Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 –…
Двете най-гледани частни телевизии изразходват изключително много време и енергия във взаимното шпиониране. По-интересното е, че взаимното дебнене не е с цел да се пуска нещо различно от врага, а напротив. Би Ти Ви и „Нова“ се цакат с почти едни и същи предавания.
По-простичко казано – щом едната телевизия реши да прави музикално риалити с танцувални елементи, другата моментално вади от ръкава почти същия коз. Така на зрителите им е отредено да гледат много сходни шоупрограми.
На пръв поглед „България търси талант“, което се излъчва по Би Ти Ви, и „Денсинг старс“ по „Нова“ се различават, но дали наистина е така? В шоуто на талантите над 50 процента от участниците опитват да впечатлят публиката с рап, дене или народни танци. Значи всички танцуват, а съдии ги оценяват.
Още по-интересен е случаят със „Семейни войни“, което се завръща в ефира на „Нова“. То също си има своя братблизнак в Би Ти Ви – „Мама готви по-добре „. Какво му е общото между игра за семейства и готварско шоу, ще попитат зрителите. Има много сходни елементи и те ще си проличат още в началните епизоди на двата формата. В първия случай две семейства ще се състезават, отговаряйки на въпроси. Във втория случай пак ще има семейни войни, но битката ще е на кухненския плот.
Двете най-гледани телевизии ще се изправят една срещу друга и с още две готварски предавания. По „Нова“ ще върви „Черешката на тортата“, а по Би Ти Ви ще гледаме втори сезон на „Мастър шеф“.
Става дума за добре познати номера, които целят да ударят бизнеса на конкурента. През лятото „Нова“ стартира по-рано от предвиденото „Биг брадър“, а в предаването освен кандидати за слава бяха вкарани също домашни животни като кокошки, гъски, патици. Преди началото на риалити формата продуцентите обявиха, че новите съквартиранти ги чакат селска идилия и спокойствие, но и задължението да се грижат за своята птицеферма. Да ви звучи познато?
Само няколко седмици по-късно основният конкурент пусна своя формат „Фермата“, в който непознати на широката публика хора също се събраха да живеят на едно място и също трябваше да се грижат за домашни животни.
„Световна практика е основните конкуренти в телевизионния бизнес да играят с подобни мръсни номера. Телевизията X разбира, че Y ще пуска готварско шоу. X моментално спретва подобен формат. Набързо изработеният проект може и да не се радва на особен зрителски интерес, но тук целта е друга – да бъде откъсната аудитория от амбициозната и далеч по-скъпа продукция на конкурента.
В един момент телевизиите доста се увличат във взаимното дебнене и пълнят вечерната си програма с едни и същи риалити формати“, категоричен е медиен експерт.
Според него другият често практикуван номер от телевизиите е да бъде пуснат хитов и сравнително нов филм на гърба на първия епизод от риалити формата на врага. Идеята е публиката да се загледа в екшън сцените и да пропусне старта на риалити битката. А не видиш ли в началото какви ги вършат новите герои, след това много трудно ще се запалиш по техните проблеми и емоции.
в. 168 часа | Стоян СТОЯНОВ | 22.01.2016
Каква е вашата реакция?
Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 – Политология (Публична администрация) с тема на дисертационния труд: Комуникации в процеса на политиките (Изграждане на обществена съпричастност при стратегически публично-частни партньорства). Андрей Велчев е магистър по Политически мениджмънт и публични политики и магистър по Масови комуникации в Нов български университет. Автор е на множество публикации и интервюта, посветени на проблемите на комуникациите, журналистиката, маркетинга и политическите комуникации. Член е на Българското дружество за връзки с обществеността, Съюза на българските журналисти и International Federation of Journalists (IFJ)