Сега четете
Фейсбук – цигарата на ХХІ век

Фейсбук – цигарата на ХХІ век

„Цигарата на ХХІ век“ или „модерен домашен олтар, достъпен винаги през смартфона“ -това са някои от духовитите определения на социалната мрежа Фейсбук, която преди дни отбеляза своя 10-годишен юбилей.

Потребителите в цял свят вече са 1,2 млрд. души, или една шеста от населението, а компанията се оценява на 150 млрд. долара.

Първите стъпки са през 2003 г. Марк Зукърбърг е на 19 г., учи психология в Харвардския университет, когато приятелката му го зарязва. Бесен, той си отмъщава, като хаква база с данни, където се съхраняват снимките на студентките, и ги слага в интернет заедно с достъпна за всички система за оценка на външния вид на дамите. Страницата става изключително популярна в университета, но заради протести Зукърбърг е принуден да я изтрие.
На 4 февруари 2004 г. той пуска в интернет „The Facebook“, замислен като вътрешна мрежа за студенти от Харвард. Там те могат да се уговарят, да търсят колеги със сходни интереси, да спо-делят снимки и да планират купони. Идеята е като пожар – за кратко време потребителите стават 10 000 от 30 американски университета. В началото Марк упорито се съпротивлява срещу включването на реклама на сайта с аргумента, че Фейсбук трябва да остане „готин“. Самият той дълги години запазва скромния си студентски вид – джинси и пуловер с качулка.
През 2010 г. Марк Зукърбърг бе обявен от сп. „Тайм“ за „Мъж на годината“.
Феноменът социална мрежа е предмет на многобройни проучвания и анализи в целия свят. Рекламен инструмент, средство за намиране на приятели и комуникация, съвременна модерна медия -Фейсбук е всичко това и много повече. Това, което започна преди 10 г. като хоби на един програмист, днес е в основата на контактите и на начина, по който много хора организират всекидневието си.
Признание дойде дори от папата през 2011 г. Тогавашният папа Бенедикт, който също имаше профил, заяви, че Фейсбук подтиква християните да се свързват помежду си. Предупрежденията, че всяка тяхна стъпка в социалната мрежа е като дигитален отпечатък, който може да привлече и неканени гости – хакери, киберпрестъпници или дори агентите на тайните служби, не плашат потребителите. Документи, оповестени от Едуард Сноудън, разкриват, че британски агенти са обучавали американските си колеги още преди 2 г. да прихващат потоци от данни във Фейсбук в реално време и да ги пресяват за ценна информация.
На всеки потребител вече трябва да е ясно, че Фейсбук го наблюдава в детайли.
Поведението се анализира и оценява – какво се харесва, какво се намира за смешно, с кои потребители по какъв начин влиза той в контакт. Алгоритмите на Зукърбърг преравят всеки профил непрекъснато. Това маниакално събиране на данни е било неведнъж повод за протести. Австриецът Макс Шрем даде Фейсбук на съд през 2011 г. и така успя да получи всички натрупани за него данни – над 1000 страници. Вече са събрани милиони терабайти с данни за потребителите от цял свят. Всеки е свободен да напусне мрежата, когато пожелае. Трябва обаче да знае едно – данните му продължават да бъдат съхранявани.
Фейсбук има и други критици. Анализатори на културните тенденции виждат в потока фрагменти от медии, линкове, снимки и кратки статуси една по-голяма дезориентация и духовно обедняване, определят го като продукт на една объркана общност, на която й липсва стабилната основа, давана досега от духовността и философията.
Социолози от Мичиганския държавен университет обаче смятат, че социалните мрежи се отразяват изключително добре на психиката, изграждат един социален енергиен резерв. Става дума за контакти, които психолозите определят като „слаба връзка“. Такива са например връзките със съученици или познати от някой купон. Те са важни, защото отварят нови перспективи и възможности, които човек не може да получи в тясното си семейно обкръжение.
Анализаторите констатират, че във Фейсбук никой повече не казва „здравей“ и не се сбогува от това виртуално място. Много хора просто са там, дори мълчаливо. Мрежата стана синоним на съвременното дигитално общество. Ужасно лесно е да завържеш нови контакти. Ако пък някой не ви хареса, можете само с два клика да го разкарате завинаги от хоризонта.
Увлечени от новите възможности обаче, хората понякога осъзнават прекалено късно, че освен източник на нови информации и приятели социалната мрежа може да стане и място за мобинг, психологически натиск и късане на нерви. Въпреки това всички остават да висят в мрежата, хванати в капана на навика. Затова световни медии обявиха Фейсбук за цигарата на ХХІ век. Лоша привичка, от която човек не може да се откаже лесно.
През последните 3 г. един от всеки 4-ма потребители е бил във възрастовата група на 13-17-годишните.
Има обаче тенденция най-младите да напускат мрежата. Затова пък делът на над 55-годишните се е увеличил с 80% и продължава да расте.
Какво е бъдещето на Фейсбук?
В икономически план е трудно да се прогнозира със сигурност след злополучния опит компанията да излезе на борсата. Сега усилията на мрежата са насочени към повишаване на приходите от реклама. Има натиск от страна на акционерите за повече печалби, затова в близките години Фейсбук едва ли ще предложи разтърсващи иновации.
––
Българите ползват социалната мрежа за забавление и бизнес
За рождения си ден Фейсбук направи подарък на потребителите си – на адрес facebook.com/lookback всеки може да види филмче с най-ярките си моменти в мрежата. Тя има над 3 млн. регистрирани потребители в България. Жените са малко повече – 1 480 000, от мъжете (1 420 000). Младежите преобладават, но в мрежата има и много пенсионери. Разпределението по възрастови групи е следното: 13-15 години – 140 000; 16-20 г. -500 000; 21-25 г. – 500 000; 26-30 г. – 520 000; 31-35 г. -460 000; 36-40 г. – 400 000; 41-45 г. – 280 000; над 46 г. -460 000.
Ето и още доказателства, че Фейсбук знае много за вас – потребителите с висше образование са 1 060 000, тези, които са обявили, че са женени или имат връзка, са 940 000, заявилите интерес към същия пол – 26 800. Половината потребители живеят в 4-те най-големи градове на България – София, Варна, Пловдив и Бургас. Два милиона са заявили, че се интересуват от забавления, а 1 820 000 – от бизнес.
1 840 000 се вълнуват от мода и шопинг, 1 620 000 -от спорт, също толкова от технологии. 800 000 са феновете на фитнеса и уелнеса, 470 000 се интересуват от храна и напитки. 1 440 000 са обявили, че притежават смартфон. 216 000 са пътували в страната или в чужбина преди две седмици. 80 000 имат малък бизнес. 480 хил. души харесват джаз.

–По повод годишнината Марк Зукърбърг написа в страницата си във Фейсбук: „Днес социалните мрежи се използват най-вече за споделяне на моменти. В идното десетилетие те ще помагат в по-голяма степен в търсенето на отговора на въпроси или за разрешаването на комплексни проблеми. В същината си обаче Фейсбук ще остане място, където хората се свързват“. Според него най-доброто предстои.

Вижте и

По : Всеки шести жител на планетата има профил в социалната мрежа, която навърши 10 г. | 18.02.2014 00:01 | Животът днес | стр. 7 |

[spider_facebook id=“1″]

Каква е вашата реакция?
Много ми хареса
0
Не ми хареса
0
Не съм сигурен
0
Развълнувах се
0
Вижте коментарите (0)

Напиши коментар

Вашият мейл адрес няма да бъде публикуван.

Нагоре