Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 –…
Главната дирекция „Борба с организираната престъпност“ (ГДБОП) вече може да извлича информация от мобилни приложения като „Вайбър“, „УатсАп“, „Скайп“ и др. Това пише в. „Сега“, пояснявайки, че шпионският софтуер, който пробива мобилни устройства, е купен с обществена поръчка.
Информация за нея е качена на сайта на дирекцията. Не е ясно за какво точно ГДБОП ще използва новия си софтуер – дали той ще се прилага само към мобилни устройства, иззети като веществени доказателства, или пък целта е събиране на информация чрез отдалечен достъп.
Във втория случай на ГДБОП със сигурност ще й трябва разрешение за прилагане на СРС. По закон то се дава от съда. Няма гаранция обаче, че няма да се ползва и без съд.
Купената програма има множество функции, става ясно от документацията. Сред тях са „извличане, визуализиране и анализ на получени и изпратени имейли, получени и изпратени съобщения от популярни приложения за незабавни съобщения като „Вайбър“, „Скайп“, „УатсАп“, „Фейсбук Месинджър“, „Уичат“, „Лайн“, „КакаоТолк“, „Кик Месинджър“ и др.“
Софтуерът може да извлича SMS-и и MMS-и. Сред другите функции са показване и анализиране на записаните контакти, четене и клониране на СИМ карти и карти памет, анализиране на налични графични, видео, музикални, текстови и таблични файлове, както и анализиране на лог файлове.
В документацията е посочено, че софтуерът трябва да може да анализира над 10 хиляди разновидности на мобилни устройства. Тук са включени – мобилни телефони, таблети, модеми, сателитни навигационни устройства (GPS), преносими музикални плейъри.
Търгът е обявен в началото на годината и е приключен преди десетина дни. За продукта са платени близо 18 хил. лв. без ДДС.
Каква е вашата реакция?
Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 – Политология (Публична администрация) с тема на дисертационния труд: Комуникации в процеса на политиките (Изграждане на обществена съпричастност при стратегически публично-частни партньорства). Андрей Велчев е магистър по Политически мениджмънт и публични политики и магистър по Масови комуникации в Нов български университет. Автор е на множество публикации и интервюта, посветени на проблемите на комуникациите, журналистиката, маркетинга и политическите комуникации. Член е на Българското дружество за връзки с обществеността, Съюза на българските журналисти и International Federation of Journalists (IFJ)