочел другаде и ако можех да я прегледам предварително, не бих си я купил. Цяла отделна книга може да се напише за несъответствията, грешките и откровените измами при издаването и маркетинга на книги в България. Но нека сега не се занимаваме с тези проблеми.
Въпросът за рейтинга, който ми зададоха, всъщност беше съвсем логичен, и то най-вече за хора, който рядко четат или си купуват книги само от време на време. Затова реших да се позамисля малко по проблема. На каква база се определя рейтинга на книгите в сайта на книжарница Хеликон? В него пише, че това става на база на продажби, но каква точно е конкретната процедура не е особено ясно. Какво реално може да ни каже този рейтинг? Определено нищо. Защо? Да вземем, например, една книга с висок рейтинг, която има солиден брой продажби в Хеликон. Ако рейтингът се базира само на продажбите, това означава, че дори всички читатели да останат недоволни от покупката си, съответната книга ще остане с високия си рейтинг. И обратно: ако една книга е купена само от няколко души (или само от един) и всички са останали доволни от нея, нейният рейтинг ще си остане нисък. Освен това, няма връзка между качеството на една книга и задължителната и покупка от Хеликон.
Хората, които харчат много пари за книги, си ги купуват от други сайтове и места, където има сериозни намаления. Затова няма да е учудващо, ако са налични множество книги, които са невероятни и задължително си заслужава да ги прочетете, но са без нито една (или имат само една) продажба в Хеликон. Тоест, те ще имат изключително нисък или нулев рейтинг, но това по никакъв начин не говори нищо за съдържанието и качеството им. Всъщност не само такава рейтингова система е неефективна. Също толкова неефективна е системата с коментари и оценяване от потребители с малък брой участници. Да кажем, че имаме система, в която даден продукт се оценява с от 1 до 5 звезди от хора, които са купили и ползвали съответното нещо (или прочели книгата).
Подобна система може да създаде качествен рейтинг, който да ни предостави качествени изводи, единствено, ако има достатъчен брой участници в нея. Защо? Защото, например, книгата може да е била купена от един-единствен неин фен и той съответно ще остави оценка 5 звезди. Много от хората, които биха поставили оценка 1 звезда, просто никога не биха си я купили или просто ще я препродадат без да си губят времето да пишат коментари, които ще им попречат да се освободят бързо от нея. Също така може да има качествена научна книга, която да е оценена с пет звезди от един човек, работещ в същата област, който я е купил и прочел, но от други двама купувачи с по една звезда. Причината за ниската оценка може да е всякаква: книгата да е била прекалено сложна или тежка за четене, потребителите да не са имали достатъчно основни познания, за да я разберат, или са очаквали нещо съвсем различно.
Тоест, книгата може да е много добра, но само заради една ниска оценка в повече рейтингът на тази книга ще се смъкне изключително много. При работа с малки числа винаги се сблъскаме с проблема за непредставителната и недостатъчна извадка. Затова качествени научни изследвания няма как да се правят с по десетина души, защото нищо няма да научим от цялата работа. Това разбира се не пречи на много фармацевтични компании и журналисти да представят именно изследвания с подобни извадки и да си фабрикуват изводи, каквито на тях им харесва. Ако искате да разберете, дали някой ви лъже, просто го попитайте процентите или числата, които използва, от каква извадка са получени. И ако ви каже, че за някакъв обществен или глобален проблем е изследвал двама души или група от 20-30 подбрани съвсем целенасочено (за да съответстват на очакваните резултати), а не случайно, може веднага да спрете да слушате този човек и да си хванете пътя. По-добре потичайте малко в парка или се разходете с приятел, отколкото да стоите и да слушате как някой, който се мисли за по-умен от вас, ви лъже. И не забравяйте, че няма как да научите нещо, което не знаете, ако не питате и не проявявате интерес.
ВЕНЦЕСЛАВ ВУТОВ
Автор. Той е дипломиран психолог и социолог, който има и магистърска степен по Социална психология. Още по време на следването си започва да се занимава със спортна и когнитивна психология, мотивационна психология, здравословно хранене и коучинг, както и да провежда проучвания в сферите на етологията, епигенетиката, невропластиката, груповата динамика, поведенческата икономика и социалното инженерство. Понастоящем работи като Лайф коуч и НЛП терапевт, но всяка година отделя време и за практиката си на спасител и плувен инструктор.Въвежда в практиката няколко иновативни психологически техники, като „ходеща терапия“ и комбинация между класически масаж и психотерапия.
Автор е на четири научнопопулярни книги и на една двустранна стихосбирка в съавторство с Армен Месропян. Има публикувани статии в списанията „Инсайт” и „Българска наука”.
Прескарта №: 00053 Валидна до: 03.04.2023г.
Каква е вашата реакция?
Първото българско списание, издадено от Константин Фотинов за пръв път през 1844 г. в гр. Смирна (дн. Измир). С него е поставено началото на българския периодичен печат. На 1 април 2013-та година, 169 години след началото на първото издание на списание „Любословие”, поставяме началото на неговото онлайн издание