Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 –…
Фалшивите новини се разпространяват в интернет по-бързо от истинските, но това се дължи повече на самите потребители, отколкото на програми тип ботове, показва публикувано в сп. „Сайънс“ изследване. Изследването на екип от Масачузетския технологичен институт обхваща периода от 2006 до 2017 г. и около 126 000 новини, истински и лъжливи, пуснати в Туитър от 3 милиона души над 4,5 милиона пъти, съобщи Нова телевизия.
За установяване на разликата между истински и фалшиви новини екипът е използвал изводите на шест независими организации за фактологични проверки. Фалшивите информации обикновено се разпространяват по-бързо и по-обхватно от истинските. На истинските новини е нужно средно шест пъти повече време да достигнат до 1500 души, отколкото на фалшивите.
Има 70 процента по-голяма вероятност една фалшива новина да бъде ретуитната в сравнение с истинска новина, отбелязва Ройтерс. Това се наблюдава във всички категории информация, но е най-ярко изразено в фалшивите политически новини, отколкото във фалшивите новини за тероризъм, природни бедствия, наука, градски легенди или финанси.
Екипът на изследването освен това изтъква, че разликата идва от хора, а не от софтуери за автоматични операции в интернет, известни като ботове. Ботовете разпространяват по еднакъв начин истинските и фалшивите новини, което значи, че хората са по-отговорни за по-високото разпространение на фалшиви новини. Според изследването това наблягане на фалшивите новини може да се дължи на способността им да изненадват хората повече от истинските новини, защото противоречат на очакванията и представите им.
Установява се също, че Туитър акаунтите, които публикуват фалшиви новини, обикновено имат по-малко абонати, следят по-малко други акаунти и са по-малко активни от тези, които пускат истински новини.
Каква е вашата реакция?
Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 – Политология (Публична администрация) с тема на дисертационния труд: Комуникации в процеса на политиките (Изграждане на обществена съпричастност при стратегически публично-частни партньорства). Андрей Велчев е магистър по Политически мениджмънт и публични политики и магистър по Масови комуникации в Нов български университет. Автор е на множество публикации и интервюта, посветени на проблемите на комуникациите, журналистиката, маркетинга и политическите комуникации. Член е на Българското дружество за връзки с обществеността, Съюза на българските журналисти и International Federation of Journalists (IFJ)