Българска интернет платформа, създадена от четирима души начело с 44-годишната варненка Рени Попчева, се оптимизира от най-добрите експерти на IBM и популярността й постоянно расте. Историята й е свързана със световния конкурс Thl3teen Arts. Тази година у нас се провежда кръг от него, в който участват състезатели от над 70 държави. Те се занимават с дизайн, архитектура, реклама, фотография, медии, кино, занаяти, мода, дори кулинария, продуцентска, издателска или промоутърска дейност, компютърни игри и програмиране, организиране на арт пространства и културни мероприятия. Според регламента най-убедително представилият се пред БГ журито получава възможност да се състезава за титлата „Най-добър творчески предприемач в света“ на световния финал на Creative Business Cup през ноември в Дания. Освен парична награда, участниците получават шанс да представят идеите си пред най-големите компании и инвеститори в света и с тяхна помощ да намерят път за реализирането им.
Рени Попчева участва в тазгодишното жури на националния кръг на Thl3teen Arts, защото през 2013-а получи приз в световния кръг Creative Business Cup. Тя е създател и управител на Embrioo.com, въпросната БГ платформа, която събира идеи от цял свят. Със своя проект Рени спечели още една награда от друг престижен международен конкурс – Innovation Challenge, благодарение на която има пълна стипендия за обучение в Executive MBA на City College/University of Sheffield на стойност 15 000 евро. А след победата й миналата година в световния кръг на Thl3teen Arts нейната платформа влиза в програмата за развитие на IBM.
Embrioo.com дава шанс на идеи в зародиш. Потребители от цял свят могат да запишат, съхранят и развият до завършена концепция всяко хрумване, което да превърнат в реален бизнес или просто да продадат. Около 10 млн. идеи се раждат всеки ден, показват изчисленията на Попчева, които се базират на съотношението между броя на населението в света и броя на интернет потребителите, както и на компилация от проучвания, посветени на креативността. Смята се например, че около 1 % от хората генерират непрекъснато идеи. Много малко от тях обаче стигат до реализация, повечето се забравят и изгубват.
„Най-просто казано – обяснява Рени -“ Ембриоо“ ти позволява да намериш онова, което ти липсва, за да проходи идеята ти. Имаш хрумване, но ти липсва човек, който да застане до теб и да те посъветва за уеб дизайна на тази идея или за начина на финансирането й. С“ Ембриоо“ можеш да събереш екип от хора, с които да поработите над хрумването и да го доведете до концепция. След това ние ви свързваме с корпоративните мениджъри, които биха проявили интерес към вашата концепция. В противен случай на вас реално ще ви трябват години, за да стигнете до правилния човек, който да оцени идеята ви.“
Като дете Рени си мечтаела да стане художничка. Майка й и баща й обаче категорично я насочили в друга посока и завършила Варненския икономически университет. Благодарна съм им, казва тя, защото сега нямаше да съм това, което съм. Сигурна е обаче в доброто бъдеще на творческите професии и няма намерение да отклонява 16-годишната си дъщеря от намеренията й да учи и работи в областта на т.нар. арткриейтив индустрия.
След 10-15 години това ще е втората по важност индустрия след информационните технологии, прогнозира Попчева. Затова, ако детето ви има потенциал, талант, желание, мотивация да усвои артистична професия, не го спирайте, съветва тя родителите.
Рени прави магистратура в Делауеър университет, САЩ, а сега продължава образованието си в Шефилдския университет. До 2006 г., когато започва работа над „Ембриоо“, е работила в няколко големи компании, при това на добри позиции. Напуска, за да се залови с проекта си, за който всичките й близки, включително съпругът й навремето казват, че няма как да стане, че повече прилича на фантасмагория, отколкото на сериозно начинание с бъдеще. „Само че аз съм много упорита – твърди Попчева. – Освен това бях толкова сигурна, че в идеята ми има хляб, че нищо не беше в състояние да ме откаже от нея.“ Признава, че трите години, през които е работила със съмишленици над създаването на платформата, са били много трудни за брака й.
Съпругът й, когото описва като здраво стъпил на земята бизнесмен, нито разбирал какво точно правят, нито вярвал, че то може да донесе пари. По онова време „облачната“ технология, която днес е в основата на социалните мрежи и • интернет платформите, почти не била позната у нас, а намерението да продаваш идеи в зародиш изглеждала направо налудничава.
„Ембриоо“ е в действие от две години и половина. Няма аналог в интернет пространството, твърди Попчева, макар че някои от опциите ги има в други платформи. Българската предлага м и кс от шест услуги и точно това я прави уникална. Според Рени проектът й е спечелил две толкова престижни награди именно защото е свързан с арткриейтив индустрията.
„Подготовката ми за световния кръг на Thl3teen Arts – спомняситя-трая 100 дни. Благодарение на министерството на икономиката и енергетиката изкарах специален курс по актьорско майсторство, сценично поведение и отработване на презентацията на нашия проект. Това беше абсолютно наложително, защото при такава голяма аудитория от над 1000 души само като стъпиш на сцената, ти идва да припаднеш от притеснение. Конкуренцията беше толкова голяма, че ако аз бях на мястото на журито, щеше да ми е много трудно да избера от десетки идеи точно кои три да наградя.“
Икономистката смята, че “ Ембриоо “ е високо оценена, защото е платформа, която дава възможност на много творчески личности да си продават идеите, независимо в каква област са и дали са на утвърдени професионалисти или на съвсем млади хора. „С нашия проект даваме реален шанс на милиони, толкова широк е обхватът и потенциалът на цялата платформа“, казва тя. В момента „Ембриоо“ има над 8200 членове от 80 държави. Попчева обяснява, че не се стреми те да нарастват много бързо, за да има баланс между броя на споделените идеи и броя на евентуалните купувачи. Затова и не прави никакви рекламни кампании, за да привлича нови членове. Иначе платформата редовно се следи от 6 големи бранда, сред които „Кока-кола“, „Данон’,“ Уника“,“ Леново“, и те вече са купували идеи през „Ембриоо“.
На Рени Попчева и екипа й им предстои още няколко месеца да ползват менторите на IBM, които да казват как е по-добре да стане, за да се развие по-успешно маркетинговата политика на сайта. След това ще се представят пред почти всички корпоративни партньори на IBM, a след 1 година – и на инвеститори. „Аз съм много щастлива и смятам тази награда за изключително постижение, защото нашият проект се е състезавал с конкуренти от САЩ, Китай, Индия. Наистина съм горда, че победихме!“.
Рени си спомня как в началото на създаването на „Ембриоо“ целите стени на един малък офис били облепени с листове хартия, за да могат с програмиста да изработят отворения код на платформата. „Тогава нямаше технически средства за уеб дизайн, нямаше готови модели, които да дръпнеш от мрежата – казва тя. Но моят инат, подплатен с интуиция и дълбокото ми убеждение, че това ще е следата, която ще оставя след себе си, ме отведоха до успешния финал на проекта да продавам идеи в зародиш. От първия ден и от първия рисунък на „Ембриоо“ аз категорично съм вярвала и вярвам, че ще стане известен в цял свят.“
Не вижда бъдещето си – своето и на семейството си, извън България, макар че „Ембриоо“ може да се администрира от която и да е точка на света. Но Рени Попчева има и други занимания, в които влага енергията и волята си за успех. Преди по-малко от месец тя беше избрана за изпълнителен директор на новосъздадената Дигитална национална коалиция, част от голямата Европейската коалиция за дигитални професии (Grand Coalition for Digital Jobs). Тя стартира преди около година и в нея са привлечени представители на компютърната индустрия, университети и други образователни центрове, както и Еврокомисията. Всяка страна-членка сама избира формата, под която ще развие инициативата на национално ниво и на Рени Попчева й предстои много работа. „Не се плаша, защото намирам смисъл в живота само ако го посветя на нещо, което ще остави следа и ще промени света за много хора.“
–
Нещо повече от борса за идеи
„Ембриоо“ не е просто борса за идеи, казва Попчева. Според нея проектът носи много повече стойност* за всички участници. Позволява на големите корпорации да използват вътрешния си потенциал, като дават възможност на своите служители да реализират идеите си чрез Embrloo. Академичните потребители могат да ползват платформата, за да създават реални проекти. Комбинацията пък е добър пример за ефективно сътрудничество между бизнеса и академичната общност.
Един от последните международни клиенти и партньори на Embrioo е английският Cat College, част от Cambridge Education Group. Колежът отваря собствен акаунт в Embrloo за над 1000 свои възпитаници.
Друг голям клиент и партньор на „Ембриоо“ е The Coca-Cola Company, която организира специално състезание за идеи, свързани с олимпийските игри, използвайки Embrioo като платформа. За няколко месеца потребителите в Embrloo предлагат над 240 концепции. В крайна сметка компанията избира една идея, която реализира със собствени ресурси, а създателят й печели $1400.