Сериали и спорт, а за разкош малко новини и предавания с научно-популярен характер. Така изглеждат предпочитанията на зрителите на т.нар. нишови канали. Онези, които се борят за вниманието на аудиторията предимно през деня или по-късно вечер, докато политематичните телевизии инвестират най-вече в сутрешните часове и праймтайма (19-23 ч). Най-гледаната кабелна телевизия остава „Диема фемили“, както е било и миналата година по същото време. От миналата есен обаче тя се излъчва и по ефирен път – чрез мултиплексите. Твърдо на трето място е тийнейджърският .Дисни ченъл“ .
В последната година се наблюдава повишен интерес към нишовите канали най-вече към фокс, Дискавъри и Нешънъл джиографик, казват експерти в бранша. Тъй като са насочени към определен тип аудитория – мъже или жени, деца или по-възрастни, веднъж намерили своята аудитория, те печелят верни фенове, които знаят програмата им наизуст. Така рекламодателите са сигурни, че техните търговски послания ще стигнат до аудиторията, която ги интересува. Все пак клипчето с най-новите играчки в магазина със сигурност ще направи впечатление на малчугана, зяпнал детския канал, или бирата ще изкуши всеки в паузата на мача по спортната телевизия.
12% повече „Бюджетът в нишовите канали според ГАРБ е приблизително 113 млн. лв. (по официални тарифи – б.р.), като се е покачил с 12% за периода януари – май 2014 г. в сравнение със същия период на миналата година. Найголям ръст има при фокс, Би Ти Ви Лейди, Би Ти Ви Синема, TLC и AXN“, каза Мария Грашнова, главен изпълнителен директор на медиа агенцията „Dentsu Aegis Network“ за България.
От друга страна, родната продукция по нишовите канали засега е по-скоро изключение. По Би Ти Ви Комеди наистина се въртят .Аламинут“, „Шоуто на Слави“ и „Комиците“, но те вече са минали по основния канал. Наскоро по Би Ти Ви Синема тръгна и сериалът „Революция Z“, който обаче първо се излъчваше по Би Ти Ви. По Би Ти Ви Екшън има и предаване за любителите на адреналина – „Дивата муха“, а наесен срещите от Световното по волейбол за мъже в Полша ще се делят между Нова тв и Диема. От години нишовите канали не правят риалити или всекидевни предавания.
Причината е, че те залагат на сигурното (сериали, които са познати на други пазари – б.р.), без да рискуват, защото пазарът е в стагнация и инвестициите трудно се връщат, обясни Татяна Лозович, управителка на медийна агенция Media S SMV.
Хитрини
Борбата за зрители между малките канали е не по-малко яростна и във фейсбук. Прави впечатление, че феновете на телевизиите в социалната мрежа не съвпадат напълно с подредбата с рейтинга им. Например най-гледаният от нишовите канали Диема фемили до вчера имаше над48 500 почитатели, докато последният в топ 10 – Дискавъри, почти двойно повече, а Би Ти Ви Комеди – над 110 000 фенове.
За да не скучаят, докато не гледат, а са в интернет, от екипите на тв каналите се опитват да впечатлят и с други занимания. Например от Би Ти Ви Синема са организирали селфи игра за феновете на сериала „Революция Z“, като ги предизвикват да се превъплътят в кожата на Тино, Боби или друг от компанията. Срещу снимката могат да спечелят покана за предпремиерата на първи епизод от трети сезон. Кино Нова също раздава билети за кино в своя игра, а зрителите на Диема фемили имат шанс да се почувстват като истински сценаристи. Поводът е новият турски сериал „Ифет“ .
Предизвикателството към аматьорите с въображение е сцена, на която се вижда как мъж пали таксито си пред очите на главната героиня Ифет. Наградата е реализация на сцената и ще се излъчи по Диема фемили. От Дискавъри осигуряват билети за Sofia Rocks през юли на петима щастливци, които са отговорили правилно колко луни има Марс (две – б.р.)
Труд | стр. 25