Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 –…
Време ли е Yahoo да каже сбогом на фондовата борса?
Yahoo е сред първите интернет компании в историята, които станаха публични и вече има 20-годишен борсов опит. Но гигантът се намира в криза и хаос през поне половината от това време.
Дългоочаквания бизнес план на Yahoo за преобръщане ядоса изпълнителни директори и инвеститори. Една от интересните идеи, за които се твърди, че могат да спасят Yahoo, е компанията да стане частна, пише в свой анализ Business Insider.
Идеята повтаря опита на друг технологичен пионер, който преживя тежки времена. Майкъл Дел, основателят на едноименната компания за персонални компютри, направи същото през 2013 г.
След като се представяше зле на Wall Street в продължение на години, Dell започна работа със Silver Lake Partners и сключи сделка за 25 млрд. долара, която върна производителя на персонални компютри в частни ръце.
За Yahoo идеята е отново в тази насока, като подобен ход е разглеждан като възможност за спасение. А фирми за дялово инвестиране вече проявяват интерес и готовност да помогнат на Yahoo да стане частна фирма.
Въпреки че е напълно възможно да се случи именно това, изоставянето на знака YHOO е малко вероятно да осигури магическа формула, която да върне компанията обратно към растежа.
Големи залози
Превръщането в частна компания означава измъкване от публичността.
„Можете да правите промени и да не бъдете контролирани“, посочва анализатор от Wall Street, който следи представянето на Yahoo. “И не гледате часовника, защото на всеки 90 дни трябва да отчитате финансовите си резултати, така че в стратегически план има някои ползи“, обяснява той.
За Yahoo тази гъвкавост звучи като истинско предимство. Компанията ще има възможност да заложи повече на разработката на иновативни нови продукти и да се цели към нови пазари – неща, които искат време и пари и обикновено са гледани под лупа от инвеститорите.
Като се има предвид, че Yahoo се конкурира с гиганти като Google и Facebook, всичко това може да се окаже доста полезно, тъй като може да донесе шансове за успех.
Проблемът е, че Yahoo вече е заложила доста. Тя похарчи повече от 1 млрд. долара, за да придобие Tumblr, стотици милиони долари за поглъщането на по-малки стартъпи и за наемане на хора през последните години.
Засега резултатите от всичко това са доста незначителни. Приходите на Yahoo поддържат почти едно и също нови от 2012 г. насам – годината, в която изпълнителният директор Мариса Майер пое ръководството и започна съставянето на плана за връщане към успех. Но годишните оперативни разходи за 2015 г. бяха с около 19% по-високи от тези за 2012 г.
Растежът
Въпреки че инвестициите на Yahoo не успяха да се отплатят на публичния пазар, възможно е компанията да има още по-малка свобода на действие, преследвайки идеята за растеж като частна компания.
Фирмите за дялово инвестиране, с които Yahoo трябва да си партнира, няма да хвърлят парите си на вятъра, твърди Раян Джейкъб, който управлява фонда Jacob Internet, притежаващ акции в Yahoo.
„Една фирма за дялово инвестиране няма непременно да започне работа по стратегия за растеж. По-скоро ще се стреми към стратегия за печалба-реализация“, коментира той.
Това означава максимално съкращаване на разходите без да се застрашава паричния поток, който компанията генерира.
Вместо превръщането на Yahoo в следващия Facebook, ходът по връщането ѝ към частна компания най-вероятно ще означава „почистване“ на компанията чрез съкращаване на разходите, а след това препродажбата ѝ.
Като се имат предвид всички разнородни активи, с които разполага Yahoo, компанията вероятно ще бъде разделена и разпродадена на части.
По думите на Джейкъб идеята, че това ще бъде ситуация, подобна на тази на Dell, няма да се случи.
Какво означава това за дългоочаквания обрат на Yahoo?
Най-вероятно е тук да се намесят интересите на друго голямо име като Verizon. Голямата телекомуникационна компания, която показа интерес към придобиването на Yahoo, може да слее фирмата с AOL, която купи наскоро. По този начин тя ще може да създаде успешен рекламно-технологичен бизнес. Но това определено няма да помогне на Yahoo да направи голямото завръщане, към което тя толкова се стреми.
Каква е вашата реакция?
Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 – Политология (Публична администрация) с тема на дисертационния труд: Комуникации в процеса на политиките (Изграждане на обществена съпричастност при стратегически публично-частни партньорства). Андрей Велчев е магистър по Политически мениджмънт и публични политики и магистър по Масови комуникации в Нов български университет. Автор е на множество публикации и интервюта, посветени на проблемите на комуникациите, журналистиката, маркетинга и политическите комуникации. Член е на Българското дружество за връзки с обществеността, Съюза на българските журналисти и International Federation of Journalists (IFJ)