Сега четете
Postvai.com за фалшивите новини и коронавируса

Postvai.com за фалшивите новини и коронавируса

fake-newsФалшивите новини и коронавируса –изследване на паниката и запасяването с храна на сайта postvai.com:

Кризата с коронавируса разтресе целият свят и съвсем естествено хората се вълнуват от този въпрос. В социалните мрежи бързо започнаха да се разпространяват  редица фалшиви новини и конспиративни теории, които  спекулират с темата. Някои от тези фалшиви новини представляват сериозен риск за здравето или могат да ускорят разпространението на вируса.  Например разпространената новина, че освен да си мием ръцете, трябва да си правим гаргара с дезинфектант или белина.

Спекулации

Започнаха да се продават маски за лице по 65 лева. На много места се появиха твърдения за ваксина, която може да купите. Единият от вариантите е, че в Австралия е създала ваксина за борба с Covid-19, която вече е закупена от Швейцария, като приема на шест дози от нея  би осигурило защита от вируса за една година. Поръчва се срещу  50 евро по имейл адрес. Друга новина разказва, че в Русия предварително е разработена ваксина за коронавирус и го е пуснала нарочно в Китай.  Няма обаче готова ваксина, никъде по света и реалистично погледнато няма да има, поне до средата на следващата година.

При въвеждане на извънредното положение в Италия се появи информация в Twitter, че военните са на улицата придружено със снимка на военни машини. Този туит е гледан 250 000 пъти още първият ден. В действителност, машините са се връщали от учение в Сардиния.

Подвеждаща информация

Разпространява се подвеждаща информация и за други начини за предотвратяване на вируса. Например, че трябва да пием всяка минута гореща вода с лимонов сок и да вземем ударни дози витамин С. Също така за да предпазим тялото си можем да втрием горчица и чесън в кожата си. И за да сме ясни – няма никакви доказателства, че лимонов сок или големи дози витамин С ще спре вируса. Просто статиите с подобна информация са едни от най-четените през последния месец и трупат огромно количество трафик на уебсайтовете.

Теория на конспирацията

Още в началото се появи теорията за произхода на коронавируса чрез супа от прилепи. Най-общо теорията на конспирацията се разделя на три направления. Първото е конспирация на глобалната фармацевтична индустрия с цел печалба. Второто направление е, че вирусът е пуснат по политически причини. Основните заподозрени са САЩ и Русия. Нещо повече Държавният департамент на САЩ издаде доклад според който основните източници на дезинформация в САЩ  са свързани с Русия.  Третото направление е с корпоративни цели. Например,  въвеждането на 5G мрежите води до разпространение на корона вирус. Твърди се, че и в двата града с най-голямо разпространение на Cobid-19 действа 5G мрежа, която води до масов срив в имунната система.

Паника сред българските потребители

Един от най-големите проблеми по време на криза са фалшивите новини, че ще бъдат затворени хранителните магазини и аптеките. Това е проблем с който много трябва да се внимава по време на криза.

Преди известно време в Postvai.COM беше публикувана статия със заглавие „Ръководство за изграждане на хранителни запаси за война„, която стана най-четената статия в сайт след появата на кризата с коронавируса. По долу може да видите графиката на посещаемостта в брой показвания на страницата спрямо важни събития обявени по новините в периода 17.02 – 14.03.2020 г.

За посочения период статията е видяна 2500 пъти от 2147 уникални посетители, като в пиковете дни достига до 400 човека на ден, със средно време от 8 до 15 минути за престой и четене на статията, което говори за сериозните намерения на четящите. Потребителите са търсели съвсем целенасочено в Google следните ключови думи:

  • хранителни запаси;
  • най-необходими дълготрайни хранителни продукти;
  • необходими храни за оцеляване при криза;
  • оцеляване при криза;
  • храни от първа необходимост.

Прави впечатление, че паниката нараства след сформиране на Националния кризисен щаб на 24.02.2020 г. и задържа няколко дена поради наличието на ежедневни заявления. След което достига своя пик при обявяване на извънредно положение в петък 13.03.2020 г.

Вижте и

Интересен факт е, че за разлика от посочената статия в магазините свършват предпазните маски, дезинфектантите и тоалетната хартия. Някои експерти обясняват наличието на тоалетна хартия с психологически причини според които тя е свързана с усещането за загуба на контрол. Защо не изчезва другата хартия, салфетки, кърпички, кухненски рула, а именно тоалетната хартия? Други експерти мислят чисто функционално, хората от западния свят са свикнали с определен комфорт и им e противна асоциацията за избърсване без тоалетна хартия. Освен това бяха изкупени почти всички продукти, но тоалетната хартия заема доста място на рафтовете, така че е по-видима при изчерпване.

Мерки за боба с фалшивите новини

Световната здравна организация нарича разпространение на фалшива информация за коронавирус  „инфодемия“.  Днес ние се борим не само с пандемията на Cobit-19, а и с инфодемията.

  • Във Великобритания има предварително създадена „Национална здравна служба за борба с дезинформацията онлайн“, която предприе инициатива за борба с фалшивите новини за коронавируса.  Тя е подкрепена от редица международни структури,  включително „Преводачи без граници“ – организация, която наблюдава фалшиви новини на различни езици и превежда валидно съдържание от сайта на Световната здравна организация.
  • Google се включиха в борбата, като създадоха SOS Alerts  за COVID-19, които работят на шестте официални езика на ООН и постепенно се разширява на други езици. Целта е обществото да получи първата информация от уебсайта на СЗО.
  • Фейсбук предостави безплатна рубрика на СЗО и забрани рекламите в които се рекламират лекарства за вируса. Twitter, YouTube и TikTok също са предприели стъпки за ограничаване на дезинформация.

В крайна сметка се вижда, че по време на криза е изключително важно да се наблюдават и анализират социалните медии и онлайн съдържанието в интернет пространството. Важно е да не се създава паника сред гражданите, които изключително много се влияят от медиите. Необходимо е да се установи откъде идва дезинформацията и как се разпространява, така че жертвите на фалшиви новини да бъдат изпращани към правилната информация от официалните източници.

P.S. Вижте карта на развитието на коронавируса в реално време. В нея са посочени само реално доказани проби от 141 държави.

Каква е вашата реакция?
Много ми хареса
0
Не ми хареса
0
Не съм сигурен
0
Развълнувах се
0
Вижте коментарите (0)

Напиши коментар

Вашият мейл адрес няма да бъде публикуван.

Нагоре