Д-р Андрей Велчев е главен редактор на Luboslovle.bg, доктор по…
Нашият свят се обитава от слепци, които не могат да различат доброто от злото; инвалиди, които не могат да вървят по тесния трънлив път към Бога; парализирани, които отдавна са изтръпнали към греха.
Силно впечатление прави търпението, с което разслабленият очаква в продължение на 38 години Божията милост. Той не обвинява небето, не проклина като жената на Йов деня на своето раждане, не изпада в отчаяние, както ние правим при много по-малки изпитания.
юБолният очаква с вяра божествения Лекар, Който не закъснява да се яви – нито по-рано, нито по-късно от необходимото. Бог не ни дава да носим тежест свърх нашите сили.
За беля денят, в който е извършено това дивно чудо, се оказва събота – свещения ден на юдеите, в който е забранено да се върши каквото и да било, дори да се върви из града. Евреите обвиняват бившия парализиран, че като крачи с одъра си, извършва „грях”, а той се оправдава, че Иисус го накарал.
Може би най-интересният момент в евангелския разказ е, че бившият болен отива при юдейските първенци и издава кой го е излекувал. Тази донякъде подла постъпка не остава неизвестна на Спасителя. Той среща бившия болен сред тълпата в йерусалимския храм и категорично го предупреждава: “Ето, ти оздравя; недей греши вече, за да не те сполети нещо по-лошо” (Йоан 5:14).
Христовите думи изразяват една дълбока истина – нашите телесни страдания често ни се изпращат свише за изцеление на душевните ни болести. Както пише блажени Теофилакт Охридски: “Тукашните страдания са вразумления, а а отвъдните – наказания”.
Болестите са резултат от разрушителното действие на греха върху духовната и телесната човешка природа. По принцип здравето предполага пълнота на жизнените сили. Когато злоупотребява със свободата на волята си и нарушава Божиите заповеди, човек се отделя от единствения източник на живота – Бог. Неизбежна последица от това е изпадането в състояние на слабост и немощ.
Човекът, който се отчуждава от Бога, неизбежно се доближава до дявола. В Библията и в живота се натъкваме на безброй примери за пагубното действие на демоните върху здравето на хората.
Затова преп. Синклитикия казва: „Дяволът има множество остри оръжия. Когато не побеждава душата с бедност, дава богатство, за да я прелъсти.
Ако не я победи с обиди и унижения, обсипва я с похвали и слава. Когато [дяволът] е победен от здравето на човека, поразява тялото му с болести…, за да помрачи в ленивите любовта към Бога” (Древен патерик, 7:23)
Каква е вашата реакция?
Д-р Андрей Велчев е главен редактор на Luboslovle.bg, доктор по национална сигурност и политология, магистър по политически мениджмънт и публични политики, както и по масови комуникации от Нов български университет. Той е автор на множество публикации и интервюта в областите на комуникациите, журналистиката, маркетинга и политическите комуникации, както и по теми, свързани с националната и личната сигурност, хибридните войни и съвременните заплахи. Член е на: Съюза на българските журналисти, Асоциацията на полицейските началници, Националния съюз „Безопасност и охрана“, Националната асоциация „Сигурност“