Няколко дни преди коледните празници омбудсманът Мая Манолова даде началото на благотворителната инициатива „Не хаби – дари!“. Тя е насочена срещу глада и пилеенето на храни и надгражда вече успешно реализираната от институцията на обществения защитник кампания – за падане на ДДС върху дарените храни, което ще е факт от 1 януари 2017 г.
Столичани имаха възможност да получат безплатно чаша топъл чай и различни хранителни продукти на „Женския пазар“. На събитието присъстваха представители на БЧК, доброволци от 112-о училище, председателят на Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите Мариана Кукушева, както и представители на фирмите, изявили желание да участват в кампанията.
По време на откриването омбудсманът Мая Манолова заяви, че с Българската православна църква планират да направят безплатни трапезарии, като очакват неправителствените организации (НПО) да се включат с идеи да популяризират тази кампания. По думите й това, което се изхвърля ежедневно, може да напълни трапезата на хора, които не могат да си го позволят.
Манолова уточни, че всяко четвърто българско дете няма основни хранителни продукти на своята хранителна трапеза. Според нея това трябва да накара хората като общество да се замислят. Омбудсманът заяви още, че ще влязат в училищата с известни лица от екрана и сцената, с които да организират открити уроци по готварство, в които да разкажат на децата, че хранителните продукти дори да нямат добър търговски вид, са годни са употреба и трябва да бъдат ценени.
Първите хранителни хладилни витрини, които ще организираме, ще бъдат в сградата на омбудсмана, за да има контрол.
Пред „Фокус“ Мариана Кукушева уточни, че Националният браншови съюз на хлебарите и сладкарите категорично подкрепя каузи, които са в полза на изграждане на уважение към храната и неразпиляването на хранителни продукти. Тя посочи, че считат, че разпиляването, неуважението, изхвърлянето понякога и прекомерната консумация на храна, не водят до нищо добро.
По думите ѝ целта на тази кампания по-скоро е да изгради и възпита българското общество в дух на уважение към храната и в осмисляне на максимата, че малкото е повече, отколкото да формира пряко дарителство.
Партньори на благотворителния базар са Българския Червен кръст, Българската хранителна банка, Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите, Българската агенция по безопасност на храните, „Монделийз България Холдинг“, хранителните вериги „Билла“, „Кауфланд“, „Метро“, „Про Маркет“, „Лидл“ и др. Логистична подкрепа оказват Столична община, „Пазари Възраждане“ ЕАД, кметът на район „Възраждане“ г-жа Савина Савова, хотел „Маринела“ и Ред Девил Кетъринг.
Статистиката сочи, че всеки българин годишно унищожава около 80 килограма храна като 2/3 от нея е годна за консумация. По данни на Българската хранителна банка всяка година у нас близо 670 000 000 килограма годни хранителни продукти отиват в контейнера. В същото време според Националният статистически институт и „Евростат“ над 1,5 млн. българи живеят под прага на бедност с по-малко от 330 лв. на месец, а всяко четвърто дете гладува.
В дългосрочен план кампанията „Не хаби – дари!“ е ориентирана към хората между 40-45 години, които според нарочни изследвания по-рядко готвят, разчитат на готови храни и по-често са склонни да изхвърлят продукти без да се замислят.
Мотото на инициативата е да бъдем безОСТАТЪЧНО щастливи – защото храната е не само живот, но тя е и удоволствие, и радост, и съпреживяване, късчета щастие, които не трябва да изхвърляме. Целта е българското семейство отново да седне заедно около масата, да възпитаме у децата си уважение и дори респект към храната, е позицията на омбудсмана.
Под егидата на обществения защитник през цялата 2017 г. в рамките на кампания „Не хаби – дари!“ ще бъдат организирани редица прояви и събития, чрез които да бъде мотивиран хранителният бранш да дарява колкото се може повече на нуждаещи се хора.
Манолова планира и редица инициативи в училища от цялата страна, където популярни личности, привлечени за каузата, ще готвят заедно с децата и едновременно с това ще ги учат, че ябълката е ябълка, нищо, че е малко наранена, както и че от морков и краставица стават вкусни салати, независимо, че са криви и с лош търговски вид.
източник: агенция Фокус