Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 –…
Някъде през 2005 година колегата Васил Иванов искаше да демонстрира на зрителите колко лесно може да се извърши нотариална измама у нас. Той успя да прехвърли на собствено име служебния автомобил на главния прокурор Никола Филчев. Нотариусът успя да докаже, че е действал в рамките на закона, което само показа колко гнила е системата и колко лесно е да бъдеш мошеник у нас, а и колко трудно е да си почтен. Разрази се страхотен скандал, но по-изненадващи бяха последствията. Нотариусът стана един от най-популярните в столицата.
Всеки, всеки, който си беше помислил, че може да се свърши нещо на ръба на закона, беше проумял, че след като този герой може да прехвърли на случаен човек колата на Филчев, значи може да прехвърли и имането на противния роднина. Това се случва постоянно у нас и днес, но в рамките на закона. Имиджът на всеки адвокат на дявола се вдига със страшна сила.
Всичко в нашата страна е наопаки. Вижте какво се случи през последните дни в САЩ. Една грешка, едно тъпо действие на служителите на авиогиганта „Юнайтед еърлайнс“ доведе до чудовищен срив на борсата. Може би временно, но бяха жестоко наказани.
След грешка на гишетата служителките продали четири билета повече, а в самолета, който трябва да лети от Чикаго до Луисвил, трябвало да седнат и членове на компанията. Баровците хартисали и нямало къде да седнат. От авиокомпанията предлагали чудесни компенсации за този, който се откаже. Първо предложили ваучери за 400, после за 800 долара и престой в хотел за тези, които се откажат от полета си. Ако беше български самолет, щяха да се избият за тези оферти, но не и господин Дейвид Дао. Трима се съгласили, но не и той.
„Просто ме убийте“, викал клетият 69-годишен доктор. Очевидно той е поредно поколение имигрант, а съдейки по името – от Китай. Лекарят трябвало да се срещне със свой пациент в Луисвил, Луизиана.
Така твърдял той, но баровците от авиокомпанията не смятали така. Накрая извикали полиция и след малко пехливанлък успели да изпъдят човечеца. Никой, разбира се, не му обяснил защо именно той трябва да напусне самолета, но го влачили като свиня баберка из фюзелажа на аероплана. Другите пътници, в огромната си част, аплодирали този акт на насилие, но най-вече (ако питате мен), защото не са ги влачили тях.
В крайна сметка авиокомпанията стана за посмешище. Освен че стана водеща новина за Си Ен ЕН, Си Ен Би Си, Би Би Си – при това на фона на сирийската криза и атентата в Дюселдорф американското общество реагира с гняв и подигравки. В туитър веднага се появиха подмятания като това, че „Юнайтед ерълайнс“трябва да смени името си на’Тръмп еърлайнс“- препратка към миграционната политика на американския президент.
Очевидно служители на конкурентната „Саутуест“ пуснаха реклама, която казва така: „Бием конкуренцията, не вас!“
Най-важният израз на възмущение беше реакцията на пазара. Акциите на авиокомпанията се сринаха драстично и тя загуби десетки милиони долари за часове. Няма как да не е водеща новина тази случка, защото наистина това е инцидент с огромни последици за една частна компания, макар в САЩ всичко да е частно.
Какво обаче би се случило в идентичен инцидент? Всъщност дали бихме го нарекли инцидент. Първо, както казах, ако някой предложи на български пасажер 800 долара, за да остане един ден в луксозен хотел на издръжка на авиокомпанията, въргал ще има, но за това кой иска да остане. Но да кажем, че стане чудо и никой не ще да слезе.
Представям си как идват някакви хора и се опитват да кажат на един бабаит, че трябва някакъв чиновник да седне на мястото му. О, Шипка! Нищо няма да остане от натрапниците. В същото време, ако дойдат полицаи и нароченият за изхвърляне от самолета пътник е имигрант. О, Динко! Полицията няма да може да отърве имигранта от величествения гняв на патриотите, а и никакъв разумен вопъл не би бил достатъчен дори само да приглуши тържеството на чистата раса.
От векове българинът вярва в приказката за Змей Горянин, защото е убеден, че ако някой е пожертвай от селото, в случая от системата, това означава, че огнедишащата твар няма да закача никого през следващата година. До следващата саможертва. Поради тази причина, когато нещо се случи в превозното средство – било скандал, било насилие от шофьор над пътник или обратното – няма никакво значение. Това не е наша работа. Да не е наша работа си има предимства, като най-важното е, че няма да се влачиш по съдилища. А освен това защо да се намесваш, ако не си ти жертвата?
Това, което е най-сигурно у нас, е, че никоя компания няма да пострада нито като имидж, нито като финанси, ако по неин сигнал полицаи претрепят някого. Точно обратното – тези, които се гаврят най-много, печелят. Само се огледайте!
Скандалът удари и Чейс Манхатън банк
Скандалът около доктор Дао от полета Чикаго – Луисвил на „Юнайтед еърлайнс“ не само предизвика вълна от негативни реакции в социалните мрежи, но вече се отразява на реномето на авиокомпанията, а и на приходите й. Компанията е известна със своя програма за лоялни клиенти, която развива заедно с Чейс Манхатън банк чрез кредитни карти, брандирани с името на „Юнайтед еърлайнс“.
Според анализатори, цитирани отсп. „форчън“, авиокомпанията може да загуби доста от отказите на своите клиенти, тъй като програмата за лоялност й носи приходи от порядъка на 3 млрд. долара годишно. Голяма част от тези пари са свързани именно с кредитните карти на „Чейс“.
Дата: 13.04.2017 00:01
Източник: Труд – стр. 10
Автор: ЕМИЛ СПАХИЙСКИ
Каква е вашата реакция?
Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 – Политология (Публична администрация) с тема на дисертационния труд: Комуникации в процеса на политиките (Изграждане на обществена съпричастност при стратегически публично-частни партньорства). Андрей Велчев е магистър по Политически мениджмънт и публични политики и магистър по Масови комуникации в Нов български университет. Автор е на множество публикации и интервюта, посветени на проблемите на комуникациите, журналистиката, маркетинга и политическите комуникации. Член е на Българското дружество за връзки с обществеността, Съюза на българските журналисти и International Federation of Journalists (IFJ)