Както всяка година, и на днешния 1 април, японските предприятия, особено най-големите, попълват редиците на служителите си с млади кадри, следвайки модела от „30-те славни години” на висок растеж от края на 1950-те до 1980-те години, информира Франс прес в сряда.
Десетки хиляди нови служители започват днес кариерата си, оставайки понякога в същото предприятие цял живот. По данни на японското министерство на здравеопазването и труда тази пролет се очаква 580 000 души да постъпят за първи път на работа.
Днес икономическата ситуация се е променила много в сравнение с края на 1980-те години, но начинът, по който се назначават току-що дипломирани служители в Япония си остава същият: експертите по човешки ресурси от компании като Тойота (Toyota), Хонда (Honda), Тошиба (Toshiba), Хитачи (Hitachi), Фуджицу (Fujitsu) Сони (Sony), Мицубиши файненшъл груп (Mitsubishi Financial Group) и тем подобни ги издирват още в учебните зали на престижните университети, като се борят помежду си за най-добрите от тях и им обещават работа за година и дори за повече преди да завършат.
Тези млади хора така да се каже нищо не знаят за света на предприятията, но нищо: те ще бъдат обучавани в продължение на три месеца от самата компания. Веднъж влезли в калъпа, ако не са сред трийсетте процента напуснали през първите три години, имат шанс да останат там десетки години, да се издигат в йерархията и да получават по-високи заплати с натрупания стаж.
Но макар да е дълбоко вкоренена традиция, даваща сигурност както за служителите, така и за работодателите, този модел на масови назначения при завършване на образованието, наричан „шиносоцу иккацу сайо” („shinsotsu ikkatsu saiyo”), е все по-критикуван, тъй като се смята, че не е адаптиран към контекста на международната конкуренция.
Любословие по mediapool.bg