Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 –…
Извечната мечта и ние да се реем в небето в абсолютна свобода така и си остава недостижима. Как обаче изглежда раздутият от егото ни свят, ще ни покажат млади креативни хора, които прекрачват смело граници в изкуството с помощта на технологиите.
Римският стадион в Пловдив ще се превърне в декор на най-модерния международен филмов фестивалу нас. На 19 и 20 август DroneUp ще събере сред древните останкитворци от 32 държави от пет континента, обединени от страстта си към новаторството. Те ще представят филми, заснети с дрон, на тема природа, градове, пътуване, екстремно и диво, разказ и история, като специално внимание е отделено на българските забележителности и красота. Какво обаче е характерно за този най-нов визуален жанр в изкуството и доколко съпоставим е той с игралното кино?
Не мисля, че можем да направим разделение, тъй като филмите, снимани с дрон, вече са стандартна част от игралните продукции – казва пред БНР Петьо Петков, един от организаторите на фестивала. – Преди кадрите отвисоко се снимаха с хеликоптер, докато сега в Холивуд използват дрон, защото е по-евтино и предоставя нови възможности. С дрон можеш да снимаш актьора в лицето и броени секунди след това – в един и същи кадър, да се вдигнеш и да покажеш средата, в която той се намира. В нашия случай пък е малко по-различно, защото имаме изискване поне половината от всеки филм да бъде заснета с дрон. Но най-важният въпрос все пак е дали операторът или режисьорът е успял да разкаже интересна история от птичи поглед.
А този поглед над света може да ни отведе в различни творчески посоки в зависимост от въображението на отделните творци. И докато американски оператор е увековечил пътуванията си в екзотични страни – Австралия, Виетнам, Тасмания, Бора-бора, българин е заснел свидни гледки от нашата страна.
Погледът отвисоко ни предоставя съвсем нова красота- продължава разказа си Петьо Петков. – Ние толкова сме свикнали с нашето всекидневие -ходим по едни и същи улици на работа, прибираме се по едно и също време, средата, в която се движим, ни е до болка позната. Но погледнем ли нещата от птичи поглед, всичко около нас придобива различна динамика, различен ъгъл. И това е, което искаме да покажем на публиката – че светът, погледнат отгоре, е по-различен от този, с който сме свикнали.
Както в повечето неща, Съединените щати са крачка напред и в създаването на филми с дрон, смята Петьо Петков. В Европа пък най-добрите майстори работят в Германия и Франция. Българите също се оказват на ниво, затова и в последния момент за тях е създадена специална категория, в която да представят страната ни като домакин. Иначе – зрелище, за което ще се говори дълго, по думите на организаторите, очаква всички в петъчната вечер в центъра на града. Не случайно е избрано и мястото, на което древните корени и съвременната творческа инвенцията ще си подадат ръка.
Интересно е да представим среща между старините и традициите, на които Пловдив е толкова богат, и новите технологии – тази нестандартна комбинация търсим и във всяка друга част от фестивала – казва още Петьо Петков. – Освен това Римският стадион е на пъпа на Главната улица в Пловдив и подпомага визията ни да направим публично събитие, в което изкуството е достъпно за всеки човек. Така хората, които се разхождат, ще могат да поспрат и да се насладят на нещо ново и интересно. Входът е свободен и всички са добре дошли.
Фестивалът ще завърши с намигване към Холивуд – ще бъдат раздадени първите Дрон Оскари, разделени в категории, както си му е редът.
Снимка: droneup-iff.com
Каква е вашата реакция?
Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 – Политология (Публична администрация) с тема на дисертационния труд: Комуникации в процеса на политиките (Изграждане на обществена съпричастност при стратегически публично-частни партньорства). Андрей Велчев е магистър по Политически мениджмънт и публични политики и магистър по Масови комуникации в Нов български университет. Автор е на множество публикации и интервюта, посветени на проблемите на комуникациите, журналистиката, маркетинга и политическите комуникации. Член е на Българското дружество за връзки с обществеността, Съюза на българските журналисти и International Federation of Journalists (IFJ)