Социалните мрежи и GDPR влизат в уроците

99959933 - gdpr concept illustration. idea of data protection.

 gdpr concept illustration. idea of data protection.

Какво ще се учи по дигитални технологии и творчество в училище? Изискванията за резултатите от обучението по предмета в програмата за пети до седми клас са включени в проект за промени в Наредба 5 за общообразователната подготовка, предложен за обществено обсъждане от министъра на образованието Красимир Вълчев преди гласуването му от Министерския съвет след месец. В наредбата са добавени и изискванията за резултатите по предмета информационни технологии, чрез който обучението в същата област продължава в първия гимназиален етап.

В резултат от часовете по дигитални технологии и творчество (V-VII клас) учениците трябва да могат да програмират собствено компютърно приложение на тема, свързана с учебното съдържание по другите предмети, става ясно от проекта.

През трите години учениците ще усвоят умения за основни операции с файлове, възпроизвеждане на мултимедийно съдържание, ще знаят как да правят основни потребителски настройки на операционната система. Ще използват с програми за работа с текст, графика, звук, видео, електронни таблици и презентации. Ще създават, обработват и съхраняват графична, текстова и звукова информация и ще могат да ги комбинират, да обработват мултимедийно съдържание. Ще се учат да реализират проекти в екип. Представянето на собствен проект в реална и виртуална среда пред публика също е предвидено.

Интернет комуникацията влиза още в програмата. Учениците ще работят в мрежова среда, ще обменят данни и ще използват споделени ресурси, ще се учат да търсят и извличат информация от интернет за изпълнението за възложено от учителя задание.

В прогимназията ще има и обучение за безопасна работа с дигитални устройства и компютърни мрежи. На учениците ще се преподава как да се пазят от компютърни вируси и злонамерен софтуер и как да ги отстранят, ако все пак устройствата им се окажат заразени.

Учителите ще обръщат внимание и на интелектуалната собственост при използването на програми, файлове с данни и работа в компютърна мрежа.

Частта за дигитално творчество в предмета до VII клас ще включва работа в среда за блоково програмиране и за скриптови езици. След обучението ученикът ще трябва да може да даде примери за моделиране на данни и процеси от изучавани учебни предмети, да декомпозира конкретна задача до програмируеми части на изучаван език за програмиране, да познава алгоритми за осигуряване на интерактивност, да използва основни структури на език за програмиране за създаване на собствена програма, свързана с изучаваните учебни предмети – пише в проектонаредбата.

С надграждането на знанията в първия гимназиален етап, когато предметът вече се казва информационни технологии, учениците ще се учат как да архивират данни, как да обработват и съхраняват гранични изображения в различни формати, ще правят основна обработка на звук и видео, ще инсталират и деинсталират програми, ще се учат да търсят и филтрират информация в интернет, ще публикуват в сайтове, ще се ориентират в сайтове на правителствени и неправителствени организации за информация и услуги за гражданите. Електронното разплащане чрез интернет и потенциалните опасности също ще са част от обучението в гимназията. Социалните мрежи и блоговете също влизат в нея. Учениците ще трябва да знаят и как да боравят с електронен подпис, да са запознати с еврорегламента за защита на личните данни (GDPR) и българското законодателство в тази област. След уроците ще трябва да са наясно с авторските права по отношение на компютърните програми и данни, както и с компютърните престъпления.

Коментирайте първи тази публикация на "Социалните мрежи и GDPR влизат в уроците"

Оставете коментар

Имейлът ви няма да бъде публикуван.


*