Сега четете
Омбудсманът поиска проверка на топломерите и водомерите в абонатните станции на „Топлофикация София“ ЕАД

Омбудсманът поиска проверка на топломерите и водомерите в абонатните станции на „Топлофикация София“ ЕАД

Омбудсманът Диана Ковачева поиска от председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН) Евгени Симеонов да бъде извършена надзорна метрологична проверка за спазване задълженията на „Топлофикация София“ ЕАД по Закона за измерванията (ЗИ) във връзка с използваните топломери и водомери в абонатните станции.

 

Поводът са множество жалби от битови клиенти на столичната топлофикация в сгради – етажна собственост, които се оплакват от високите сметки за потребление на топлинна енергия.

 

Хората посочват, че измерването и отчитането на потреблението на топлинна енергия за търговски цели се извършва по общи водомери и топломери в абонатните станции, които са собственост на топлопреносното предприятие.

 

Припомняме, че през 2021 г. омбудсманът се обърна към ДАМТН заради съмненията на потребители за коректното измерване на топлинната енергия, която постъпва в абонатните станции и се разпределя между клиентите в сградите.

 

Тогава проф. Ковачева също поиска проверка на средствата за търговско измерване в сградите – етажна собственост в София и в отговор беше информирана, че през първото тримесечие на 2021 г. Агенцията е извършила надзорна проверка на дружеството за спазване на задълженията му по ЗИ, в качеството му на лице, използващо средства за измерване (топломери и водомери), с цел осъществяване на търговски плащания по смисъла на чл. 5 от закона, при доставката на топлинна енергия.

 

Тогава надзорната проверка на ДАМТН в 130 абонатни станции констатира нарушения в 90 от тях – 69%, т.е. 80 топломера и 17 водомера са били с изтекъл срок на валидност.

 

Вижте и

„Категорично е становището ми, че делът на уредите с изтекъл срок на метрологична проверка, установен при надзорната проверка, е неприемливо висок и поражда недоверие на гражданите към коректността на изготвяните месечни и годишни сметки за топлинна енергия“, пише омбудсманът до Симеонов.

 

Проф. Ковачева допълва още, че м. септември 2021 г. се е обърнала към изпълнителния директор на „Топлофикация София“ ЕАД с препоръка дружеството да осигури своевременна метрологична проверка на всички топломери и водомери в абонатните станции, които по данни на дружеството са близо 17 500 броя.

 

„Като отбелязвам продължителния период, в който топлопреносното предприятие е имало възможност да изпълни задълженията си по ЗИ след направените констатации на ДАМТН, на основание Закона за омбудсмана се обръщам към Вас с оглед правомощията Ви за установяване спазването на задълженията от страна на „Топлофикация София“ ЕАД, произтичащи от ЗИ, по отношение на общите водомери и топломери в абонатните станции“, пише в заключение Диана Ковачева и настояване Агенцията да я информира своевременно за предприетите действия.

Каква е вашата реакция?
Много ми хареса
0
Не ми хареса
0
Не съм сигурен
0
Развълнувах се
0
Вижте коментарите (0)

Напиши коментар

Вашият мейл адрес няма да бъде публикуван.

Нагоре