Сега четете
Тopnovini: Цялата истина за „Стани богат“

Тopnovini: Цялата истина за „Стани богат“

Stani-bogat_fit-gallery_sliderДве твърдения са сбъркани изначално в дискусията за „Стани богат“, за цената на продукцията и за присъствието й в ефира на БНТ.

Първото е уморителната, повтаряна под път и над път, мантра, че рейтингът не бил от значение за обществената телевизия, понеже задачата й, видите ли, била друга. Това е абсолютно невярно.

„Частната телевизия има нужда от рейтинг, за да генерира приходи. Обществената телевизия има нужда от рейтинг, за да си изпълнява функциите. Ако никой не я гледа, то значи го няма обществото и съответно телевизията не може да се разглежда като обществена“. Това казва директорът на италианската телевизия РАИ. И това се повтръджава от силата, влиянието и високото качество на обществените медии в европейските държави.

Второто твърдние е свързно с факта, че „Стани богат“ се цитира като най-скъпата продукция на БНТ, без да се анализират разходите на другите продукции спрямо ефективността им. Нормално е „Стани богат“ да е предаването с най-големи разходи – то се излъчва всеки ден, като генерира близо 2 часа програма по канала БНТ1 и още 1 час по канала БНТ2, т.е. общо 3 часа дневна програма (без да броим огромното онлайн влияние).

Ако разходите се разглеждат спрямо ефективност в програмата, а не спрямо себестойността на един епизод, тогава картината рязко се променя – разходите за производство се разделят върху 3 часа, а не върху един епизод и така реалната себестойност на продукцията се свива до тази на ежедневните вътрешни продукции на БНТ. С разликата, че „Стани богат“ е в пъти по-ефективна продукция от всички останали.

Аудитория 4+

Правилната формула е излъчване на скъпа продукция с висок рейтинг, което автоматично изравнява везните

Но какво значи ефективност? Това означава продукцията да оказва цялостно положително влияние върху програмата – да привлича нови зрители, които не само да гледат самата продукция, но и да започнат да гледат останалите предложения на телевизията.

„Стани богат“ е първата продукция от повече от десетилетие, която има такава висока ефектвност и привлича огромен брой зрители в 3-те си дневни излъчвания.

 

Аудитория 18-49

„Стани богат“ далеч не е най-скъпата продукция на БНТ. От 1-ви юни всяка събота и неделя в същия часови пояс се излъчва сериалът „Островът на сините птици“, в осем епизода. Цената на един епизод от тази продукция струва на данъкоплатеца поне толкова, колкото производството на 4 епизода от „Стани богат“. Понеже няма потворения, сериалът генерира общо, от първата до последната серия, по-малко от 8 часа съдържание общо (спрямо близо 15 часа ефективно съдържание, което „Стани богат“ генерира СЕДМИЧНО!).

Първият епизод на сериала има рейтинг 1.3 % и пазарен дял 5.4%. Но очевидно сериалът не успява да се наложи сред зрителите и последният излъчен епизод на 23 юни отбелязва едва 0.3 % рейтинг и 1.3 % пазарен дял. Това значи, че първият епизод е гледан от 95 000 зрители, а шестият – от 25 000 зрители.

За сравнение ежедневно „Стани богат“ в пояса от 19:00 до 20:00 привлича над 400 000 зрители, а в обедното си повторение – над 100 000. Това означава, че обедното повторние на „Стани богат“ (което не влиза в сметките за разходите, понеже се гледа само себестойността на епизода от 19:00 ч.) всъщност е в пъти по-ефективно и привлича много повече зрители от сериала „Островът на сините птици“ в първото му излъчване в праймтайма на БНТ.

Вижте и

И още, „Стани богат“ поддръжа константно 100 000 зрители в обедното си повторение за разлика от сериала, чиято аудитория намалява тройно в рамките на само 6 епизода. Така, спрямо критерият ефективност, „Островът на сините птици“ се оказва далеч по-скъпа и в пъти по-нерентабилна продукция.

За осем часа съдържание, което средно привлича по 40 000 зрители, се ангажира същият ресус, съответстващ на 24 епизода на „Стани богат“, които на свой ред генерират над 70 часа съдържание, привличащо ежедневно далеч над половин милион зрители.

Излъчването на „Стани Богат“ върна младите към националната телевизията

Ефективността на „Стани богат“ е толкова голяма, че през изминалата година и половина трайно се увеличиха рейтингите на всички предавания, програмирани преди и след „Стани богат“. В праймтайм става дума за предавания, изпълняващи тясно обществения ангажимент на БНТ, като коментарното студио „Още от деня“ и централната емисия новини „По света и у нас“.

Една седмица без „Стани богат“ е достатъчна, за да започне да пада гледаемостта на тези важни за обществото програми. Особено ярък е отливът на млади зрители, чието завръщане към БНТ е едно от най-големите постижения на „Стани богат“.

topnovini.bg

Каква е вашата реакция?
Много ми хареса
0
Не ми хареса
0
Не съм сигурен
0
Развълнувах се
0
Вижте коментарите (0)

Напиши коментар

Вашият мейл адрес няма да бъде публикуван.

Нагоре