Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 –…
Новината за отхвърлянето на предложението за отмяна на таксата за обществените медии беше приветствана, не само от властите в Швейцария. Редица медийни експерти също изразиха положително отношение от резултата.Специалистите са категорични, че обществените медии са необходими и трябва да продължат съществуването си, за да изпълняват мисията си и да произвеждат програми за хората.Експертът „Пазари и качество“ в швейцарската обществена радио-телевизионна компания и член на Радиокомитета на ЕС за радио и телевизия Марк Савари посочва пред БНР кои фактори са провокирали провеждането на референдума в Швейцария за таксата за издръжката на обществени радио и телевизия:“В Швейцария правото на гражданите да участват в референдуми е гарантирано от конституцията на страната.
Така е и с допитването No Billag, по името на вноските, събирани ежегодно в Щвейцария за обществените радио и телевизия“, каза Савари и продължи: Допитването беше предизвикано след дебати в обществото, инициирани от една от политическите сили, която прецени, че вече е дошло време обществените медии сами да се погрижат за финансирането си.Организаторите на референдума – младежкото движение на Либерално- радикалната партия – нееднократно преди допитването завяваха, че таксите, събирани за финансиране на дейността на обществените медии, са отживелица. Те определят себе си като поколението на новите технологии, които предлагат редица удобства като видеостриминг, платени телевизионни канали и много социални мрежи.“
Не на последно място те смятат, че с премахването на таксата ще се гарантира повече свобода и конкуренция на медийния пазар в Швейцария. Още от самото начало обаче налице бяха много фактори, които дадоха да се разбере, че идеята за премахването на таксата няма как да има бъдеще, и аз съм радостен, че хората се произнесоха в полза да продължи събирането на такси“.Савари коментира и резултатите след проведения миналата неделя първи по рода си в Европа референдум, на който 72 на сто от швейцарците отхвърлиха опитите за отмяна на модела на финансиране на обществените медии в страната. „Билаг“, както е известна таксата за обществените медии, е 452 швейцарски франка на домакинство за година, като получените приходи се разпределят между 7 телевизионни канала и 17 радиостанции.
Те осигуряват медийно съдържание в четирите езикови и културни региона – германски, френски, италиански и реотромански:“Ние очаквахме подкрепа от хората, но не толкова мащабна. Останах обаче изненадан след обявяването на резултатите, които сочат 71 % подкрепа за идеята събирането на такси да продължи. Смятам, че това е един много добър резултат“, сподели Савари.
Експертът каза още, че очаква резултатът да окаже положително развитие за работата на обществените медии в Швейцария: „С решението от допитването се даде зелена светлина и на сега съществуващата практика – част от тези средства, с които обществените медии разполагат, да отиват и за подпомагане не само на бюджетите на радиото и телевизията, но и за националния бюджет“.
Според Савари допитването е доказало, че ролята на обществените медии е важна и възможна. Те имат своето място сега в Европа, а и по света. Савари смята още, че обществените медии имат голям принос за обществото:“Нищо, че по време на кампанията за референдума се чуваха доста гласове срещу дейността им. Но аз мисля, че хората разбраха, че програмите, произвеждани от обществените радио и телевизия, са предназначени за широк кръг от хора. И пример за това е общественият оператор в Швейцария, който играе голяма роля сред представителите на различните етноси в страната“:“Обществените медии са полезни и за хората със зрителни и слухови увреждания, защото чрез програмите на тези медии те получават съдържанието по достъпен за тях начин. Обществените медии са носители и на съхраняването на културата и образованието чрез разпространяването на специализирани предавания в тази насока“, посочи Савари и призна:“Като журналист не мога да подмина и приноса, който обществените медии имат за гарантирането на плурализма на мненията и за предпазването на хората от така популярните напоследък фалшиви новини“.Според Савари е важно обществените медии да имат присъствие в интернет-платформите и социалните медии: „.
Големите реформи в програмите са един от начините за по-кратък път към нашите потребители. Трябва да имат присъствие в интернет-платформите и социалните медии. Що се отнася до Швейцария, предстоят промени в радио и телевизионните програми, но те ще бъдат направени след наблюдение върху нуждите на зрителите и слушателите“.„Швейцарските граждани подкрепиха преди дни на референдум да продължат да финансират чрез такси обществените радио и телевизия в страната.
Автор : Георги Марков | Източник: БНР
Каква е вашата реакция?
Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 – Политология (Публична администрация) с тема на дисертационния труд: Комуникации в процеса на политиките (Изграждане на обществена съпричастност при стратегически публично-частни партньорства). Андрей Велчев е магистър по Политически мениджмънт и публични политики и магистър по Масови комуникации в Нов български университет. Автор е на множество публикации и интервюта, посветени на проблемите на комуникациите, журналистиката, маркетинга и политическите комуникации. Член е на Българското дружество за връзки с обществеността, Съюза на българските журналисти и International Federation of Journalists (IFJ)