Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 –…
Хванатите в нарушение търговци могат да отнесат глоби до 50 хил. лева. За големите вериги обаче, където са констатираните нарушения, тази санкция няма да е от значение, посочи още Алипиев.
„Нелоялните търговски практики са един от основните проблеми на пазара. Те са проблем, защото допуснати в голям обем, упражнявани от търговци, които имат преобладаващ дял в един пазарен сегмент – 50-60%, са предпоставка за изкуствено завишаване на цени.
Упражнявани в такива големи размери, упражнявани от търговци, които имат този голям пазарен дял, те неминуемо завличат всички останали участници в пазара“.
Една стока струва толкова, колкото потребителят дава съгласие да я закупи, посочи Стоил Алипиев и добави:
„Въпросът е дали той дава съгласие в следствие на негов информиран избор или в следствие на това, че е подведен“.
Той даде примери, при които търговецът привлича хората с подвеждащи послания и промоции. Има дори случаи, при които стоката е с 20-30% по-висока от тази в конкурентни обекти.
Друга често срещана практика е търговецът да привлича клиенти с промоционални стоки, за които няма наличност. Тогава хората купуват всичко останало, което им е необходимо, въпреки цената.
Срещаме практики, които подвеждат потребителя по различни начин, например промоция „Плащаш 2, получаваш 3“. Има случая, в които стоките са така подредени, че като вземеш първата или втората, на касата се оказва, че тази стока не е в промоция, изброи председателят на КЗП.
Според него делът на големите търговски вериги на пазара на хранителни стоки е преобладаващ – със сигурност е над 50%.
Той заяви, че нямат сигнали за опити техни инспектори да бъдат „мотивирани“ от нарушителя, така че да не съставят акт.
По думите му е рано да се очакват резултати 8 дни след проверките.
“От 350 проверки са констатирани 370 нарушения. По-тревожното е, че около 150 са нелоялните търговски практики при големи търговци, останалите са свързани с по-леки нарушения. Нелоялните търговски практики в такъв голям обем са силно притеснителна тенденция. Това означава, че този проблем е бил пренебрегван или толериран даже в продължение на доста време“, заяви пред Българското национално радио председателят на КЗП Стоил Алипиев.
Хванатите в нарушение търговци могат да отнесат глоби до 50 хил. лева. За големите вериги обаче, където са констатираните нарушения, тази санкция няма да е от значение, посочи още Алипиев.
„Нелоялните търговски практики са един от основните проблеми на пазара. Те са проблем, защото допуснати в голям обем, упражнявани от търговци, които имат преобладаващ дял в един пазарен сегмент – 50-60%, са предпоставка за изкуствено завишаване на цени.
Упражнявани в такива големи размери, упражнявани от търговци, които имат този голям пазарен дял, те неминуемо завличат всички останали участници в пазара“.
Една стока струва толкова, колкото потребителят дава съгласие да я закупи, посочи Стоил Алипиев и добави:
„Въпросът е дали той дава съгласие в следствие на негов информиран избор или в следствие на това, че е подведен“.
Той даде примери, при които търговецът привлича хората с подвеждащи послания и промоции. Има дори случаи, при които стоката е с 20-30% по-висока от тази в конкурентни обекти.
Друга често срещана практика е търговецът да привлича клиенти с промоционални стоки, за които няма наличност. Тогава хората купуват всичко останало, което им е необходимо, въпреки цената.
Срещаме практики, които подвеждат потребителя по различни начин, например промоция „Плащаш 2, получаваш 3“. Има случая, в които стоките са така подредени, че като вземеш първата или втората, на касата се оказва, че тази стока не е в промоция, изброи председателят на КЗП.
Според него делът на големите търговски вериги на пазара на хранителни стоки е преобладаващ – със сигурност е над 50%.
Той заяви, че нямат сигнали за опити техни инспектори да бъдат „мотивирани“ от нарушителя, така че да не съставят акт.
По думите му е рано да се очакват резултати 8 дни след проверките.
Каква е вашата реакция?
Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 – Политология (Публична администрация) с тема на дисертационния труд: Комуникации в процеса на политиките (Изграждане на обществена съпричастност при стратегически публично-частни партньорства). Андрей Велчев е магистър по Политически мениджмънт и публични политики и магистър по Масови комуникации в Нов български университет. Автор е на множество публикации и интервюта, посветени на проблемите на комуникациите, журналистиката, маркетинга и политическите комуникации. Член е на Българското дружество за връзки с обществеността, Съюза на българските журналисти и International Federation of Journalists (IFJ)