Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 –…
Девет от 10-те най-печеливши концертни турнета през тази година са имали среднa ценa на билетa над 100 долара, сочат данни на Pollstar. През последното десетилетие средната цена на билетите за 100-те топ турнета в Северна Америка се е увеличила с 55% до 94,83 долара. През десетилетието средната брутна сума, генерирана от един концерт, се е удвоила над два път до 958 000 долара.
Покачването се наблюдава като резултат от това, че артистите разчитат в по-голяма степен на турнетата за своите доходи, а компаниите за продажба на билети се усъвършенстват по отношение на ценoобразуването.
Високите цени привлякоха вниманието на правителството на САЩ, което започна разследване срещу Live Nation Entertainment заради пазарното влияние на компанията, предлагаща билети.
Бумът в бизнеса със събития на живо запълва празнина в приходите на много артисти. Тъй като пиратството сериозно подкопава продажбите на музика, артистите започнаха още повече да разчитат на турнетата през последното десетилетие. Представленията на живо генерират около 75% от приходите на музикантите в сравнение с около 30% през 80-те и 90-те години, според анализ на Алън Крюгер, икономист от университета в Принстън.
Следвайки тенденцията, изпълнителите и компаниите за билети търгуват успешно с най-добрите си места – нещо, което те избягваха в миналото или от страх да не бъде изтълкувано като възползване от лоялните фенове, или защото не бяха наясно колко обществеността е готова да плати.
„Има артисти, които искат да получат тази цена за билет, която потребителите са готови да платят“, казва Дейвид Голдбърг от TPG.
Преходът на музикалното потребление от физически и дигитални продажби към стрийминг също допринася за увеличаване на интереса към изпълнения на живо. Според Nielsen Music стриймингът, който сега съставлява 80% от потреблението на музика в САЩ, помага на артистите да достигнат по-бързо до повече фенове по света.
Тъй като артистите разчитат в по-голяма степен на своя бизнес с изпълнения на живо, фокусът се насочи към увеличаване на доходите от концерти. Компаниите, които продават билети, въведоха нова технология, за да попречат на препродаването на билети.
Тези мерки помогнаха на изпълнителите да задържат част от стойността, която по традиция се влива в пазара за препродажби на стойност 10 милиарда долара. Динамичното ценообразуване, подобно на това в авиокомпаниите, което се предлага от дъщерното дружество на Live Nation Ticketmaster и други подобни компании, дава възможност по всяко време да се променят цените или автоматично да бъдат коригирани нагоре или надолу въз основа на търсенето.
Междувременно компаниите за продажба на билети обявяват по-високи цени за местата си, особено за най-желаните, като например тези по-близо до сцената. Също така те изискват по-големи суми за т. нар. VIP пакети, които предлагат сувенири или среща и разговор с изпълнителя, включени в цената на билета.
Взимайки пример от авиокомпаниите, Live Nation започна да таксува повече за места близо до пътеките, обозначавайки ги като „първокласни“ и събирайки до 30 долара повече за билет.
Концертният гигант завърши 2018 г. с 10,79 млрд. долара приходи, което е 11% повече от предходната година. Филиалът на компанията Ticketmaster притежава приблизително 80% от пазара на билети, според хората от концертната индустрия.
Усилията за динамично ценообразуване, които Live Nation определя като своя Platinum програма, доведоха до допълнителни 500 млн. долара в джобовете на артистите за 18-те месеца, които приключиха през юни, каза главният изпълнителен директор Майкъл Рапино по време на конференция с анализатори от Wall Street.
Това се дължи до голяма степен на увеличението с над 30% в цените на билети от първия ред в световен мащаб, добави президентът на Live Nation Джо Берхтолд. По-високата цена на най-добрите места често е придружена от по-ниски цени за тези, които са по-далеч от сцената.
Според Рапино билетите за концерти са „много достъпни“. „Вярваме, че билетите са напълно подценени “, каза още той, като в подкрепа на твърдението си посочи все още стабилния пазар на препродаване на билети.
Информация по Investor.bg
Каква е вашата реакция?
Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 – Политология (Публична администрация) с тема на дисертационния труд: Комуникации в процеса на политиките (Изграждане на обществена съпричастност при стратегически публично-частни партньорства). Андрей Велчев е магистър по Политически мениджмънт и публични политики и магистър по Масови комуникации в Нов български университет. Автор е на множество публикации и интервюта, посветени на проблемите на комуникациите, журналистиката, маркетинга и политическите комуникации. Член е на Българското дружество за връзки с обществеността, Съюза на българските журналисти и International Federation of Journalists (IFJ)