Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 –…
През последните няколко месеца много от нас трябваше да променят не само ежедневните си навици, но и работните. Как се работи от разстояние, лесно ли се поддържа екипен дух в такава ситуация и каква е ролята на мениджъра, ни споделя днес Жаклин Цочева, директор „Публични комуникации и връзки с обществеността“ на Кока-Кола ХБК в България.
Как се наложи голяма компания като Кока-Кола ХБК да реорганизира работата си по време на извънредното положение?
Жаклин Цочева: Както, сигурна съм, и всички други компании – бързо, фокусирано и с ясни цели. Такъв тип извънредни ситуации често са катализатор на процеси, които при нормални обстоятелства биха се случили по-бавно или дори не биха се случили. Смело мога да кажа, че се адаптирахме бързо и ефективно, а положителният ефект от цялата ситуация е, че се сближихме и сплотихме много като екип, пък макар и физически разделени.
Какви бяха позитивите и негативите при работата от разстояние? По-трудно ли се поддържа екипният дух в подобна ситуация?
Жаклин Цочева: Екипният дух не зависи от разстоянието – той се отглежда и възпитава. И това е еднакво лесно или трудно – както онлайн, така и офлайн. Позитивите на това отглеждане проличават именно в критични ситуации, тогава си личи колко силен и сплотен е един екип. Негативите са свързани с липсата на възможност да бъдем физически заедно, което особено в нашата работа – на комуникатори, е сериозна трудност. Моят персонален извод от работата ни от разстояние конкретно за нашия екип „Публични комуникации и връзки с обществеността“ е, че сме една добре смазана работеща машина, която може да се справи с всяко предизвикателство. И това ме прави щастлива и ме вдъхновява.
В такива случаи какво е добре да направи всеки мениджър?
Жаклин Цочева: Изключително важно в кризисни ситуации е да не създава допълнителни кризи, с други думи – всеки човек да са старае да работи и да не създава допълнително напрежение в своята и в работата на останалите. Също така е много важно да се подходи с разбиране към индивидуалните нужди на всеки колега, защото в стресови ситуации човек реагира различно, а когато не сме заедно, често сме склонни да „пропуснем“ човешкия елемент за сметка на професионалния. А истината за мен е, че всяка криза и предизвикателство се случват в среда и зависят от обстоятелства, но се решават и превъзмогват с хора.
Затова и хората, и как те се чувстват, и колко се подкрепят, за да могат да работят спокойно, са на първо място. След това заедно се фокусираме върху резултатите и се обединяваме около целите – отново заедно.
Малкият бизнес беше и все още е доста засегнат от кризата. Но какво се случва с големите компании и трябва ли те да подкрепят по-малките общности в такива моменти?
Жаклин Цочева: Отговорността на големите, на лидерите в такива ситуации, е да водят. И колкото и нескромно и смело да прозвучи, ние – цялата система на Кока-Кола в България, поведохме и дадохме пример. Тази предизвикателна година съвпада с 55-годишнината на Кока-Кола в България и вероятно е символично, че точно в нея имахме възможност да направим толкова много за общностите в страната. Дарихме над 140 000 литра вода и безалкохолни напитки на 26 болници и социални организации, кампанията „Магазинчето на квартала“, чрез която инвестираме над 100 000 лв. в малки бизнес в България, специалната ни програма, с която ще предоставим реклама на над 800 заведения в цялата страна. Инвестицията ни в общностите в България от началото на пандемията вече надхвърля 1 милион лева.
В момента още повече се заговори за устойчиво развитие, сякаш осъзнахме наистина какво причиняваме на природата. Вие самите сте имали доста кампании в тази посока. Планирате ли нещо ново?
Жаклин Цочева: Нашият ангажимент към опазването на околната среда и разделното събиране и рециклиране на отпадъци е дългосрочен и не се ограничава само в кампаниите, които правим. Той е част от работата и ежедневната дейност на всеки един отдел в нашата компания – от производство, през комуникации и маркетинг, до финанси и продажби, за да назова само някои от тях. Разбира се, като производител за нас е важно производственият ни процес да е максимално щадящ природата – например през последната година рециклирахме 96% от отпадъците, генерирани в нашите заводи, и понижихме използването на вода с 5% или иначе казано – средното годишно потребление на 800 българи. Постиженията наистина са много и са впечатляващи, а всяка година ги събираме в Доклада за устойчиво развитие и социо-икономическо въздействие, от който става ясно наистина, че за нас устойчивото развитие не е кампания, а начинът, по който развиваме бизнеса си.
Ще се променят ли като цяло навиците ни след една толкова продължителна изолация?
Жаклин Цочева: Ние вече се променяме, дори често без да го осъзнаваме. На първо място, приоритизираха се наистина важни инициативи и процеси в професионален план, провокира се и изпъкна креативността и таланта в хората, и не на последно място – в криза се вижда наистина на кого можеш да разчиташ… В личен план аз намерих повече време за семейството и пътувания в България. Дотук всичко ми се струва хубаво и положително. Липсват ми обаче много често човешки неща – прегръдките с приятели и колеги при срещи, липсват често и самите физически срещи.
И се надявам, гледайки назад в историята също, че това положение ще бъде само ситуация, от която ще запазим хубавите елементи на промяната и ще оценим други, които винаги сме имали за даденост – да танцуваме, да се забавляваме и да се виждаме очи в очи, както никога до сега…
Каква е вашата реакция?
Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 – Политология (Публична администрация) с тема на дисертационния труд: Комуникации в процеса на политиките (Изграждане на обществена съпричастност при стратегически публично-частни партньорства). Андрей Велчев е магистър по Политически мениджмънт и публични политики и магистър по Масови комуникации в Нов български университет. Автор е на множество публикации и интервюта, посветени на проблемите на комуникациите, журналистиката, маркетинга и политическите комуникации. Член е на Българското дружество за връзки с обществеността, Съюза на българските журналисти и International Federation of Journalists (IFJ)