Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 –…
Българите са склонни да платят повече за своя смартфон, отколкото за хладилник, климатик или телевизор. Това сочат резултатите от новото издание на популярната класация „Топ 10 на изплащане“. Търсенето на смартфони застига интереса към телевизори и се е увеличило с 40% за година. Ако през 2014 г. хората са били готови да изхарчат до около 600 лв. за „умни“ телефони, то през миналата година сумата „е скочила“ до 1300-1400 лв. Оказва се, че смартфонът се превръща в най-важното и необходимо устройство за българите.
Според наскоро проведени проучвания 50% от съдържанието в интернет се „консумира“ през мобилни устройства. Най-предпочитаният смартфон е с 4,7инчов ретина дисплей, 16 Gb вградена памет, 12 МР камера и много други съвременни функционалности.
Новото издание на класацията „Топ 10 на изплащане“ е изготвено на базата на молбите за кредитиране на покупката на повече от 440 000 стоки през 2015 г. – като се започне от електроника, премине се през мебели и се стигне до спортно оборудване и професионална техника. Близо 245 000 от общия брой купени на изплащане стоки са сред десетте най-търсени продукти, подредени в класацията.
Телевизорът остава номер 1 като найчесто купуваната стока на изплащане.
Най-търсеният модел за 2015 г. е бил 42 инча 3D смарт телевизор с Full HD резолюция. Българинът средно е склонен да даде между 970 и 1020 лв., за да се наслаждава на продукцията, предлагана от малкия екран. И докато търсенето на смартфони нараства, покупката на телевизори намалява с 19,45% на годишна база.
Модерните смартфони постепенно отнемат от пазарния дял на лаптопите, сочат още данните от класацията. Все повече хора активно използват „интелигентните“ си телефони за сърфиране в интернет, общуване в социалните мрежи, гледане на филми и забавление с уеб игри. Ето защо те предпочитат да инвестират повече средства в покупката на смартфон, отколкото на лаптоп. Доказателство за това е, че цената на най-търсения преносим компютър е два пъти пониска в сравнение с най-желания мобилен телефон между 690 и 750 лева. Освен това новите модели смартфони са с големи екрани, обикновено около 5,5 инча и мощни процесори. Това позволява на потребителите да използват услуги и приложения, които доскоро бяха удобни за ползване основно през таблети или преносими компютри. На тенденцията влияе и фактът, че повечето компании преработват корпоративните си страници в интернет, така че те да бъдат достъпни и лесни за употреба и в мобилна версия.
В „Топ 10 на изплащане“ попадат и най-търсените стоки за дома – дивани и мебели за спалня. Средно за всеки един от артикулите българинът отделя между 700 и 750 лева. Горещините през лятото на 2015 г. са увеличили търсенето на климатици с 24,4%, като те вече са на шеста позиция при девета година по-рано. Това показва, че все повече хора се отопляват с климатици поради растящите цени на парното и поради подобрените характеристики на този тип техника, най-вече по отношение на консумацията на енергия. Победителят в категория „Климатици“ е на цена 970-1050 лв., енергиен клас „А+“ за охлаждане и „А“ за отопление.
Най-евтините стоки, които се купуват на изплащане и попадат в класацията, сатаблетите, за които харчим средно между250 и 300 лв.
Финансовите анализатори съветват потребителите да бъдат особено внимателни при избора на кредит за купуване на стока на изплащане. Наймасово се използва стоковият кредит, който се отпуска по следната схема: клиентът си харесва продукт в дадена търговска верига (някаква техника, оборудване, мебели и т.н.) и на място може да му бъде предложен кредит за закупуването му. Другият вариант за покупка на стоки на изплащане е кандидатстване за отпускане на кредит към банка, който става по каналния ред и не е целеви, харчите го за каквото искате. Третият вариант е прибягване дот.нар. бързи кредити.Какъвто и вариант да изберете, от Комисията за защита на потребителите (КЗП) припомнят, че всеки клиент има право на прозрачни правила и преди всичко – да знае предварително най-важните условия по отпускането, усвояването и издължаването на кредита. Специално за в. „Животът днес“ експерти от КЗП призо-вахада се следи внимателноза стойността на т.нар. годишен процент на разходите (ГПР), който е най-подходящиятпоказател за сравняването на два кредита, за да прецени потребителят кой ще му бъде найизгоден. Той включва договорената лихва, дължимите такси и комисиони към банката или небанковата финансова институция (такса за разглеждане на документи, комисиони за обработка, годишни или месечни такси и др.).
Много често потребителите се примамват от промоционални оферти от типа закупуване на стока на изплащане без оскъпяване с 0% лихва и нулев ГПР. „Подобна реклама може да е подвеждаща, защото, за да отпуска кредит, банката трябва да печели пари от него. Тези разходи, които иначе клиентът би платил при обикновено кредитиране, трябва да бъдат компенсирани по някакъв начин. Единият вариант е търговецът да ги поеме, но на свой ред да „надуе“ цената нададения продукт“, обясни пред екипа ни Иван Стойков, старши финансов анализатор в MoitePari.bg. Затова според него е важно да сравняваме цените на желаната стока в конкурентни търговски вериги и магазини. Възможно е също така клиентът да бъде задължен с договора за покупка да сключва застраховка, която се заплаща допълнително. „Повечето кредитори избягват да калкулират в годишния процентен разход застраховките, които иначе са задължителни и са за сметка на клиента, което не е добра практика“, подчерта Иван Стойков. Така, привлечени от кредит без лихва ис0% ГПР, можем да допуснем сериозно ощетяване на джоба.
Най-лесният начин да се проследи оскъпяването на дадена стока на изплащане е, като се калкулира разликата между обявената цена на продукта (ако се плати наведнъж) и общо изплатената сума в периода, договорен за изплащането му. Общата сума, която трябва да бъде върната от клиента за определен период от време в случаите на нулево оскъпяване, трябва да е равна на цената на стоката. Например, ако си купим телевизор на цена от 900 лева и платим първоначална вноска от 100 лева, през следващите осем месеца трябва да внесем общо 800 лв.
Често при отпускането на бърз кредит с цел покупка на стоки клиентът не забелязва някои важни общи условия по споразумението. След извършен анализ на 45 небанкови финансови институции на българския пазар КЗП установява някои лоши практики и неравноправни клаузи. Например кредиторите включват редица такси, на които нямат право по закон.
Законът за потребителския кредит забранява да бъдат събирани такси и комисиони за действия, които са свързани с усвояването и управлението на кредита, а често пъти тези търговци се изкушават да прибавят подобни такси, като например за това, че са ви уведомили по телефона, че закъснявате да погасите месечната си вноска. Друга лоша практика е кредиторите да поставят своите клиенти в зависимост от техни отношения с трети лица, като правят кредита предсрочно изискуем, ако потребителят има някакви задължения към трета страна – напр. мобилен оператор.
От КЗП съветват внимателно да четем договора за стоков кредит или друг тип кредитиране, да не се предоверяваме на консултантите и при най-малко съмнение или несигурност да се потърси консултация от независим експерт. Годишният процент на разходите заедно с общата сума за връщане, лихвеният процент, срокът на договора, размерът и броят на погасителните вноски (в т.ч. комисионите и таксите на финансовата институция) се предоставят от кредитора чрез т.нар. Стандартен европейски формуляр. Ако потребителят не разбира някой от елементите в него, той има право да получи разяснение.
Що се отнася до покупка на изплащане на мобилни телефони, телекомите найчесто залагат на практиката на обвързване на покупката на апарата с нов абонаментен план
„Заради засилващата се конкуренция мобилните оператори с времето предлагатповече минути за разговори, повече есемеси и мегабайти в интернет, като цената на месечната такса остава същата или дори поевтинява. Все повече потребители обаче са склонни да дават досегашната сума за месечна такса в центровете на мобилните оператори, ако в нея е включена вноската за купуването на нов телефон“, смята финансистът Иван Стойков. Според него хората стават все по-отворени към новите технологии и прекарват все повече време в интернет, така че този тип оферта ги устройва. Въпросът е отново да бъдат внимателни с крайната сума, която щетрябвада платят в определен период от време, като се калкулират всички месечни вноски и допълнителни такси.
Дата: 08.03.2016 00:01
Източник: Животът днес – стр. 8
Каква е вашата реакция?
Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 – Политология (Публична администрация) с тема на дисертационния труд: Комуникации в процеса на политиките (Изграждане на обществена съпричастност при стратегически публично-частни партньорства). Андрей Велчев е магистър по Политически мениджмънт и публични политики и магистър по Масови комуникации в Нов български университет. Автор е на множество публикации и интервюта, посветени на проблемите на комуникациите, журналистиката, маркетинга и политическите комуникации. Член е на Българското дружество за връзки с обществеността, Съюза на българските журналисти и International Federation of Journalists (IFJ)